Safety Car szabály – javítva

A forma-1-es futamok versenyigazgatója, Charlie Whiting bejelentette: az idei szezontól kezdve nem zárják le a boxutcát, miután baleset miatt pályára küldik a Safety Cart, és a mezőny még nem sorakozott föl mögötte.

safety

A 2007 elején bevezetett szabályt számtalan bírálat érte az elmúlt két évben. Ha ugyanis egy versenyző éppen kifogyott a benzinből, és mégis tankolni kényszerült, 10 másodperces stop & go büntetést kapott – vétlenül. Heidfeld, Rosberg, Kovalainen bőven tudna róla mesélni.

A kritikák hatására az FIA új szisztémát próbáltatott ki a csapatokkal több tavalyi verseny pénteki szabadedzésein. Ennek lényege, hogy a boxutca lezárása helyett sebességkorlátozással tartják kordában azon autók tempóját, amelyek tankolásra akarják felhasználni a biztonsági autó beküldését.

Korábban ugyanis gyakran előfordult, hogy a pilóták a baleset dacára hanyatt-homlok rohantak a boxutcába.

“A 2007-ben bevezetett szabály rossz húzás volt, ezért visszatértünk a 2006-os előírásokhoz” – ismerte el Whiting az FIA honlapján közzétett interjúban. – “Az egyetlen különbség az lesz, hogy minimális időt írunk elő, ami alatt nem szabad a boxutcába érni.”

“Amikor beküldjük a Safety Cart, minden autónak üzenetet küldünk, ami aktiválja a ‘Safety Car’ üzemmódot az ECU-ban. Amint az üzenet megérkezik a versenyautóra, (a szoftver) tudni fogja, hol tartózkodik a pályán, és kiszámít egy minimális időt a pilóta számára, ami alatt a boxba érhet. A versenyzőnek ezt tiszteletben kell majd tartania, az információ megjelenik majd a kormánykereke kijelzőjén.”

A tavalyi teszteken az elektronika úgy segítette a pilótákat a szintidő betartásában, hogy mínusz jel jelennek meg előttük, ha lassítaniuk kellett, és plusz jel, ha gyorsíthattak.

Whiting hozzátette: “Ha emlékeznek, azzal az indokkal zártuk be a boxutca bejáratát, hogy a versenyzőknek ne érje meg gyorsan beszáguldaniuk. Ez most is teljesülni fog, hiszen nem szabad majd hamarabb beérni a boxba, mint ahogy a kijelzőn látszik.”

Az FIA honlapjára január 12-én feltöltött 2009-es Sportszabályzat nem tartalmazza, hogy milyen szankcióval jár a szintidő átlépése.

Advertisements

2 hozzászólás

  1. Ideje volt már ezen az értelmetlen szabályon változtatni! Bár az időlimitre kiváncsi leszek,de már ez is nagy elörelépés lessz a pilótáknak.

  2. Huh, ez most valami komoly megoldásnak számít? Nem igazán értem, hogy miért ilyen bonyolult eljárásnak kell lennie ahhoz, hogy valaki bemehessen a boxba. Azt megértem, hogy a biztonsági autót ha beküldik, akkor ott nagy a gebasz. De akkor miért nem egyszerűbben oldják meg? Például egy ugyanolyan sebességlilmiter, mint ami a boxutcában van, csak ez automatikusan aktiválódhatna, bizonyos motor, és váltóhelyzetekben. Az úgyis megadná azt a max sebességet amit elvárnak, hogy ne hanyatt-homlok rohanjanak tankolni.
    Ha úgyis ott van az ECU akkor miért nem lehet ezt egyszerűbben megoldani. Ha kiszámolja az időt, akkor miért a pilótára bízzák, hogy betartja-e vagy sem? Hogy büntetni lehessen? És mihez fognak viszonyítani? Minden pálya hosszához, vagy a Safety car-hoz? Vagy a baleset nagyságához? És ha valakinek nem kell tankolnia? Akkor milészen? Kiirja a kormányra, hogy ennyire mehetsz, de annyira mégse, mert előtted vannak, de ne is előzz….; lehet hogyha egy ilyen autóba ülnék szimplábbnak tünne, de így ez megfoghatatlan, elméleti okosság.
    Számomra ez egy nagyszerű szabálymódosítás, melynek éppen itt volt az ideje; de megint bonyolítják az életünket.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: