Futamok világbajnok nélkül

A Formula-1 története során szinte minden futamon rajthoz állt egykori, vagy éppen a címvédő világbajnok. Ez alól természetesen kivételt jelentenek az 1950-ben futott futamok, amikor még gyerekcipőben járt a száguldó cirkusz. Ha ez előző sorokban nem lenne ott a “szinte”, akkor ennek a cikknek sem lenne értelme. Mai postomban azokat a különös nagydíjakat gyűjtöttem össze, amikor a mezőny bajnoktalanul sórakozott fel a rajtrácson.


1994-ben négy futamon Mansell volt az egyedüli világbajnok

Az elrabolt címvédő – 1958 (8 futam)
Giuseppe Farina, Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari. Három nagy név, 7 év világbajnokai. Az F1 kezdeti korszakának három meghatározó figurája. Farina 1955-ben hagyta abba a versenyzést, Ascarit pedig a halál ragadta magával 1953-ban. Így Fangiora hárult a feladat, hogy egyedüli bajnokként ott legyen a versenyeken. 1958 első futamán még ott volt az Argentín Nagydíjon, de a soron következő (ha az Indianapolisi futamokat nem vesszük figyelembe) Belga Nagydíjon már nem szerepelt, ugyanis kubai felkelők elrabolták február 23-án, ahonnan később kiszabadult. Még ebben az évben a francia versenyen részt vett, de a sisakját szögre akasztva a többi futamtól távol maradt.

Hawthorn nélkül – 1959 (8 futam)
Fangio visszavonulásával egyetlenegy aktív bajnok indulhatott volna 1959-ben: Mike Hawthorn. Ő azonban még az évad kezdete előtt halálos közúti balesetet szenvedett Jaguárjával 1959 január 22-én az A3 Guildford úton. Ettől függetlenül is bajnoktalan maradt volna a rajtrács, hiszen Mike 58-as bajnoki címe megszerzése utána azonnal bejelentette visszavonulását.

Brabham egyedül – 1960 (1 futam)
Miután Jack Brabham 1959-ben megnyerte a bajnokságot, ő lett az egyedüli bajnok a mezőnyben, így vágtak neki az 1960-as évadnak. Black Jack ebben az évben – csakúgymint 62-ben és 65-ben – kihagyta az Olasz Nagydíjat, így a Monzai futamon nem szerepelt egy korábbi bajnok sem.

Bojkott Imolában – 1982 (1 futam)
A következő bajnok nélküli versenyre csaknem 22 évet kellet várni. Igaz, az évad kezdetén ott volt a mezőnyben Niki Lauda, Nelson Piquet és Mario Andretti is, de a bojkott miatt ők nem vettek részt a San Marinoi Nagydíjon. Történt ugyanis, hogy Piquet és Rosberg Brazíliában elért eredményét törölték. Azon a futamon Nelson Piquet Keke Rosberggel folytatott az első helyért küzdelmét követően a Renault és a Ferrari megóvták ezen eredményt. Ennek hátterében a Brabham és a Williams csapatok víztartálya állt, amely a fékek hűtését szolgálta. A negyven literes tankot a felvezető kért követően leengedték, így egy negyven kilogrammal könnyebb autóval vettek részt a küzdelemben. A könnyebb össztömegnek köszönhetően kényedén fel tudták venni harcot a Ferrari és a Renault ellen. Mivel a szabályok értelmében engedélyezve volt a hűtőfolyadék utántöltése, és versenybírák sem találtak semmi szabályelleneset, így a végleges döntést később hozták meg: kizárták őket utólag. Ennek az lett a következménye, hogy az Imolában rendezett nagydíjat a Brabham, Williams, Arrows, Ensign, Lotus, Fittipaldi, McLaren, March, Talbot, Theodore és Ligier csapatok bojkottálták.

Senna után, Schumi előtt, Mansell közreműködésével – 1994 (9 futam)
1994-es esztendőben Prost és Piquet visszavonulását követően egyedül Senna maradt bajnokként a száguldó cirkusz mezőnyében. Mindeközben Mansell a tengerentúlon brillírozott az oválpályákon. Senna Imolában történt halálos balesetét követően magára maradt az F1. Sokan végzetesnek minősítették Ayrton halálát: ez a sport halálát is jelentette egyben. Ecclestone azonban 4 futam erejéig vissza tudta csalogatni Nigel Mansell-t, így a fekete esztendőben összesen 9 futam volt, amelyen nem indult világbajnok.

A felvezető kör bosszúja – 1996 (1 futam)
Michael Schumacher világbajnoki pályafutása során kétszer találkozunk megszakítással, amikor nem vett részt futam(ok)on: 1999-es lábtörését követően, illetve 1996-ban, amikor a Francia Nagydíjon a felvezető körben megadta magát Ferrarija motorja. Az F1-es almanachokban azóta is ez az utolsó olyan F1-es futam, amikor bajnok nélkül indították útjára az autósportok királynőjének futamait.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: