Kevés az újonc

Már egyszer írtam egy cikket arról, hogy a 2008-as mezőny eléggé erős, és ezért kevés újonc jut pilótaüléshez. Nos ez az állítás nem csak 2008-ra, henem 2009-re is érvényes. Nem elég, hogy a csapatok között is alig lesz átigazolás a holtszezon során, ráadásul a mezőny eléggé zárt. Szinte esélyük sincs az újoncoknak, hogy betegyék lábukat az F1-es porondra.

rockie
Az újoncok száma a Formula-1-ben évtizedek óta lépcsőzetesen csökken

Mint ahogy arról beszámoltam, az élcsapatok nem változtatnak pilótpárosaikon, így ugyanabban a felállásban várják a 2009-es esztendőt. Sem a Ferrari, a McLaren, a Renault, a Toyota, a BMW, a Williams és a Force India nem hajlandó megválni aktuális versenyzőitől. Egyedül Sebastian Vettel vált, és megy a Torro Rosso-tól a Red Bullhoz David Coulthard megüresedett helyére. Az ő helye kiadó még, ahova a svájci Buemi érkezhet. Vélhetőleg Bourdais-t megtartja a kiscsapat. A Hondánál Button helye bombabiztos, de Barrichello szereplése Bruno Senna teszteredményétől függhet. Amennyiben nem válik be Ayrton unokaöccse, akkor 2009 megintcsak történelmet írhat: egyetlen egy újoncot fog számlálni (tudom ez hülye szó: mégis mit számlálnak egy emberen? :D).

A Formula-1 történelme során már találkozhattunk olyan évadokkal, mikor a trendtől eltérően drasztikusan kevesebb új pilóta kapott lehetőséget a száguldó cirkuszban. Ilyen páldául 1964, mikor csak nyolc pilóta kóstolhatott bele a királykategóriába, holott a korábbi években 18 volt az éves átlag.
1966 még ezen a határon is túlmegy a maga 3 pilótájával: Chris Irwine, Chris Lawrence, Guy Ligier.

Az 1950-es években nem csoda, hogy évente több, mint 20 pilóta vált újoncá, hiszen akkor még új volt a versenysorozat, sok pilóta csak egy-egy futamon próbált szerencsét száguldó kalandorként, vagy éppen csak az Indianapolisi futamon vett részt.

Az 1960-as, 70-es évadokban 13 volt átlagban az újoncok száma. A fennt említett két évadot 1969 (4 újonc), 1972 (8 újonc), és 1979 (5 újonc) követte a kivételt jelentő esztendők sorában.

A nyolcvanas évekre  a csapatok száma is lecsökkent, a konstruktőrök nem adták el autóikat holmi szerencsét próbáló kalandoroknak, így a pilótaülések száma is lecsökkent. De még így is lényegesen több hely volt, mint a jelenben. A nyolcvanas évek második felében például két előselejtezőt kellett rendeznie a versenyigazgatóságnak, hogy kiszűrjék a lassú autókat. (26 autót engedtek rajthoz állni a futamokon) Az arany 80-as években évente 7 újonc volt az átlag. Ezek közül 1985 volt a kakukktojás, mikor csak két pilóta vált újonccá: Ivan Capelli és Christian Danner a Formula-3000-ből érkezett. Az olasz egy győzelmet szerzett ezen kategóriában 1985-ben, míg Danner a maga négy győzelmével a sorozat első bajnoka lett.

A 90-es években 6-ra csökkent átlagban az újoncok száma. A két végletet 1994 (14 új pilóta) és 1998 (2 újonc) jelentette. 98-ban a japán Takagi és az argentín Tuero volt a bemutatkozó pilóta.

2000 óta négy, öt, vagy éppen hat pilóta kapott lehetőséget, hogy bemutatkozhasson az F1-es mezőnyben. Ez a tendencia tavaly bomlott meg a maga 2 újoncával (Piquet, Bourdais), és ez a folyamat vélhetőleg jövőre is marad. Hacsak nem történik valami drasztikus a jelenlegi pilótákkal.

Hogyan lehetne bővíteni az újoncok számát?
– elsősorban új csapatokkal (2-3 új team üde színfoltja lehetne a mezőnynek)
– a GP2 renoméját vissze kellene állítani (2008-ban elég gyengécske volt a mezőny)
– helyettesítésekkel (no persze ezekre előre nem lehet felkészülni)
– a jelenlegi mezőny pilótáinak nyugdíjaztatásával (a következő 3-4 évben Barrichello, Fisichella és Trulli a legesélyesebb ebben a tekintetben)

Ugyanezt fordítva is meg lehet kérdezni:
Miért nincs sok újonc mostanság a Formula-1-ben?
– jelenleg kevés (10) csapat alkotja a mezőnyt
– nem annyira erősek az alsó géposztályok
– kirobbanthatatlan, ponterős pilóták erősítik az aktuális mezőnyt
– kevés az idős, visszavonulni készülő pilóta

Reklámok

5 hozzászólás

  1. És ha Vettel helyére Satót igazolja le a Torro Rosso? 😀

  2. És ezen a tendencián már csak a csapatok számának növekedése segíthet, amire egyelőre nem nagyon van kilátás. Sajnos a korlátozások, befagyasztások és egységesítések korában az utolsó ezredek megtalálásán fáradozó csapatoknak csak olyan versenyzők hozhatnak sikert, akik a pályák, a technika és az istálló minden egyes elemét ismerik, és így képesek is kihozni az autókból azokat az ezredeket, századokat melyek nem ritkán az élmezőny és a középmezőny közötti keskeny határmezsgyét jelentik. Ezért húzzák félre a szájukat sokan, ha egy újonc versenyzőt kell leigazolniuk, hiszen nem kevés idő, mire belerázódik, és mikor végre elég tapasztalatot szerez, elhúz egy másik csapathoz. Ezért tartotta meg a Renault Piquet-t, hiszen ha elküldik, jövőre kezdhették volna előröl di Grassival vagy Grosjeannal azt, amit idén vele és tavaly már Kovalainennel is végigcsináltak. És ezért igazolja majd le inkább a Toro Rosso a majdnem 100 F1-es versenyt megjárt Satot, mint a bajnoki trófeáktól hemzsegő Bourdais-t.
    Szerintem 🙂

  3. Én inkább a tesztkorlátozásban látom a mumust. 3 vagy 4 nap van az újoncoknak tesztelésre? Ez röhelyes.
    Hol vannak már azok az idők, mikor Alex Wurz meg de la Rosa meg Anthony Davidson gyakták egymást a pénteki edzéseken? Persze rossz példa, mert egyikükből se lett később igazán eredményes pilóta, de akár lehetett is volna. Kellene az a harmadik autó, hogy a tesztpilóták meg a fiatalok tudják róni a köröket legalább pénteken. Még ha egy régebbi modellt is használnának, nem a legújabb fejlesztést, akkor is több esélye lenne a tesztelőknek. Ráadásul nézői szempontból is lenne értelme a pénteki edzéseknek, mert a tesztpilóták nem altatnának, hanem kitaposnák a kocsiból, ami benne van.
    És ezzel vissza is tértünk a költségcsökkentés problémájához. Elvettek egy csomó olyan dolgot, ami a versenyen kívül is izgalmas volt (tesztkorlátozás, 3. autó betiltása, …), de a pénzt ugyanúgy elköltik a csapatok, csak másra. Nem hogy a live timingot nem indítom el pénteken, néha már az eredményt se néze meg, mert minek… Most ugyanannyi pénz másra költenek el, az utánpótlás meg nem tud bemutatkozni.

    A másik meg az, hogy a GP2 önmagában nem elég. Kellene az az F2, vagy bármilyen más széria, mert hosszútávon az se jó, ha mindig csak a GP győztest igazolják le a következő évben…
    És persze még 3-4 csapat, ebben egyetértünk.

  4. Igazad van.
    A probléma valahol ott lehet(megintcsak szerintem), hogy az FIA két legfőbb törekvése ha nem is homlokegyenest, de azért lényegesen ellentmond egymásnak. A költségek csökkentésére és a szórakoztatás növelésére gondolok. Hol ezt, hol azt eröltetik, és ezzel kicsit ártanak a másiknak.
    Most egy kicsit korlátozzuk a teszteket, vagy bizonyos alkatrészek kötelező élettartamával közvetve az edzéseket, amivel a látványosság csökken.
    Most egy kicsit módosítsunk az autókon, hogy több legyen az előzés, de az eddigi aero fejlesztések egy részét azért mindenki “dobja a szemétbe”, és jövőre induljonak el teljesen más irányban.
    Még egy csöppet homologizáljuk ezt meg azt, hogy olcsóbb legyen, de közben ettől talán néhány szurkoló lassan elveszti a sport iránti érdeklődését.
    Aztán csináljunk egy kis éjszakai futamot, hadd jöjjönek a nézők, kit érdekel a villanyszámla (ez lehet kicsit rossz példa, mert itt nem a csapatokat terhelik a költségek).

    És szokás szerint elkanyarodtam a cikk témájától 🙂

  5. Egy csomó pálya veszteséges, vagy nulla nyereség közeli, szóval a költségcsökkentés az ő irányukban is értelmet nyer. És bár nekem marhára tetszett az éjszakai futam, azt ne higgye senki, hogy majd minden éjszakai futam ilyen izgalmas lesz. Szóval bőven megállja a helyét az a megállapításod is.
    Én azt mondom, hogy kellene egy költségvetési korlát, ami minden csapatnak ugyanakkora lenne, és meg kellene határozni bizonyos tartományokat, hogy mire mennyi pénz jusson minimum és maximum. Százalékban vagy dollárban elő kellene írni, hogy mondjuk a pénteki edzésen harmadik autó használatára minimum X összeget kell elkölteni, és a csapatok a saját belátásuk szerint maximum Y összeget költhetnének MÉG pluszban erre.
    És ez a jelenlegi kiscsapatoknak, a jelenlegi szponzori hátterükkel is bőven megfelelne, ha nem Bernie zsebébe vándorolna az a sok pénz, hanem a csapatok kapnának többet.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: