Ferrari-McLaren reklámháború

Ugyan a hivatalos bejelentésre még várni kell, mindenesetre a spanyol Santander Bank elnöke megerősítette azt a hírt, hogy a bankcsoport a következő évben elhagyja a McLarent és a Ferrarival köt házasságot. A Santander tavaly csatlakozott a McLarenhez, miután a Fernando Alonso a wokingiakhoz igazolt. A spanyol azóta visszatért a Renault-hoz, ám Lewis Hamilton részt vett a Santander brit leánybankja, az Abbey promóciójában. Alonso nemrég 2010-ig hosszabbított a francia istállóval, és ugyaneddig szól Kimi Räikkönen, valamint Felipe Massa Ferrarival kötött szerződése is. Botin, a bank elnöke azonban nem titkolja: örülne, ha 2011-től Alonso Maranellóba igazolna.

sant
A Santandernek egyáltalán hol volt hely az idei McLarenen?

De ne gondoljuk, hogy ez lenne az első alkalom a két patinás csapat életében, mikor egymástól csalják el a tőkeerős támogatókat. Az elmúlt 40 év során további négy nagy cég támogatásáért küzdött meg egymással a maranelloi és a wokingi gárda.

Schell

A kenőanyagokat és üzemanyagot forgalmazó holland cég az elsők között volt, mely a hatvanas évek közepén élt a reklámforradalom lehetőségeivel. 1967-ben elsősorban Bruce McLaren versenyautóin alkalmazta a kagylóformájú emblémáját. (A “Shell” szó először 1891-ben jelent meg a vállalatalapító Marcus Samuel által a Távol-Keletre szállított petróleum védjegyeként. A vállalkozás eredetileg régiségekkel, tengeri kagylókkal kereskedett, s ezek olyan népszerűek lettek, hogy a forgalom fellendült. A szó bekerült a testület nevébe is. 1904-ben vezették be a fésűskagylót, mint a Shell Transport Company-t a világ előtt jelképező emblémát.) Akkor még nem feltétlenül ragaszkodtak a sárga-piros (67-ben vezetőfülke oldalán) színezéshez, hiszen fekete-fehér festéssel (68-ban a az első kerék mögött) is szerepeltek a McLareneken.

shellmcl
Fekete-fehér Shell embléma a narancssárga McLaren oldalán

68-ban a Ferrarival is szerződésben állt az olajcég, és végülis az olasz gárdával terveztek hosszabb időre. A McLaren áttért a Gulf és a Texaco termékeire. A Ferrari-Shell nász azonban nem tartott addig, mint remélték volna. Elsősorban az ágaskodó lovasok vonakodtak a szerződéshosszabbítástól, hiszen az olasz Agip-pel akarták elkötelezni magukat.

shellfer
A Ferrari a szárnyakon reklámozta az olajcéget a hetvenes évek elején

73-tól 95-ig végül a farkasemblémásokkal szerződtek le a Ferrarisok. Mindezalatt 86-ban a megújuló McLaren Ron Dennis vezérletével leporolta a korábbi Shell-McLaren frigy szerződéseit, és 95-ig újra elkötelezték magukat egymással. Éppen addig, amíg a Ferrari az Agip-el állt kapcsolatban. Aztán 1996-ban, mikor a McLaren a Mercedes Motorsporttal lefektette a hosszútávú együttműködés alapjait, megpecsételődött a Shell wokingi kapcsolata. Hiszen a Mercedes ragaszkodott a német központú Mobil-lal. A kagylósoknak végülis mindez kapóra jött, hiszen a Todt-Montezem9olo-Schumi trió által gagyába rázott Ferrarinál egy sikeres projektet indíthatott el 96-ban. Mind a két csapat életében azóta tartósnak bizonyult az olajszállítói együttműködés.

Marlboro

A brit dohányipari cég elsősorban a brit csapatokat környékezte meg szponzorációs céllal. Először a BRM autóin jelent meg a piros-fehér-fekete festés. Majd 1974-ben a McLaren autóira is felkerült a reklámfelirat.

marlmcl
A Marlboro a nyolcvanas években vált a McLaren főtámogatójává

Ekkor kevesen gondolták volna, hogy ez a szponzorációs együttműködés több évtizeden keresztül is tartani fog, hiszen a West 1997-es megjelenéséig főszponzorként támogatta a Marlboro a McLarent. Persze ez nem feltétlenül jelentette azt, hogy a dohánycég mást csapatokkal ne szerződhetne le: hírdetett többek között az Alfa Romeókon, majd 1984-től a Ferrarikon is.

marlfer
A Ferrari 1984-től reklámozta a dohánycéget a vezetőfülke mögött

Eleinte kisebb reklámfelületekkel, mint például a motorburkolat felső része, majd egyre inkább kiterjesztették a támogatási keretet, minek köszönhetően a hírdetési területek is sorra a Marlboro fennhatósága alá kerültek. A főszponzori együttműködés 1997-től vált véglegessé a maranelloiak és a dohánygyáriak között, mikor a McLaren a Westre váltott. A Philip Morric cég támogatása kellett ahhoz, hogy Schumachert maguk táborában tudhassák a Ferrarisok. Végül 2007-ben jelentek meg utoljára a piros torpedókon a Marlboro feliratai a Bahreini, a Monacói és a Kínai Nagydíjakon.

Tag Heuer

A svájci óragyáros cég technikailag már támogatta a Ferrarit 1971-től 1979-ig, mikor a McLarenen is megjelentek a Tag Heuer feliratok. Igaz, csak 1974-ben.

tagfer
A Heuer feliartok a a hetvenes években uralták a Ferrarik elejét

A Ferrari végül a Longines-ra váltott, így a svájciaknak 1986-ig várnmiuk kellett, mikor a megújuló McLaren leszerződött velük egészen 1991-ig. Többek között jelen van a Forma-1-ben a Scuderia Ferrari és a McLaren Mercedes partnereként (jelentős reklámfeleület nélkül), de idén az óragyáros cég Sebastien Bourdais támogatójaként is ott volt az F1-ben.

2502208P FORMULA 1 TESTING
A TAG Heuer felirat hét éven át szerepelt a McLarenek plexijein

Vodafone

Az angol Newbury központú telekommunikációs cég a Ferrari főtámogatójaként került be az F1-es berkekbe. 2002-től 2006-ig támogatták a maranellóiakat, majd a McLarenhez pártoltak többek között annak köszönhetően, hogy Schumacher visszavonult. Azóta a wokingiak főtámogatója a Voice Data Fone!

vodafer
A Vodafonet a Ferrari invitálta be az F1-es hírdetők közé

Santander

2007 óta támogatója a McLaren csapatnak, amely Alonso leszerződtetésével érkezett a wokingiaiakhoz.

Advertisements

Egy hozzászólás

  1. Kiegészítések:

    A Marlboro jelentette be, hogy nem támogatja tovább a McLarent, utána kerestek mást (és találtak a West “személyében”). Az azt megelőző 2-3 évben már mindkét csapatnak főszponzorai voltak. Jelenleg is főszponzorai a Ferrarinak, 2012 év végéig tart a szerzdődés. Bár a logóik már nem jelennek meg, azért azt mindenki tudja (sejti), hogy mit is rejt a vonalkód 😉

    A Vodafone a Benettonnál jelent meg, mint közepes szponzor, a kocsi hátsó szárnányak oldalán volt egy eléggé nagy logójuk. Majd a következő évre előbb aláírtak a Jordan-nel, viszont megfelelő trükkökkel végülis a Ferrarihoz mentek.
    A McLarennel történt szerződésük 2005 évvégére tehető (kb akkora, amikor megegyeztek Alonsova), meg is próbáltak már 2006-ra átmenni hozzájuk, de a Ferrari – érthető okokból – nem engedett a 21-ből.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: