Bajnokverő csapattársak

Juan-Manuel Fangio, Bruce McLaren, Denny Hulme, Jochen Rindt, Carlos Reutemann, Gilles Villeneuve, Riccardo Patrese, Alain Prost, Lewis Hamilton. Ha megkérdezném, hogy az alábbi névsort mi alapján állítottam össze, lehet hogy még a legrutinosabb F1-rajongók is ellennének a kérdéssel órákig. Hiszen van köztük többszörös világbajnok, egyszeres világbajnok, és olyan pilóta is, aki soha nem volt bajnoki cím közelében. Akkor most hogy is van ez? Mi a közös a fenti (és csakis a fenti) nevekben? És hogyan jön a képbe Felipe Massa?


Nem Felipe, ezt rosszul tudod! Kimi csak kétszer győzött idén!

Az a közös a fent megnevezett pilótákban, hogy az aktuális világbajnoki címvédő fölé tudtak kerekedni csapattársként. Akár bajnokként, akár csupán “csak” rendszeres pontszerzőként. Hogy is vitték véghez ezeket a hőstetteket? Lássuk!

Fangio letaszítja a tronról Farina-t


Farina és Fangio jól kijöttek egymással, tisztelték egymás képességeit

1950-ben Farina többek között úgy nyerte meg a világbajnokságot, hogy Fangio beragadt váltóval el sem tudott rajtolni az utolsó Monzai futamon. Mindketten Alfával álltak rajthoz az első F1-es évadban, csakúgymint 1951-ben. Farina a második évadban csupán egy győzelmet tudott összehozni, az egyre karizmatikusabb és magabiztosabb Fangio-val szemben. Nem volt elég az olasznak, hogy keményen alulmaradt csapattársával szemben, de még a Ferrarik is megelőzték a bajnoki tabellán. Farinának az ezt követő években is hozzá kellett szoknia a csapaton belüli másodhegedűs szerephez, hiszen a Ferrarihoz szerződve Ascari szárnysegédje lett.

Mclaren Brabham fölé kerekedik


Bruce és Jack két verseny között is akár jól elmókázott egymással

Az 1959-es és 60-as bajnokságot Jack Brabham nyerte meg. Már akkor csapattársa volt a fiatal új-zélandi Bruce McLaren. Az 1961-es forradalmi technikai változásokra a brit Cooper lassabban reagált, így Brabhamék is háttérbe szorultak. De Bruce ennek ellenére is kiemelkedőt tudott nyújtani a Ferrarik és a Lotusok mellett. Míg ő a nyolc futam közül héten célbaért, és ötször pontszerző lett, addig Sir Jack csak kétszer ért célba (igaz, akkor pontszerző is volt). McLaren 11, Brabham 4 egységig jutott.

A jó cimborák belharca


Brabham és Hulme szavak nélkül is jól megértették egymást

Hulme 1961-ben került Jack Brabham istállójához. 65-ben már Black Jack F1-es csapatában is bemutatkozhatott. Akkor még Gurney volt az első számú pilóta. 1966-ban Brabham saját tervezésű autójával lett bajnok, mellette Hulme  a bajnoki negyedik helyet csípte el. 1967-re kiegyenlítettebb volt a két pilóta teljesítménye, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy az utolsó futamon dőlt el, hogy kettejük közül ki nyeri meg a bajnokságot. Hulme végül úgy gőzte le csapattársát (és főnökét egy személyben), hogy csak kétszer diadalmaskodott, de mindemellett még hétszer állhatott fel a dobogóra.

Rindt berobban


Clark helyére érkező Rindt méltó csapattársa volt Graham Hillnek

Jochen Rindt 1969-ben megragadta a soha vissza nem térő alkalmat azzal, hogy a harmatgyenge Coppertől átigazolt a címvédő Lotushoz, Graham Hill csapatához. Lényegében Clark hiányát akarták az osztrákkal pótolni. Ami az átmeneti 1969-es esztendőben sikerült is, hiszen Rindt 3 egységgel többet szerzett, mint a kétszeres bajnok Graham Hill. A brit bajnok számára e feledhető évadban mégis volt egy vigasza: immáron ötödik alkalommal állhatott vehette át a Monacói hercegtől a győztesnek járó trófeát.

Andretti aratna, Carlos szántana
1979-ben a Lotus nagy fogást csinált, mikor leigazolta a Ferrari nagyágyúját, Carlos Reutemannt. Lényegében, ahogy Rindt 69-ben, úgy Carlos 79-ben egy halott társa megüresedett helyére érkezett: Ronnie Peterson méltó csapattársa volt Mario Andrettinek 1978-ban. A szoknya nélküli Lotus 80-as nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így Collin Chapman-nek végig kellett néznie, ahogy csapata visszaszorul a bajnoki tabella negyedik helyére. A Lotus ezzel hullámvölgybe került, melyeből csak Senna tudta kihúzni az angol csapatot a nyolcvanas évek közepén. Reutemann 20 pontot szerzett a világbajnok Andrettivel szemben, aki csak 14 egységet zsebelt be.

Villeneuve és a haldokló Ferrari


Villeneuve egy rendkívül pocsék évben tudta legyőzni az aktuális bajnokot

1980-ban a Ferrarit is elérte a Lotusi hanyatlás. A 79-ben még bajnoki címet nyerő olasz gárda 80-ban a tabella 10. helyéig csúszott vissza. Bajnoktól ekkor hanyatlást eddig még sohasem láttak. A nagy válságban villeneuve 6 pontot tudott szerezni (négyszer volt pontszerző), míg a bajnok Scheckter csak kettőt. Ilyen szinten nem olyan nagy dicsőség legyőzni a címvédő bajnokot.

Reutemann másodszor


Reutemann és Jones végül elbukta a bajnoki címet Piquet-vel szemben

Reutemann méltán volt kora csiszolatlan gyémántja. Előbb Andrettit győzte le, mint aktuális bajnokot egy csapatban, majd 1981-ben véghezvitte ugyanezt: ezúttal Jonest fektette kétvállra a Williams berkein belül. Lényegében kettejük vérre menő küzdelme odáig fajult, hogy Piquet nevető harmadikként megnyerte a bajnoki címet, holott a Williams volt az évad legjobb versenyautója. Reutemann végül 3 ponttal szerzett többet Jones-nál.

Patrese megmutatja
1982-ben Piquet, mint a címvédő csupán négy versenyt tudott befejezni. Csapattársa, az olasz Patrese is csak öt alkalommal látt meg a kockás zászlót. Mindketten szereztek egy-egy győzelmet. A BMW-vel és a Ford motorral is próbálkozó csapat megbízhatósági problémái olyannyira voltaksúlyosak, hogy Ecclestone csapata csak az ötödik lett a végelszámoláskor. Patrese egy ponttal szerzett többet a brazil csapattársánál.

Prost első bajnoki címe


Alain Prost kora legprecízebb pilótájának bizonyult

Lauda 1984-ben csupán csak fél ponttal tudta legyőzni Prostot a bajnoki csatában. Prost válaszul 1985-ben fölényesen megnyerte a bajnokságot. Technikai problémák hátráltatták a visszavonulni készülő Laudát, aki csak 3 versenyt tudott befejezni a 16-ból. Igaz, ezek közül a monzai futamot meg is nyerte. Kettejük párharca 73:14-re végződött a francia javára.

Prost harmadik bajnoki címe


Hagyjál már Ayrton, ez a sapesz az enyém. Neked ott van a sajátod.

Prost már másodszor élhette át azt a dicsőséget, hogy az aktuális bajnokot győzte le egy ugyanazon csapatban. Igaz, ezúttal azt a Sennát kellett maga mögé utasítania, akivel karöltve 88-ban mindent megnyert a McLarennek. Akkor Senna jobb volt a franciánál. Most Alain-nek kedvezett a szerencse, no meg a Suzukai incidens.

Lewis a fenomén
Hamilton tavaly fej-fej melleti párharcot vívott Alonsoval, a kétszeres világbajnokkal. Csatájuk kiegyensúlyozott volt, csak kár, hogy a pályán kívül is folytatták a csatározást. Végül mindketten elbukták a bajnokságot Kimivel szemben. Hamilton így is (csak) a több futamgyőzelemnek köszönhetően előzte meg a spanyolt a tabellán.

Kimi formahanyatlásban
Ha azt mondom, hogy Raikkönen formán kívül teljesített 2008-ban, akkor még egészen finoman fogalmaznék. Felipének nem okozott nagy problémát, egy ilyen alulmotivált csapattársat legyőzni. Sőt! Csaknem bajnok lett a brazilból!

Összeségében elmondható, hogy az aktuális világbajnokot csapattársként legyőzni nem egy egyszerű dolog. Világbajnokként csak Fangio, Hulme és Prost tudott a bajnok társ fölé kerekedni. Hamilton és Reutemann is könnyen világbajnok lehetett volna, ha nincs ott Alonso, illetve Jones. Scheckter, Piquet, Lauda és Kimi esete pedig azt bizonyítja, hogy a formahanyatlás bizony csaoaton belül is megbosszúlja önmagát.

Vajon jövőre Kovalainen is csatlakozik ehhez az előkelő társasághoz? 😛

Advertisements

5 hozzászólás

  1. Ze’!
    A hibákat javítottam, az önérzetemmel viaskodva úgy döntöttem, hogy a hibajelző commentjeidet töröltem. 🙂 Amúgy kösz! Nem volt erőm átolvasni…ma már igen!
    -KeLta-

  2. Semmi gond! Legkozelebb e-mailben kuldjem az ilyeneket? Vagy maradhat ez a megoldas?:)

  3. jó lenne, ha jövőre Kovalainen is beállna ezen pilóták sorába! 😀

  4. =D
    Gondolod, hogy a McLaren hagyná???

  5. hát nem, de ha megpróbálja, és összebeszél honfitársától (kimi) és ki tudja?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: