A hazai siker hiánya

Lewis Hamiltonnal egyetemben eddig 30 világbajnokot avatott az F1-es társadalom. A bajnoki trófeák elhódítása mellett a legtöbb pilóta két futam győzelmét említi nagy büszkeséggel: a Monacóit és a hazai diadalt. Kik azok, akiknek földrajzi okok miatt nem adatott meg az utóbbi siker íze? És kik azok, akik előtt adva volt a lehetőség, de nem tudtak élni vele?

sennbra
Ha valamelyik világbajnok, akkor Ayrton nagyon megszenvedett a hazai sikerért

Távol a hazai közönségtől

Tény #1: A Formula-1 mezőnyét már kezdetek óta a világ minden tájáról gazdagították, szinesítették a pilóták.
Tény #2: A Formula-1 annak ellenére, hogy világbajnokságot ír ki (ami ugyebár a Föld egészére vonatkozik), nem tud eljutni az összes országba, hogy futamot rendezzen.
Következtetés #1: Vannak olyan világbajnokok, akik soha nem versenyezhettek hazai pályán

Ebbe a kategóriába tartozik 5 “peches” pilóta: Jack Brabham (ausztrál), Denny Hulme (új-zélandi)Keke Rosberg (finn), Mika Hakkinen (finn) és Kimi Raikkönen (finn). Közülük talán a legpechesebb Sir Jack, hiszen Ausztráliában már rendeztek futamokat, igaz akkor ő már régen nem volt aktív versenyző. Raikkönennek akkor lenne lehetősége kikerülni ebből a csoportból, ha 3 éven belül sor kerülne egy finn futamra. Amire – valljuk meg – annyi esély van, mint Niki Laudából manökent varázsolni. Pedig volt a finneknek egy pályájuk, melyen Formula-2-es versenyeket is rendeztek: Keimolában a 60-as években. (Erről a pályáról majd egy külön cikkben részletesen!)

Akiknek megvolt a lehetőségük, de nem tudtak élni vele

Mike Hawthorn (1952-1958) – brit
Hawthorn már rögtön az első Brit Nagydíján felállhatott a dobogóra, igaz annak is csak a legalsó fokára. 53-ban a harmadik helyről rajtolva ötödik lett. Majd következett 1954, mikor a harmadik helyről indult és a második helyen ért célba csapattársa Gonzalez mögött, több mint 1 perc hátránnyal. 55-ben hatodik lett, 56-ban pedig elszenvedte első hazai kiesését erőátviteli hiba miatt. Rá egy évvel később újra harmadik lett, majd következett a bajnoki éve, mikor másodiknak intették le a célban 24,2 másodperccel Peter Collins, a csapattárs mögött. 1959-ben a kegyetlen sors úgy hozta, hogy már nem állhatott rajthoz, halálos balesetet szenvedett.
Összeségében elmondható, hogy Mike mindent megtett a hazai siker érdekében, mind a hét hazai versenyén. És ha bulvárosan szeretnénk valaki(ke)t hibáztatni, azok a Ferraris csapattársai voltak, akik mind előtte végeztek, mikor Mike a második helyen loholt a kockás zászló felé.

Phil Hill (1958-1966) – amerikai
Phil még abban az időben versenyzett, mikor az Indianapolisi futamok beleszámítottak az F1-es bajnokságba. Csakhát kevés európai ment át az amerikai kontinensre ezekre a versenyekre, és az amerikaiak sem nagyon látogatták meg a bajnokság többi futamát. Amerikai létére Phil inkább az öreg kontinens nagydíjain vett részt, így az 58-as, 59-es és a 60-as Indianapolisi futamoktól távol maradt. De szerencséjére 1959-től már megrendezték az igazi Ameriai Nagydíjakat. 59-ben Sebringben Phil Hill a nyolcadik helyről indulhatott, de Ferrarija kuplungmeghibásodása miatt kénytelen volt feladni a küzdelmet. 60-ban Riverside-on a 13. helyről egészen a hatodik helyig tornázta fel magát. 1961-ben az évadzáró futam volt az Amerikai Nagydíj, ahova már nem utazott el Phil, hiszen a bajnoki címet már magáénak tudhatta. 62-ben sem állt rajthoz, 63-ban és 64-ben már a negyedik körben kiesett. 1965-ös évet kihagyva 66-ban pedig csak az Olasz Nagydíra tért vissza.
A négy hazai versenye közül csupán egyszer ért célba, és az összes 362 körből csupán 116-ot teljesített. Ezek után nem csoda, hogy a hazai siker elmaradt Phil-nek.

Graham Hill (1958-1975) – brit
A másik Hill, az angol közelebb állt az otthoni győzelemhez, és több lehetősége is volt, de neki sem jött össze a hőn áhított diadal. 58-ban kiesett, majd 9. lett, 60-ban és 61-ben szintén kieséssel zárt Graham. 1962-ben negyedik, 63-ban harmadik, 64-ben és 65-ben már a második helyen zárt a BRM-mel. 1966-ban a Lotus-szal harmadik lett, majd következett 67 és 68, mikor újra kiesések voltak sorosak. 69-ben hetedik, 70-ben hatodik lett, majd újabb három kiesés következett. A 74-es és egyben utolsó hazai versenyén 13. helyen végzett a saját építésű Lola-Ford-jával. A 75-ös Brit Nagydíj előtt szenvedett repülőgépbalesetet.
Összeségében 17 Brit Nagydíjon indult Graham, de csak a második hely adatott meg neki. Kétszer. Mindkét alkalommal jóbarátja, a skót Jim Clark előzte meg. Graham a Monacói győzelmeivel kárpótolta magát – nem kevesebb, mint öt alkalommal.

John Surtees (1960-1972) – brit
Surtees Hawthorn-hoz hasonlóan a dobogóval  nyitotta a hazai versenyeit. A 60-es Silverstone-i futamot a 11. helyen kezdte, és a második helyre hozta be Lotusát. 61-es kiesését egy újabb második hellyel kompenzálta 62-ben. Na ki mögött ért be második helyen? Hát persze, hogy Jim Clark mögött! 1963-ban ugyanez a koreográfia játszódott le: 1. Clark 2. Surtees. 1964-ben és 1965-ben meg kellett elégednie Jim és Graham mögött a harmadik hellyel. 66-ban kiesett. 67-ben hatodik, 68-ban ötödik lett a Hondával. 69-ben és  70-ben idő előtt befejezte a futamokat műszaki hibák miatt. 1971-ben hatodik helyen végzett, és talán ennek az eredmények örülhetett a legjobban, hiszen saját maga tervezte autóval ért pontszerző helyen célba a hazai szurkolók örömére. 72-ben már nem indult hazai versenyen.
Tizenkét hazai versenye közül akár négyet is megnyerhetett volna, ha…, ha nincs Clark és nincs Graham!

Alan Jones (1975-1986) – ausztrál
Ami nem adatott meg Brabham-nek, az két futam erejéig megadatott Alan Jones-nak. Csakhát Alan épp akkor készült végső visszavonulására, mikor Adelaide elnyerte a futamrendezési jogot. Így csupán az első két Ausztrál Nagydíjon (1985-ben és 1986-ban) indult hazai közönség előtt, kissé túlsúlyosan. És eredménytelenül. Míg 85-ben a 19 helyre kvalifikálta Loláját, addig 86-ban a 15. helyről indulhatott. Mindkét alkalommal kiesés lett a vége, bőven 60 körrel a futamok vége előtt. Ezt a pechet, Jones! De legalább megpróbáltad!

Jacques Villeneuve (1996-2006) – kanadai
Gilles fia igéretes üstökösként robbant be az F1 világába. 1996-ban csaknem bajnok lett, amit 97-ben bepótolt (mint ahogy Lewis Hamilton). De a hazai versenyei nem igazán jöttek össze. 96-ban négy másodperccel maradt el csapattársa, Damon Hill mögött a második helyen. Rá egy évre közel állt a futamgyőzelemhez, de az 54. percben safety car mögül újraindított versenyt már rögtön az első kanyarban be is fejezte: falnak csapta a kellő hőmérsékletre fel nem melegített Goodyear-jainak köszönhetően a Williams-Renault-ját. Élről kiesni nagy csúfság volt, Jacques! 98-ban a dobogóért küzdött, de a kocsija megadta magát, végül a 10. helyen rangsorolták. 1999-ben első BAR-os évében újra meglátogatta az első kanyar betonfalát (azon a versenyen ő volt a negyedik!). 2001-től 2003-ig minden futamot kénytelen volt feladni. 2005-ös visszatérésén egy kilencedik helyet hozott a Saubernek, rá egy évre újra kiesett a BMW-vel.
Villeneuve összeségében két embernek “köszönheti”, hogy nem jött össze neki a hazai győzelem. Egyrészt Damon-nak, másrészt saját magának. Pedig nem mindenki előtt adódik olyan lehetőség, hogy az édesapjáról elnevezett pályán diadalmaskodjon.

És a többiek?

A többi világbajnok mind-mind nyert legalább egyszer hazai környezetben. Ki ne emlékezne Farina, Fangio és Ascari is tudott nyerni otthon. Jim Clárkot már említettem. Stewart, Fittipaldi, Lauda, Hunt és Andretti is véghez tudta venni a hazai sikert, de még a dél-afrikai Scheckter is összehozott egy otthoni diadalt. Piquet, Prost, Mansell és Schumacher sorra szállította az ilyen jellegű győzelmeket. Hill 94-ben egyenesen Diana hercegnőtől vehette át a győztesnek járó díjat, míg Alonso Juan-Carlos királlyal parolázhatott hazai győztesként. Tavaly Lewis nagyszerű győzelmet aratott az esős Silverstone-i futamon, de még Sennának is összejött 93-ban a hőn áhított brazik győzelem.

Kik lehetnek a következők?

Massa nyert már hazai versenyt, de bajnokságot még nem. Vettel-ben benne van mind a német, mint a bajnoki győzelem. Kimi, Heikki és Kubica pedig csak álmodozhat hazai versenyről… Webber törött lábbal nem sok jóra számíthat, pedig már neki is adhatna valamit Fortuna!

Advertisements

3 hozzászólás

  1. Finnországban gondolom a hideg miatt nincs és nem is lesz … 😦

  2. hát…
    ott olyan hőmérséklet lehet, mint angliában… úgyhogy nemtudom…
    lehet, hogy nincs ott jó minőségű pálya

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: