Az F1 technikai forradalma folytatódik

Emlékeztek még 2006. december 8-ára? Nem? Pedig akkor alapozták meg a ma is folyamatban lévő technikai újítások tömkelegét a csapatok, melyet akkor az FIA Motorsport Világtanácsa is elfogadott. Mi valósult meg eddig? Hol is tartunk most az akkor megfogalmazott 5 éves tervben? Milyen újításokra lehet az elkövetkező években számítani? Ezt taglalom legújabb cikkemben (és ezzel a csütörtökre beigért anyagot egy nappal előbbre hoztam).


Mi szél fúj az FIA és a Formula-1 háza táján?

2006. december 8., Monacó. Az FIA Motorsport Világtanácsa (World Motor Sport Council, WMSC) írásba foglalta azokat a radikális változásokat, melyek 2007 óta folyamatosan bevezetésre kerültek, és amelyek 2012-ig meg fogják határozni az autósport királykategórájának technikai újításait, szabályváltozásait.

Előzetesen az FIA és a sportág autógyárait tömörítő GPMA hosszú alkudozást követően 2006 novemberében jutott dűlőre egymással az F1 jövőjét illetően, s határozta el, hogy ezentúl a társadalmi szempontból is hasznos, környezetbarát technológiákat állítják középpontba. Ami annyit tesz, hogy az F1 Technikai Szabályzata azóta nem véletlenül ment keresztül különféle változásokon.

A szabályokat a következő alapelvek szerint fektették le:
– az autóipar (és általában a társadalom) számára hasznos kutatások előtérbe helyezése
– az előző kritériumnak nem megfelelő fejlesztések leállítása
– a kiadások csökkentése és a költséghatékonyság növelése
– az F1-ről, mint a világ elsőszámú autósport-kategóriájáról kialakult képet fenntartani és erősíteni
– környezetbarát motortechnológia bevezetése
– a haszontalannak tartott aerodinamika szerepének csökkentése

2007
– Az akkori 2.4 literes motorok “befagyasztva” maradtak

2008
– Négyversenyes sebességváltó bevezetése, (ezzel 400 km-ről 2000 km-re növelték a váltók élettartamát) csere esetén 5 rajthelyes böntetés (egy hétvégén az áttéteket egyszer lehet cserélni, ezzel igazodva a pálya karakterisztikájához)
– Továbbra is kétversenyes motorok (de most már a segédberendezéseket sem lehet változtatni, mint például légbeömlő, befecskendő-rendszer, elektronika, szivattyúk. Az év első motormeghibásodása büntetés nélkül orvosolható, azaz a szezonban mindenkinek van egy motorcserés jolly jokere.
– Egységesített elektronikai vezérlőegység (SECU) bevezetése (Betilthatóvá váltak a vezetést segítő rendszerek: kipörgésgátló, motorfékszabályozó
– Tartalékautó betiltása
– Üzemanyagoknak 5,75%-ban megújuló biológiai forrásból származó összetevőket is tartalmaznia kell.
– A publikált szabályok érvényüket nyerték, de felmerült annak a lehetősége, hogy egyes aerodinamikai alkatrészek (oldalsó légterelők, szárnyacskák, hűtőkémények stb.) betiltásra kerülnek az első és a hátsó tengely közötti területen (a csapatok ezt egyhangú döntésükkel elvetették).
– A szélcsatornák és/vagy a szélcsatornában alkalmazott makettek és/vagy a tesztpadok használatának lehetséges korlátozása a Sportszabályzat révén.

2009
– A fékezés energiájának visszanyerése és felhasználása. (KERS bevezetése)
– A leszorító erő 50 százalékos csökkentése. (Az oldalsó kiegészítő légterelők betiltása)
– Aerodinamikai és más változtatások az előzések megkönnyítése érdekében. (Széles első szárny, keskeny magas hátsó szárny) Az első szárnyak dőlésszögét a pilóták is állíthatják, de ezek száma egy kör alatt korlátozva lesz.
– A jelenlegi, 2.4 literes motorok “befagyasztva” maradnak
– Kiegyenlítenék a motorok teljesítményeit (ez ügyben az FIA a FOTA technikai szakembereinek segítségét kéri, hogy javasoljanak minimális költséggel elvégezhető módosításokat, amelyek révén minden gyártó motorja azonos teljesítményt nyújthatna)
Mosley azzal borzolta a gyári csapatokat, hogy pályázatot írt ki az FIA az egyenmotorok gyártására! amit persze a csapatok egyértelműen elleneznek.
– A háromversenyes motorok kerülnek bevezetésre.
– Új safety car szabály beiktatása

2010
– A keletkező hőmennyiség egy részének felhasználása az autó meghajtásához.
– A kipufogógázok hőjének visszanyerése és felhasználása az autó meghajtásához.
– Részben vagy teljesen standardizált aerodinamika (a közúti autók szempontjából releváns aerodinamikai kutatás ösztönzése).
– A jelenlegi, 2.4 literes motorformula, illetve a négy versenyes hajtáslánc “befagyasztva” marad.
– A motorokhoz kapcsolódóan az FIA három javaslatot dolgozott ki:

  • – egy tenderen kiválasztott külső szállító gyártana homologizált motorokat, de a jelenlegi gyártók is építhetnének azonos erőforrásokat, amelyeket a szövetség szigorúan ellenőrizne
  • – a jelenlegi szabályoknak megfelelő motorokat a csapatok más beszállítótól is megszerezhetik, de a jelenleginél jóval olcsóbban
  • – a gyártóknak meg kell oldaniuk, hogy maximum 5 millió euróért a teljes hajtásláncot eladhassák független csapatoknak, akik a vételárért cserébe évente még 30 ezer kilométert tesztelhetnek is, ezen felül pedig minden kiszolgálást megkapnak a pályán (FOTA javaslata)

2011
– KERS (hatékonysága) legyen a teljesítménykülönbségek meghatározója a Forma-1-ben
– Négyversenyes motor lehetséges bevezetése, beleértve a következőket:

  • nagy hatékonyságú turbófelöltés,
  • üzemanyag-áramlás limitálása,
  • közvetlen befecskendezés,
  • térfogatcsökkentés a nagy fordulatszám (legalább 15 ezer fordulat/perc) érdekében,
  • bioüzemanyag használata (esetleg tetszőleges üzemanyag engedélyezése, de az üzemanyag áramlása helyett az energia mennyiségének limitálása mellett).

– Lehetséges új megközelítésmód a kasztni terén:

  • a leszorító erő további csökkentésével,
  • nagyobb hangsúllyal a kanyarvételi teljesítményen és a vezethetőségen a karosszéria, a felfüggesztés és a fékek módosítása révén,
  • az elektronika használatának teljes felszabadítása az autó energiatakarékosságának növelése érdekében (például hajtáslánc terén).

– Lehetséges a vezetést segítő elektronika felszabadítása is.
– A felhasználható anyagok korlátozása a közúti autók anyagfelhasználásához való közelítés érdekében.
– Más, a közúti autók szempontjából hasznos technológiák bevezetése.

2012
– Új motor használata a fentiek szerint.

További tervek (akár 2010-es bevezetéssel):
– a felfüggesztés, az alváz vagy éppen a felnik, de a felhasználható anyagok korlátozása, illetve az egyes elemek homologizálása
– az eddig nem hozzáférhető adatok – például a telemetria – nyilvánossá tételére helyezni a fő hangsúlyt az olyan látványelemekkel szemben, mint a tankolás

Advertisements

5 hozzászólás

  1. Ezeket a baromsagokat aki kitalalta…

  2. Van itt egy-két jó megoldás, de a versenyzésnek a versenyzésről kellene szólnia, és nem a közúti technológiákról. Tény, hogy vissza kell fogni az elmúlt évtized alatt elharapódzott pénzköltést, de azért ennek nem kéne az élmény rovására menni.
    Ezektől a homologizációs törekvésektől meg falra mászok. Csak szét kell nézni más versenyágakban, ott is vannak márkakupák meg más olyan szériák, ahol egyforma járművekkel mennek, de a csúcskategóriákban ugyanúgy milliókat költenek egy tizedmásodpercért.

  3. Kelta: Nem ide tartozik, de miért is nem cserélhet au uccsó futam előtt büntetlenül Lewis motort (amikor még meglenne a lehetősége)? Ezt én felháborítónak tartom…akármit is ít a szabáy

  4. Gondolom a szabályalkotók épp az ilyen eshetőséget akarták kiküszöbölni, hogy ha a bajnoki cím az utolsó fordulón dőlne el, akkor az esélyesek csak ezért új motorral induljanak. Ezzel a kivétellel a csapatok már a szezon előtt tisztában voltak. És úgy gondolom, hogy a McLaren évad közben nem akart csakazért is cserélni, hiszen semmi okuk nem volt rá. Ez egy erkölcsi és megbízhatósági bizonyítvány is Ron Denniséknek. De…
    No de mi van akkor, ha éppen most füstöl el a motor Lewis alatt? Ezzel a tényezővel Hamilton is tisztában van, és biztos vagyok benne, hogy ezt is belekombinálja a braziliai versenyébe. Nem fog a győzelemért harcolni. azt már megtette Kínában. És ott bizonyította, hogy a tavalyi hibákból való tanulás ellenére, megvan benne a győzelemvágy és a kompormisszum nélküli versenyzési vágy. De most a higgadtságé és a bölcsességé lesz a főszerep. Ne lepődjetek meg, ha nem rajtol az első sorból, és nem hajt a győzelemért! Ő Intelagosban bajnok akar lenni, és nem futamgyőztes! Heikkit viszont tuti feltüzeli a csapat a győzelemszerzésre!
    -KeLta-

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: