Pontatlan világbajnok

Attól függetlenül, hogy Lewis Hamilton, vagy Felipe Massa nyeri meg a 2009-es világbajnokságot, elmondható, hogy idén legrosszabb esetben is rekordbeállítás lesz – akár még döntés is! Miről is van szó valójában? A Formula-1 59 éves történelme során eddig három szezonban fordult elő az a csúfság az aktuális világbajnokkal, hogy több, mint egy futamon úgy ért célba (vagy rangsorolták), hogy nem szerzett pontot. Nem kiesett! Hanem az utolsó helyek egyikén ért célba. Idén Lewis és Felipe is remekelt ebből a szempontból.


Ezaz srácok, vigyetek célba! Talán jár még valami kis elhullajtott pontocska

Ha egy világbajnok a bajnoki évében egyszer-kétszer nem ért célba, nem nagyon haragudtak meg rá a szurkolók, hiszen technikai sport lévén előfordulhat műszaki probléma, ami miatt kénytelen feladni a pilóta a versenyt. Az utóbbi években azonban már nem annyira elnézőek a rajongók, hiszen a megbízhatóság terén hatalmasat változott a száguldó cirkusz világa. Aki akár egy futamot is kénytelen bármilyen ok miatt feladni, az komoly hátrányba kerülhet vetélytársaival szemben. Gondoljunk csak bele: tavaly Alonso csak Japánban betlizett! Ebből a szempontból idén egy eléggé érdekes bajnokságnak voltunk/vagyunk fül- és szemtanúi.

Előbb nézzük a kieséseket! Lewis Hamilton egy, Felipe Massa két futamot volt kénytelen eddig fealdni (Felipe magyar kálváriája nem minősül kiesésnek, hiszen a futam végén osztályozták). Hamilton Kanadában Kimit öklelte fel a boxban, Massa pedig az évad első két futamát volt kénytelen idő előtt befejezni: előbb Ausztráliában a Ferrari motorja adta fel a szolgálatot, majd Malajziában csúful kicsúszott a második helyről. De nem is ez a szörnyű kettejük idei szereplésében, hanem az a tény, hogy háromszor fordult elő velük külön-külön, hogy pont nélkül voltak kénytelenek célba érni.

Ez a csúfság több világbajnokkal is előfordult már, de ők zömében csupán egyetlenegy ilyen futammal rendelkeztek a végelszámoláskor. Phil Hill, Graham Hill, Jim Clark, Jochen Rindt, Jackie Stewart, Niki Lauda, Jody Scheckter, Alain Jones, Nelson Piquet, Ayrton Senna, Alain Prost, Michael Schumacher, Fernando Alonso. Csupa olyan nagy nevek, akik a világbajnoki évükben egy alkalommal nullázva, de célbaérve térhettek haza. Az az érdekes, hogy 1995 óta csupán egyszer, 2005-ben fordul ez elő: akkor Alonso a Magyar Nagydíjon szerepelt le egy gyenge rajtot követően.

Akik ennél csúfabbul jártak, az Emeroson Fittiapldi 1974-ből és Alain Prost 1993-ból. Ők mindketten kék-két futamon voltak kénytelenek pontszerzés nélkül célba érni. Ezen esetek közül Prost magyarországi esete maradt meg jobban az emlékezetünkben, mikoris nem tudott időben elindulni a rajtrácsról a felvezető körben. Pedig pólból rajtolhatott volna. Mario Andretti 1978-as “teljesítménye” mögött azonban még ők is elbújhatnak, hiszen az olasz-amerikai háromszor élhetett át hasonló körülményeket. No de mi a helyzet a ma srácaival?

Lewis Hamilton először – Bahrain Nagydíj
A rajt nagy vesztese Lewis volt, aki a 3. helyről indult, a piros lámpák kialvását követően beragadt az indulásnál, és az első kanyart már csak a 10. pozícióban teljesítette. Ezt követően a 2. körben belerohant az egyik kigyorsítási szakaszon feltűnően lassan autózó Fernando Alonso Renault-jába, így ezután ki kellett cserélni az első vezetőszárnyát. A McLaren ezzel megragadta az alkalmat, hogy féltávig megtankolja Hamilton autóját. A pontszerzés innen csoda lett volna. 13. helyen zárt.


Massa az élen, miközben Lewist mélyen elnyeli a mezőny

Lewis Hamilton másodszor – Francia Nagydíj
Lewis francia leszepelése már jóval a futam hétvégéje előtt elkezdődött, hiszen a Kanadában történtek miatt 10 rajthelyes büntetést kapott, így összeségében csak a 13. rajthelyről indulhatott Magny-Coursban. A kilencedik helyre ugrott előre a brit, de a 13. körben ki kellett mennie egy boxutcán áthajtós büntetésre, amiért még az 1. körben a sikánt levágva előzte meg Sebastian Vettelt. Ezzel újra a 13. helyre esett vissza, ahonnan a verseny végére már csak a  10. helyig tudta visszatornázni magát.


Hamilton a Francia Nagydíjon is a mezőny gyomrában emésztődik

Lewis Hamilton harmadszor – Japán Nagydíj
Hamilton a kissé baragadt rajtját a célegyenes végén kifékezéssel akarta jóvá tenni, de ezzel csak azt érte el, hogy a komplett mezőnyt kénytelen volt lassításra bírni. Egy újabb boxutca-áthajtásos büntetés lett az ára. De előtte Massa még megtette a McLarenesnek azt a szívességet, hogy megtanította neki az angol keringő újonnan bevezetett szambás lépését, aminek következtében Lewis szempillantás alatt a mezőny végén találta magát. Végül 12. lett.


Massa éppen kegyelmet nem tűrően keringőre invitálja Lewist

Felipe Massa először – Brit Nagydíj
Felipe már az időmérő Q3-as szakaszában elveszítette a futamot, mikoris második gyors körének nem tudott nekivágni, mivel nem tudták lecserélni egyik kerekét. Így csak a kilncedik helyről vághatott neki Lewis hazai versenyének. Az első kör végén Felipe bemutatott egy piruettet, és visszacsúszott a mezőny végére. A brazil a leintésig még négyszer megismételte ezt a mutatványt, így az utolsó (13.) helyen maradt, két kör hátrányban. Nagy lebőgés volt ez Felipétől!


Felipe (jobbról) bársonyfüggöny helyett, esőfüggönyt kapott

Felipe Massa másodszor – Magyar Nagydíj
Massa a harmadik helyről  – Lewis Fuji-féle – kifékezéssel lerajtolta a britet, majd a futam vége előtt három körrel az élről kénytelen volt feladni a versenyt. A Ferrari motorja az ausztráliai esethez hasonlóan megadta magát. Igaz, a brazil nem ért célba, de még a 17. helyen rangsorolták.


Magyar Nagydíjon nem véletlenül fájt a feje a brazilnak

Felipe Massa harmadszor – Szingapúri Nagydíj
Szintén az élről, szintén a Ferrari hibájából volt kénytelen Felipe – ideiglenesen – feladni a versenyt. Ezúttal nem a Ferrari, mint vas; henem, mint hús-vér emberekből álló team akadályozta Massát a jobb eredmény elérésében. Massa autóján beragadt a tankolóberendezés, mégis útjára engedték a brazilt, aki kiszakította és elrántotta a töltőcsövet. Az megütött egy szerelőt, akinek szerencsére nem esett baja, Massa azonban kénytelen volt a boxutca elején félreállni, amíg odasiető szerelői le nem szedték róla a töltőcső maradványait, és áthajtásos büntetést is kapott a nem éppen biztonságosnak nevezhető boxból való kiengedés miatt. A brazil így hamar az utolsó helyen találta magát, ahonnan már csak a 13. helyig tudta visszatornázni magát.


Ha kihúzzátok a töltőcsövet, akkor ezt a pár kört is kihúzzuk valahogy

Reklámok

3 hozzászólás

  1. Gratula a Ferrarinak a teljesítményéért…
    Azért ha ezeket megnézzük akkor csapat-pilóta hiba a Mekinél 0:3 a Ferkánál 2:1… Nem semmi…

  2. hát, mi ebból a tanulság: a mclaren jobb mnit team, de Massa jobb mint versenyző
    érdekes, hogy amikor kiesett valaki, akkor a 13adik helyen végzett általában, és sokszor van mindenfele a 13as… furcsa, de érdekes megnézni 😀

  3. Jajam 😀

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: