Amikor a bajnok nem a dobogón ünnepel

Miközben még mindig a 2008-as bajnokságot eldöntő Brazil Nagydíj hatása alatt vagyunk, érdemes a körülményeket mégegyszer alaposan körüljárni. Sokan sajnálták Felipét, hogy annak ellenére veszítette el a bajnokságot, hogy győzni tudott a VB-t eldöntő futamon. Mielőtt még abba a tévhitbe esnénk, hogy ilyen drámát eddig még soha senki nem élt át, nézzük meg az elmúlt csaknem 60 év hasonló eseteit.

schumi03
Da Matta mutatja Schuminak 2003-ban, hogy a német ezt meglehetősen kicentizte

A Formula-1 világbajnokai a bajnokságot bebiztosító futamaikon általában győzni szoktak. De mégsem olyan szép számmal, mint ahogy azt feltételezzük. Talán még mindig bennünk él a Michael Schumacher féle korszak, mikor 100%-on hozta a bajnokságot eldöntő futamokat a német. Vagy egyszerűen csak alapban ez a feltevésünk: aki bajnok akar lenni, az elsősorban győzzön!

A Formula-1 története nem is indult másként. Az ötvenes években az aktuális világbajnok a VB-t bebiztosító futamán – pár kivételtől eltekintve – győzni tudott. Így méltán mondhatják el róluk az almanachírók, hogy megérdemelt a bajnoki címük. Farina, Fangio, Ascari mind domináltak a bajnoki éveikben, de most vizsgáljuk meg közelebbről a kivételes eseteket.

1955, Fangio úgy lett bajnokhogy egy futammal a bajnokság vége előtt második lett az Aintree-i futamon. Abban az évben a legnagyobb riválisa az örök második Moss volt, aki meg is nyerte azt a bizonyos hazai futamot. Tehát ő is megtett mindent a siker érdekében, ahogy idén Massa, de ez nem volt elég. A szituáció mégsem volt annyira drámai akkor, mert mégiscsak az utolsó előtti futamról van szó, és a bajnok végülis a dobogón ünnepelhette a bajnoki címét.

1958 is hasonló körülmények között ért véget. Akkor Mike Hawthron lett a bajnok, megint csak Moss előtt. Igaz abban az évben az utolsó futamig kellett várni a bajnok kihírdetésében. És ez volt az a futam, ahol végleg megbélyegezték Moss-t az örök második jelzővel, mert megint úgy csúszott le a bajnoki címről, hogy a mindent eldöntő futamon végülis nyerni tudott. Kiváncsi lennék Massára, ha jövőre is az ideihez hasonló drámában maradna alul Hamiltonnal szemben úgy, hogy a döntő csatában újra nyerni tud. Na ezt élhette akkor át Stirling!

1959 az első olyan év az F1-ben, amikor nem a dobogón ünnepelhette bajnoki diadalát a végső győztes. A helyszín az amerikai Sebring, az évad utolsó futama. Akik még harcban álltak a címért: Jack Brabham (Cooper) 31 pont, Tony Brooks (Ferrari) 23 pont, és “megintcsak” Stirling Moss (Cooper) 25,5 pont. Brooks győzelmi kényszerben volt, mint idén Massa. Moss-nak a második hely is elég lett volna, ha Brabham nem győz. Hát Brabham nem is győzött, Brooks is csak harmadik lett. Moss pedig az ötödik körben váltohiba miatt volt kénytelen feladni a versenyt. Brabham végül negyedik lett, de ez nem számított bele a legjobb eredményei közé (az akkori pontrendszer alapján). Így végül csak célbaérőként ünnepelhetett az ausztrál.

A hatvanas évek is – az előző évtizedhez hasonlóan – a későbbi bajnokok győztes futamairól volt híres. Brabham, Phil hill, Graham Hill, Clark, Stewart is mind győzelemmel könyvelhette el bajnoki címet. Phil Hill esetéhez hozzátartozik, hogy a legnagyobb riválisa Wolfgang von Trips nagyott bukott az Olasz Nagydíjon, ami az ő – és további 14 néző – életébe került.

1964-ben Surtees a dobogó második fokára állhatott, miközben riválisai alig Clark (2 pont), vagy egyáltalán nem szereztek pontot (Graham Hill 0 pont).

1967-ben Hulme úgy lett bajnok, hogy a harmadik helyen ért célba, miközben legfőbb riválisa, a csapattárs Brabham második lett. Sir Jacknek csak a győzelem lett volna elfogadható, miközben Hulme legfeljebb csak az ötödik helyen ért volna célba.

1970! A Formula-1 leggyászosabb bajnokavatása ebben az évben volt. Az utolsó előtti futamon vált véglegessé, hogy a halott Jochen Rindt pontszámát nem tudja behozni Jackie Ickx. Rindt mindmáig az egyetlen posztomusz világbajnoka az F1-nek.

A hetvenes években ezenkívül hatszor fordult elő az, hogy a bajnokavató futamon nem kellett a dobogón végeznie a világbajnoknak. 1971-ben három futammal az évad vége előtt Stewart nem ért célba, mint ahogy a rivális Ickx sem. Ugyanilyen körülmények között lett bajnok 1978-ban Andretti is: vele együtt Lauda sem ért célba két futammal a bajnokság vége előtt.

1973-ban, 1974-ben és 1977-ben a bajnokavató helyszínen az újdonsült bajnoknak elég volt a negyedik helyen célba érnie. 73-ban Stewart riválisa, Fittipaldi második lett. 74-ben Fittipaldi úgy lett bajnok a negyedik helyezésével, hogy sem Scheckter, sem Regazzoni nem szerzett pontot a létfontosságú futamon. 77-ben pedig Lauda végzett a negyedik helyen, miközben a rivális Scheckter harmadikként zárt a bajnokavató versenyen.

1975-ben Lauda még ennél is könnyebb helyzetben volt. Egy hatodik helyezéssel biztosította be első bajnoki titulusát egy olyan futamon, amelyet félbeszakítottak eső miatt, és csak fél pontokat kaptak a pilóták. Így Niki elmondhatja magáról, hogy 0,5 pont megszerzésével lett bajnok. Ellenefele Fittipladi nem lett pontszerző ezen az osztrák futamon, amely után még két verseny hátra volt a bajnokságban.

Érdekesség, hogy a nyolcvanas években csak kétszer fordult elő az, hogy győzelemmel ünnepelt a világbajnok: 1980-ban Jones, és 86-ban Prost.

1981-ben Piquet, 1982-ben Rosberg egy ötödik hellyel ünnepelhetett. 1985-ben Prost egy negyedik helyezéssel biztosította be bajnoki címét. 1983-ban Piquet ugyan felállhatott  dobogóra, de annak is csak a harmadik fokára. No de mi a helyzet a riválisokkal? Csúnyán leszerepeltek. A legdrámaibb eset 1984-ben volt, mikor Prost ugyan megnyerte a versenyt, de Laudának elég volt a negyedik hely is a titulushoz.

prost
Prost örül Estorilban, de a lagnagyobb győztes a negyedik Lauda volt

1987-ben Piquet a Japán Nagydíjon a 15. helyen kecmergett be a célba, de lényegében már a futam előtt eldőlt, hogy ő a bajnok, hiszen Mansell bukott szabadedzésen, ahol a gerince sérült a britnek, így nem is állhatott rajthoz az utolsó két futamon.

1989, és 1990 pedig úgy íródott be a történelemkönyvekbe, hogy a bajnokesélyesek egymást ütötték ki a versenyből és a bajnoki küzdelemből egyaránt. A Senna-Prost féle kakaskodás 1994-ben megismétlődött Damon Hlll és Michael Schumacher személyében. ezekben az években tehát kettős kiesésekkel dőlt el a bajnoki cím sorsa. Aki a futam előtt vezette a tabellát, az lett a végső győztes is.

1991: Senna második, miközben Mansell betlizik Suzukában.
1992: Mansell második, miközben Senna győz a Hungaroringen, öt(!) futammal a vége előtt.
1993: Prost második, miközben a csapattárs Hill harmadik lett két futammal a vége előtt Estorilban.

Az 1994-es Adelaide-i esetet követően bő egy évtizeden keresztül győzelemmel avathattak bajnokot. (Hakkinen 2-szer, Damon Hill 1-szer, és Michael Schumacher 4-szer) Kivételt képez 1997, mikor Villeneuve visszacsúszott a harmadik helyre miután Schumi megtorpedózta Jerezben.

vill
Villeneuve nem kockáztatott az utolsó körökben, harmadikként lett bajnok

2003-ban a nyolcadik (egy pontot érő) hely is elég volt a németnek, miközben Raikkönen második lett Japánban. De ettől függetlenül a győzelem is kevés lett volna a finn-nek, hiszen Schumi pontot tudott szerezni.

2005-ben Alonso egy harmadik hellyel ünnepelt (Kimi második lett), 2006-ban pedig másodikként zárt, miközben Schumi negyedik lett. Schumi akkor lényegében győzelmi lényszerben volt a suzukai motorhibát követően.

Összeségében elmondható, hogy voltak olyan esetek, mikor az újdonsült bajnok nem a dobogón ünnepelhette a bajnoki címét a mindent eldöntő futamot követően. És az is előfordult, hogy a rivális hiába győzött, ez édes kevés volt a megváltáshoz. Mindkettőre együtt a legjobb példa 1984 esete, és majdnem 2003-is (ha Kimi győzött volna Barrichello helyett). No meg persze 2008!

És akkor megérdemelten lettek bajnokok ezeka pilóták? A válasz egyértelmű: igen. Hiszen a bajnokság megnyerése magában hordozza az egész éves folytonosságot, fejlődést, kitartást és a megújulni való képességet. A fenti pilóták mind magukban hordozták ezeket a jellemzőket Lewis Hamiltonnal egyetemben.

És ha úgy hozza a sors, hogy a legfőbb rivális mindent kihoz magából a bajnoki hajrában, és ez sem elég… hát igen, erre mondják azt, hogy a tabella élén vagy a legnagyobb biztonságban!

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: