Célbaértem, de utólag kizártak

“Célbaértem, de utólag kizártak” – hányan mondhatták ezt az utóbbi negyed évszázadban? Legújabb cikkemben ezen időszak azon eseteit gyűjtöttem össze, melyek során a versenybíróság a futam után büntetett versenyzőket, csapatokat, ezáltal megváltoztatva a pályán elért végeredményt. Sok tanulságot vonhatunk le az esetekből. És még Massa is megkönnyebbülhet, hogy Valenciában csak pénzbüntetését kapott. Miért is?


Button itt még örül a 2005-ös imolai dobogós helyének, nem sokáig

Technikai szabálytalanságok

“Nem voltam elég nehéz”
Az első kategóriában azok az esetek olvashatók, melyek során a pilóta az autójával nem érte el a minimális súlyhatárt a mérlegelés során. Érdemes megfigyelni, hogy nem csak ezen esetekben, hanem a többi szabálysértések esetében is leginkább a belga, a brazil és a San Marino-i futamok steewardjai szorgoskodtak a legintenzívebben!
Ez a fajta büntetés leginkább Piquet-t és Prostot érinthette érzékenyen; valamint Robert Kubicát, akit élete első nagydíján máris lekapcsoltak. Pedig (vagy éppen ezért) pontszerző helyen ért célba. Vagy itt van példának okáért a BAR-Honda 2005-ös botránya a megbuherált benzintartállyal. Ejnye fiúk, szabad ezt?

“Nem kóser a nafta”
A másik leggyakoribb utólagos kizárási ok a szabálytalan benzinnel, illetve befecskendő rendszerrel kapcsolatos. Ezek közül a legbotrányosabb eset az 1984-es volt, mikoris már javában túl voltak a csapatok az évad közepén, mikor kiderült, hogy a Tyrrell egész évben áthágta a szabályokat. Utólagosan elvették tőlük az addig elért eredményeiket, köztük Stefan Bellof impozáns monacói harmadik helyét is. A 1995-ös brazil büntetéshez pedig hozzá tartozik, hogy akkor csak a csapatokat büntették, a versenyzők megtarthatták bajnoki pontjaikat.

“Szárnyalásból zuhanórepülés”

Megintcsak technikai jellegű szabálysértésről van szó, tehát ezen esetekben is a szabálytalan technika miatt szívtak a versenyzők… hacsak nem tudtak a szabálytalan elemekről. Ezek közül az 1999-es maljá esetet emelném ki, ahol előbb kizárták a Ferrarikat, de azok sikeresen fellebeztek. Vicces volt a sztori. A maranellóiak nem az FIA szabvány mércéjébel gyártották le az oldalsó légterelő elemeket. hogy úszahtták meg? Pedig Hakkinen bajnoki címe forgott kockán!

“Féktelen száguldás”
A fékek is bekavartak egyes pilótáknak ez elmúlt években. A 2004-es Kanadai Nagydíj végeredménye szinte teljesen megváltozott, főleg a pontszerző helyeken.

“Szabálytalan biztonság”
A technikai szabálytalanságok közül volt még egy eset: 1999-es Spanyol Nagydíjon Rubens Barrichello-tól azért vették ez a 8. helyet, mert szabálytalan volt a biztonsági öve. Rubens lazább övet használt, arra hivatkozva, hogy alig kap levegőt, ha szorítja. Hát ilyen alaposan átvizsgálnak az ellenőrök egy versenyautót!

Szabálytalanság verseny közben – csapat

“A csapatom nem tud szabályosan boxolni”
A boxutcai estek zöme látványos, és szembeötlő. Ezért a steward-ok sem haboztak büntetéseket osztogatni. Az, hogy valakinek az autóját tolják a boxban, az még “érthető”. De az hogy Niki Lauda a menetiránnyal szemben közlekedett 1983-ban, az már inkább Hitchcocki jelenetre emlékeztet, semmint F1-es futamra. Vagy itt van a 2005-ös imolai eset, ahol Ralfot balesetveszélyesen engedtek útjára a szerelők. Utólag 25 másodperces büntetést kapott. Felipe, mi a véleményed erről?

“Betoltak, majd ezért letoltak”
Emlékszünk a tavalyi nürburgringi esetre, mikor Hamilton le nem fulladt autóját visszatolták a pályavírók a pályára? Vagy jópár éve Schumacher esetére, mikor a pályamunkások evickéltették vissza a rázókövön fennakadt kocsiját? Hát nem minden estben volt ennyire engedékeny a versenybíróság. Voltak büntetések is hasonló esetketben.

Szabálytalanság verseny közben – pilóta

“Ez valóban az én saram”
És végezetül lássuk azokat az eseteket, mikor minden a pilóta figyelmetlenségén, vagy szabálytalan erőszakosságán múlt. Itt van példának okáért Villeneuve, aki szabadedzésen sárga zászlós figyelmeztetés ellenére előzött, majd óvás alatt indult a versenyen, de végül nem kapta meg a pontjait. Schumi 1998-as brit esetéről már oly sokszor hallottunk. 10 másodperces büntetést kapott sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt. Ami nem csak azért érdekes, mert leintés után töltötte le büntetését, hanem az is, hogy ugyanezért a szábálytalanságért 2001-ben Panist, Verstappent és 2006-ban Speed-et 25 másodperces időbüntetésre ítélték. A 2005-ös Japán, illetve a 2006-os Kínai NAgydíjak precedens értékűek, mert ott és akkor a futam alatt büntettek meg pilótákat sportszerűtlen magatartásukért. Sato kilökte Trullit, kizárták utólag. Villeneuve kiszorította Montoyát, 25 másodpercet kapott. Sato és Albers 2006-ban feltartásért kaptak büntetést. Satot kizárták, Albers 25 másodpercet kapott.


Ezen eseteken kívül számos olyan ügy is volt, mikor a pilótát a következő nagydíjon rajtrácsos hátrasorolással büntettek.

Ezek után hova is sorolhatjuk Hamilton belga esetét? Egyáltalán összevethető a fenntebb felsorolt esetek valamelyikével is?

-KeLta-

Egy hozzászólás

  1. Igen, elég nehéz bármivel is összevetni…de az azért érdekes, hogy Ralfot büntették a veszélyes kiengedés miatt…sokn mondják, hogy a Ferrarikat nem ugyanazzal a mércével mérik, mint a McLareneket idén..kezd gyanús lenni.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: