Az érem másik oldala

Bernie Ecclestone legújabb ötlete szerint az olimpiai éremtáblázathoz hasonlóan dőlne el a Formula–1-es világbajnokság egyéni pontversenye, vagyis akinek a legtöbb első helye lenne, az a világbajnok, és ha az elsőségek számában megegyezik két pilóta, akkor a több második, majd a több harmadik (és így tovább) helyezés döntene. Ezt a tabellarendező módszert már jövőre bevezetné az F1 mindenható ura, azaz az éremosztás valóban már a spájzban volna?

baber
Vajon az érem mellé újra visszatérhet a győztesnek járó babérkoszorú?

„Ahogy az más sportágakban is megszokott, a versenyzők érmeket kapnának a versenyek után, és az nyerné a világbajnokságot, aki a legtöbb aranya szerezte” – nyilatkozta Ecclestone a Timesnak.

A 78 éves sportvezető szerint ezzel sokkal izgalmasabbá válhatna a sorozat, ugyanis minden pilótának az volna az érdeke, hogy minél több futamon az élen végezzen.

Ecclestone azt szeretné, ha csak a konstruktőrök összevetésében maradna az eddigi pontozásos rendszer, azaz egyéniben senki sem kapna külön pontokat. Ugyanakkor a helyezéseket számon tartanák a rangsorolás miatt.

Az elképzelést valószínűleg többek közt az idei emlékezetes szezonzáró Brazil Nagydíj “ihlette”, amelyen a végül egy ponttal győztes Lewis Hamilton az egész viadalon csak arra figyelt, hogy a negyedik, ötödik helyen haladjon, tudva, hogy már négy pont megszerzésével is az övé a világbajnoki cím.

Azt is elmondta a brit sportvezető, hogy eddig többen is támogatásukról biztosították az új ötletét, de a javaslatot egyelőre sem a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA), sem a Formula–1-es csapatok szervezete (FOTA) nem tárgyalta.

Mi lett volna, ha…

Ha az eddigi F1-es bajnokságok során is ezt az éremosztásos szisztémát használták volna, akkor 12 esetben teljesen más lett volna a világbajnok.

1958-ban Stirling Moss 4 futamon diadalmaskodott, míg Hawthorn csak egyszer állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Mégis Hawthorn lett a bajnok egy ponttal megelőzve vetélytársát.
1959-ben Moss akár már második bajnoki címének is örülhetett volna 3 győzelemmel, de Jack Brabham a maga két futamgyőzelmével mégis bajnok lehetett. Mosst végül Brooks is megelőzte (2 győzelem).

1964-ben teljesen mindegy lett volna, hogy Surtees és Graham Hill hogyan versengenek az utolsó futamon, hiszen míg mindkettejüknek 2-2 győzelme volt, addig Jim Clark-nak 3. Mégis Surtees lett a bajnok!
1967-ben Hulme (2 győzelem) és Brabham (3 győzelem) belharca döntötte el a bajnoki cím sorsát Hulme javára. Pedig Jim Clark 4-szer diadalmaskodott abban az évben!

1977: Lauda tetemes előnnyel lett bajnok, de csak 3-szor diadalmaskodott. Mario Andretti ellenben 4-szer győzött, de így is csak a harmadik lett a végelszámoláskor közvetlenül Scheckter mögött.
1979-ben azonban Scheckter (3 győzelem) lett a bajnok, pedig Jones 4-szer győzött a Williams-el. Jones úgy lett volna akkoriban bajnok, hogy az első kilenc futamon csak 7 pontot szerzett! Érdekes lenne jövőre egy ilyen szituáció! 😀

1982-ben Rosberg úgy lett bajnok, hogy csak egyszer győzött. Pironi, Watson Lauda és Arnoux ellenben 2-2 győzelemig jutott. Ráadásul az előbbi 3 pilótának 2-2 második helyezése is volt. A harmadik helyek száma döntött volna: Pironi lett volna a bajnok. Ráadásul úgy, hogy lábtörés miatt az utolsó 5 futamon nem is indult már.

1983: Prost megszerezhette volna első címét 4 győzelemmel. Piquet lett a bajnok 3 diadallal.
1984: Prost már a második bajnoki címének örülhetett volna 6 győzelemmel. Lauda lett a bajnok 5 diadallal.

1986: Ezúttal Prost (4 futamgyőzelem) helyett Mansell (5 győzelem) lett volna a bajnok.
1987: Nigel Mansell (6 győzelem) második bajnokságát ünnepelhette volna Piquet-vel (3 győzelem) szemben.

1989: Megintcsak Prost (4 győzelem) rovására fordult volna a kocka. Senna abban az évben 6-szor diadalmaskodott.

2008-ban pedig Massa lett volna a bajnok Hamiltonnal szemben.

Persze ezek csak tézisek, hiszen ha az éremtáblázatos szisztéma alapján osztottak volna bajnoki címeket, akkor egészen másként álltak volna hozzá a csapatok és a pilóták a versenyzéshez. Teljesen más stratégiát alkalmaztak volna, és teljesen más erőbedobással álltak volna rajthoz egyes futamokon.

Értékelés

Az éremosztásos módszer előnye:
– megszűnik a kényelmes, pontra orientálódó versenyzés (élesebb küzdelem a dobogóért)
– felértékelődik a futamgyőzelem
– a pozícióért történő előzésért mégnagyobb elismerést kapnak a pilóták (vérre menő küzdelmek)

Az éremosztásos módszer hátránya:
– a mezőny hátsó fertályában értelmetlenné válik a versenyzés (nincs miért küzdeni)
– előfordulhat az abszolút pozícióegyenlőség (akkor mi dönt?)
– akár az évad felénél eldőlhet a bajnoki cím sorsa (holott pontokban még behozható lenne)
– háttérbe kerül a megbízhatóság (egy-egy hiba belefér)

Reklámok

5 hozzászólás

  1. Első három nekifutásra is csak ez az egy mondat jutott eszembe: Na ne hülyéskedjen már.
    Rengeteg hátulütője lehet ennek a rendszernek, amikre most még nem is gondolunk. Meg lennék lepve, ha a csapatok elfogadnák.
    Ha jól olvasom a cikkben, majdnem 20 éve fordult elő utoljára, hogy nem a legtöbb győzelmet szerző lett végül a világbajnok. Nem értem miért kell pánikba esni egy ilyen ritkaságszámba menő esemény bekövetkezése miatt, és ész nélkül változtatgatni a pontrendszert, főleg annak tudatában, hogy 2002 végén hasonló helyzetben olyan módosítást hoztak, ami azóta is állandó vita tárgya. Egy ilyen izgalmas finálé után pedig végképp nem tudom mire vélni..
    Szerintem: 1.Ebben az esetben a csapaton belüli elengedések még gyakoribbakká válhatnak. Ha az év felénél a pilótának akár csak 1-2 győzelemmel is több van, mint csapattársának, valószínűleg máris eldől a kedvezményezett kiléte.
    2. Lehet, hogy az élen kiélezettebb csata zajlana(bár ha a gyorsabb autó van előrébb, továbbra sincs mit tenni), de ha valaki valamiért hátracsúszik a mezőny közepére/végére, (amint azt idén gyakran láttuk), akár le is parkolhat, hiszen értelmét veszíti az utolsó pontszerző helyek megszerzéséért való küzdelem..
    3. A kis csapatoknak eddig is eléggé motivációvesztett versenyzői voltak, kár lenne ezt tovább fokozni.
    4. A pontszerzés a kezdetek óta alapeleme ennek a sportnak. Megszüntetésének hallatán óhatatlanul is az egységes motorok ötlete jut eszembe, ami hasonlóan drasztikus horderejű változás lenne.
    5…6…7… stb..
    Most gondolkodtam egy hasonlaton, hogy ez olyan lenne, mintha X sportban, ezt meg ezt a szabályt így meg úgy módosítanák, de nem jut eszembe semmi, amivel össze lehetne vetni. A Forma1 a pontszerzésről szól, és ne csináljunk belőle holmi atlétikaversenyt éremtáblázatostul (bár a versenytempó már lassan közelít..), hiszen a futóversenyeken sem vezetik be se a slick gumikat, sem pedig a toldalékszárnyakat a résztvevők mezeire 🙂

    1982-ben Prostnak is két győzelme és két 2. helyezése volt.

  2. Szerintem főleg az a baj ezzel a rendszerrel, hogy a kisebb csapatok (még a lassabb középcsapatok is!) csak elvétve szerezhetnek egy pontot. Ha kombinálnák az éremrendszert a pontrendszerrel (4-8. helyig pontszerzés, de bármennyi pontnál jobb az érem), úgy elfogadnám.

    Az egységes motor meg szerintem hülyeség, mert követhetetlen lenne a világbajnokság (főleg éremrendszerrel), legalábbis szerintem.

  3. Hú, de rég jártam erre…a jogi tanulmány lefoglalja az embert:)

    Ha emlékszel, egyszer már megemlítettem egy régebbi topicban ezt a problémát. De én továbbra is úgy látom, ez nem járható út. És annak az előnynek, hogy nagyobb csata a győzelemért, ott a hátránya, hogy sokan csalással próbálkoznának vagy aljas megmozdulásokkal. Schuminál 2x került előtérbe, hogy aki az utolsó versenyen nyeri a futamot, az biztos győztes, mindkétszer kiesés (egyszer kettős) lett a vége. És rengeteg ilyen lenne, ha a győzelem értékét túl nagyra tennénk…lehetne nagyobb a jelenleginél, de nem ennyire.

  4. Ja és még annyi, hogy a futamgyőzelem talán felértékelődik, de mondjuk egy 3. helynek már szinte semmi jelentőssége nem lenne a bronzérem mellett.

  5. Bernie barátunk csak azért akar érmeket, mert akkor 2-3-mal több Ferrari győzelem lett volna az elmúlt 58 évben. Szánalom. Ettől nem lesz nézettebb az F1, sőtt inkább az ellenkezője. :S

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: