Én OK, csapatom KO

Az idei bajnokság megítéléséhez az is nagyban hozzátartozik, hogy a McLaren Hamilton bajnoki címe mellé nem tudta begyűjteni a konstruktőrnek járó végső trófeát. A mai történeti áttekintésben azokat az éveket gyűjtöttem össze, mikor a világbajnok nem a “legjobb” kocsival lett végső befutó.

524278
Az egyéni világbaknoki cím értékesebb, mint a konstruktőri trófea?

Tudom, a fenti kijelentés kicsit pongyola: nem a legjobb kocsival lett világbajnok. Mert hiszen töb oka is lehet az ilyen skizofrén bajnoki győzelmeknek.
– egyrészt a világbajnok pilóta csapattársa nem tudta felvenni a ritmust (több műszaki probléma sújtotta, nem érzett rá a kocsira, vagy egyszerűen nem egy állandó pilóta szerepelt a bajnok mellett, illetve tragédia rázta meg a csapatot)
– a másik indok pedig az lehet, hogy a konstruktőri trófeát meghódító csapat pilótái egymással rivalizáltak, egymástól vették el az egyéni bajnoki címhez szükséges létfontosságú pontokat

1958
Konstruktőr világbajnok: Vanwall
Egyéni világbajnok: Hawthorn (Ferrari)

imgp074
Hawthorn (középen) a Vanwall-ok gyűrűjében lett bajnok

Az első gyári bajnoki címet úgy nyerte meg a Vanwall 57-es, hogy az első futamra nem is neveztek be: nem indultak az idénynyitó Argentin Nagydíjon. Első számú pilótájuk, Stirling Moss ennek ellenére ott volt ezen a bizonyos futamon egy Cooper-Climax T43-assal, és ha már ott volt, győzött is. Az évad további versenyein Vanwall volánja mögött versenyzett, amellyel háromszor intették le elsőként a kockás zászlóval. Csakúgymint csapattársát Tony Brooks-t. Moss 41, Brooks 24 pontot könyvelhetett el az évad végén. A 11 (ha az Indianapolisi versenyt nem számítjuk, akkor 10) versenyből 7-et ők ketten nyertek meg. Akkor hogy lehet, hogy nem kettejük közül került ki az egyéni világbajnok? Hát úgy, hogy Hawthorn sorra hozta a második helyezéseket, és a leggyorsabb köröket (amelyekért akkor 1 pont járt). Mike végül 42 pontot gyűjtött össze, eggyel megelőzve az örök második Moss-t. Hawthorn végül egyetlen egy futamgyőzelemnek örülhetett Franciaországban. Illetve örülhetett volna, ha nem szenved azon a versenyen halálos balesetet csapattársa, Luigi Musso. Az évad érdekessége még az, hogy azokon a futamokon, melyeken Moss parádézott, Brooks sorra kiesett. Illetve fordítva is igaz ez az állítás: Brooks versenyein Moss betlizett. Tehát minden versenyre lényegében csak egy tökéletes kocsijuk volt. És így is csapatbajnokok lettek!

1973
Konstruktőr világbajnok: Lotus
Egyéni világbajnok: Stewart (Tyrrell)

Ebben az esztendőben a két brit csapat fej-fej mellett harcolt a végső titulusokért. A Tyrrell Stewart-tal és Cevert-rel tökéletes csapategységet alkotott. Jackie végül utcahosszal nyerte meg harmadik bajnoki címét, három futammal a vége előtt. A konstruktőri címre is ők voltak az esélyesek, azonban az évad utolsó (Stewart 100. és egyben utolsó) futamának bemelegítő edzésén Cevert halálos balesetet szenvedett. Ken Tyrrell a gyász miatt visszavonta csapatának az Amerikai Nagydíjra jogosító nevezését. A Lotus (amely csapat holtversenyben állt a Tyrrell-lel a futamot megelőzően) azonban ott volt a rajtrácson, és Petersonnal meg is nyerték a futamot. Csapattársa Fittipaldi egy pontot szerzett. Ezzel a 10 ponttal lett konstruktőri bajnok a Lotus.

1976
Konstruktőr világbajnok: Ferrari
Egyéni világbajnok: Hunt (McLaren)

imgp273a
Hiába volt előrébb a Ferrari, mégis Hunt örülhetett az egyéni címnek

Ez, az általam is sokat emlegetett évad a Ferrariról és Laudáról szólt. Mindaddig, míg Niki nem szenvedett súlyos balesetet a Nürburgringen. Két futam kihagyásával, és a Fuji-i kiállásával elveszítette az egyéni bajnoki címet az osztrák Hunt-tal szemben. A csapatbajnoki címet azonban bezsebelte a maranellói gárda köszönhetően Lauda csapattársának, a svájci Regazzoninak, aki lényegesen jobb volt a McLaren másodszámú pilótájánál, Jochen Mass-nál. A Tyrrell is közel volt a győzelemhez, de végül a McLarennel egyetemben csaknem 10 pont hátránnyal zártak az ágaskodó paripások mögött.

1981
Konstruktőr világbajnok: Williams
Egyéni világbajnok: Piquet (Brabham)

Piquet a két Williams-es sráccal, Jones-szal és Reutemann-nal harcolt a bajnoki címért. Mindhárman esélyesek voltak a végső győzelemre, csakúgymint a Renault-os Prost és a Ligier-vel versenyző Laffite. Piquet végül egy ponttal végzett a mezőny élén. No de mi van a Brabham csapatbajnoki esélyeivel? Hát azok kérem szépen a béka segge alatt volt, ugyanis Nelson csapattársa, Hector Rebaque mindössze négy alkalommal volt pontszerző a 15 futam során. A Williams így összeségében 34 ponttal előzte meg Piquet-éket.

1982
Konstruktőr világbajnok: Ferrari
Egyéni világbajnok: Rosberg (Williams)

Ez az év nem a csapatokról szólt, hanem inkább a pilótákról. Ha ránézünk az évad végi tabellára, akkor láthatjuk, hogy az első négy helyen más-más csapat versenyzői tanyáznak, azaz több konstruktőr pilótája állt harcban a bajnoki címért. Amit végül a finn Keke hódított el egyetlen egy futamgyőzelmével. Csapattársa Derek Daly olyannyira volt gyenge Rosberg mellett, hogy a Williams a csapatbajnoki tabella negyedik helyén végzett. Még a McLaren és a Renault is megelőzte őket. Ha innen nézzük, akkor Keke óriási tettet vitt véghez! Illetve a többi csapat is rendkívül erős volt, mintegy kiegyenlítve a mezőny erőviszonyait.

1983
Konstruktőr világbajnok: Ferrari
Egyéni világbajnok: Piquet (Brabham)

imgp382
Piquet-nek a Ferrarikkal és a Renault-kal kellett harcolni a bajnoki címért

Ugyanaz a helyzet, mint 1981-ben. Piquet csapattársa (ezúttal Patrese) nem hozta az eredményeket. Igaz egyszer győzött és egyszer harmadik lett az olasz, de ennél többet nem tudott felmutatni. A Ferrari (Arnoux, Tambay) pedig úgy lett csapatbajnok, hogy a pilótáik a harmadik-negyedik helyen végeztek. Még Alain Prost is megelőzte őket a Renault-val. De akkor miért nem a francia gárda lett a konstruktőri győztes? Hát mert Cheever jobban elmaradt a Ferrarisoktól, mint a Ferrarisok Prosttól. Így is 10 ponttal lett bajnok a maranellói együttes.

1986
Konstruktőr világbajnok: Williams
Egyéni világbajnok: Prost (McLaren)

Ez egy elhalászós bajnoki győzelem volt Alain részéről. Nem akarom a francia érdemeit elvenni, de ebben az évben nem ő nyerte meg a bajnokságot, hanem Mansell veszítette el az Adelaide-i defektjével. Mansell és Piquet fej-fej mellett harcoltak a bajnoki címért, de ez a rivalizálás Prost malmára hajtotta a vizet. (Mint tavaly Hamilton és Alonso rivalizálása Kiminek kedvezett a végén. Csak akkor a McLaren a kémbotrány miatt nem örülhetett a csapatbajnokinak) A másik McLarenes, Keke Rosberg jócskán elmaradt az éllovasoktól, így végül 141:96 arányban Frank Williams-ék győztek konstruktőri szinten.

1994
Konstruktőr világbajnok: Williams
Egyéni világbajnok: Michael Schumacher (Benetton)

imgp555
Mansell beugrásával kapásból bajnokként festett a Williams

Hihetetlen, hogy hányféleképpen lehet úgy bajnok valaki, hogy nem a “legjobb” kocsival versenyez. 94-ben két okot lehet felsorolni annak okán, hogy miért nem a konstruktőri bajnok kocsival lett győztes az egyéni cím elhódítója. Egyrészt Schumi csapattársai (Verstappen és Lehto) haloványak voltak egész évben. Másrészt a Williams másodszámú pilótái (Coulthard, Mansell) sorra szállították a fontos pontokat. No persze az egyéni cím sorsa is másként alakulhatott volna, ha Ayrton Senna nem szenved halálos balesetet Imolában. Micsoda versenyeket futottak volna Schumival. Sajnos ezt már soha nem tudjuk meg…

1999
Konstruktőr világbajnok: Ferrari
Egyéni világbajnok: Hakkinen (McLaren)

Ez az év a csaknem tökéletes bipoláris bajnoki küzdelmeket hozta a McLaren és a Ferrari között. egyedül Frentzen “piszkított” bele az élmenők küzdelmébe. Ennél már csak a 2007-es csatározás volt két csapat között mégkiegyensúlyozottabb. De most térjünk vissza 1999-hez. Hakkinen és Irvine harcolt a bajnoki címért, melyet végül a finn nyert meg 2 pont előnnyel. Úgyhogy Coulthard és Schumacher/Salo teljesítményén dőlt el a konstruktőri cím sorsa. Michael és a bokasérülése után őt 6 futamon helyettesítő Mika Salo összesen 54 pontot szerzett. Miközben DC csak 48-ig jutott. Így a Ferrarit illette meg a bajnoki trófea. Mindenél persze nagyobb arányban is nyerhetett volna az olasz csapat, ha nem kényszerülnek Schumi mellőzésére. Sőt, az egyéni cím sorsa is másként alakulhatott volna…

2008
Konstruktőr világbajnok: Ferrari
Egyéni világbajnok: Hamilton (McLaren)

Hamilton gypzelme éppannyira megérdemelt, mint a Ferrarié. Lewis-é azért mert, képes volt legyőzni Massát és Kimit egyaránt. A Ferrari perdig azért, mert képes volt felvenni Hamiltonnal a versenyt. Illetve még ott van egybizonyos tény: Kovalainen egyikőjükkel sem volt egy szinten, annak ellenére, hogy idén megszerezte élete első futamgyőzelmét. A bajnoki hetedik helye mindent megmagyaráz.

Reklámok

Egy hozzászólás

  1. HNát igen, idén Kovalainenen sok múlott…negatív értelemben…remélem jövőre összeszedi magát.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: