Csajok a csúcson

Mint ismeretes, Danica Patrick megnyerte Motegiben az IRL futamát; így ő lett az amerikai bajnokság első női futamgyőztese. Az Autosport című brit szaklapnak így reagált az F1-es teszteléssel kapcsolatos kérdésére: “Legalább egyszer az életben minden autóversenyző szeretne F-1-es autót vezetni, úgyhogy persze. Nem hiszem, hogy egy igazi, rendes teszttel lenne bármilyen probléma. 2005-ben felkértek, hogy Indyben tegyek meg néhány bemutató kört, én azonban azt feleltem: Eszemben sincs. Bohócot akartok csinálni belőlem. Ez kínos. De azt hiszem, egy igazi teszten minden további nélkül résztvennék.” Nick Fry vezette Honda gyári csapat készen is állna egy ilyen tesztelési lehetőséggel, hiszen Patrick jelenlegi csapatának is a Honda szállítja a motort. No de nem ő lenne az első hölgy, aki F1-es volán mögé ült, legyen szó akár versenykörülményekről, akár tesztelésről. Kik is ők valójában? Ime! 


Ha Danica F1-es tesztje jól sikerül, komoly esélye lehet a versenyzésre is.

Maria Teresa de Filippis


Maria abban a korban igazi hős volt pilótaként, mint a női nem képviselője

Az első hölgy, aki versenykörülmények között összemérte vezetési képességeit ebben a nem éppen hölgyekről szóló sportban. 1926-ban született Népolyban, Olaszországban. 1958-ban debütált Monacóban egy Maserati 250F-essel. A Maserati gyári csapatként ekkora már nem indult az F1-ben, az autókat egyénileg nevezték. Maria-t barátja, Luigi Musso (Ferrari) segítette pilótaüléshez. Az időmérő edzésen 11 másodperccel kapott ki az éllovas Tony Brookstól, és így nem nyert képesítést a futamra. De nem adta fel, és a Belga Futamon visszatért, ahol 10.-ként (egyben utolsó célbaérőként) ért célba 2 kör hátrányban a 20 fős mezőnyben. Ugyanebben az évben még két futamon indult: Portugáliában és Monzában. Hazai versenyén akár 8. is lehetett volna, ha 13 körrel a vége előtt nem esik ki az áttétel meghibásodása miatt.

Maria-t 1959-ben is megtalálhatjuk a szaguldó cirkusz mezőnyében. Az idénnyitó Monacói futamon próbált szerencsét egy Behra-Porsche-val, de a második hercegségi versenyén sem nyert képesítést a futamra. Miután Behra életét vesztette a sportautók Német Nagydíján (Avus) visszavonult a versenyzéstől. Legjobb eredményét a világbajnokságon kívüli Syracusai Nagydíjon érte el 1958-ban, amikor ötödik lett.

1960-ban megházasodott és családot alapított, de nem szakított az autósporttal. Most is tagja az International Club of Former F1 Grand Prix Drivers-nek már bő harminc esztendeje. De Filippis járt Magyarosrszágon is: az 1986-os első Magyar Nagydíj egyik díszvendége volt. Vezetési stílusára Juan-Manuel Fangio akkoriban csak ennyit mondott: túl vadul vezet, ahhoz hogy gyors legyen.

Lella Lombardi


Az olasz csajok belehúznak: Maria-tól Lella vette át a stafétabotot

Az időben csaknem 20 évet kell előre mennünk, ahhoz hogy újra egy hölgyet lássunk F1-es szinten a volán mögött. A szintén olasz Maria Grazia Lombardi, vagy Lella 3 éven át volt a mezőny tagja: 1974 és 1976 között 17 futamra nevezett.
1943-ban született Rómában. A családjában senkit sem érdekelt az autózás, Lella kézilabdázó volt. Egy alkalommal betört az orra és igen gyorsan be kellett vinni a kórházba. A kórházig tartó száguldás annyira megtetszett neki, hogy elhatározta, hogy autóversenyző lesz!

Túraautókkal kezdett versenyezni, majd miután a szokásos formula szériákon egyre feljebb lépett, az 1974-es Brit Nagydíjon kapott először lehetőséget a Brabham csapattól az indulásra. A 34 fős mezőnyből csak 25-en rajtolhattak el, és csupán csak kilenc tizeddel maradt el Lella a szintidőtől. Max Mosley hívására 75-ben átment a March csapathoz, amely gárdával 11 futamon próbálkozott, és 10-szer el is rajtolhatott a futamokon. Eleinte a 741-es kódjelzésű versenygéppel szállt harcba, majd a 751-essel bizonyítani is tudta a kétkedőknek, hogy van helye az királykategóriában. 5 futamon célba ért, valamint az idő előtt leintett Spanyol Nagydíj pontot is tudott szerezni. Mivel a megszerezhető pontokat megfelezték, így csupán csak fél pont ékeskedik az olasz pilóta neve mellett az F1-es almanachokban. Az évad utolsó futamán már a Williams-Ford FW04-el nevezett, de a futamon már nem állt rajthoz.

1976-ban négy futam szerepel a neve mellett: kétszer nem nyert képesítést a versenyre, a maradék két futamon viszont célba ért. Előbb a March, majd a Brabham színeiben.

F1-es pályafutása után sportautó versenyeken indult előbb az Osella, majd az Alfa Romeo pilótájaként. Később rákos megbetegedést diagnosztizáltak szervezetében, majd 1992-ben elhunyt.
Ime egy tribute-clip Lella pályafutásáról:
http://www.youtube.com/watch?v=2Vl4SJneH2I

Divina Galica


Divina igazi sportember: mindenben részt vett, ahol a sebesség főszereplő

Divina Galica volt az első brit nő, aki grand prix-n indult. 1944-ben született Hertfordshire-ben. Divina előbb olimpiai karriert futott be: az 1964-es Innsbrucki játékokon óriás műlesiklásban és szlalomban indult, majd részt vett a Grenoble-i és a Sapporo-i téli játékokon is. Az utóbbin 7. lett. Sokáig ő tartotta a lesiklási sebességrekordot: 125 mph-val.

1974-ban kezdett el autókkal versenyezni, és 1976-ban már a Brit Shellsport Group 8 bajnokágban versenyzett, ahol F1, F2, F5000 és F-Atlantic autókkal lehetett indulni. Galica egy Forma-1-es autóval, mégpedig a Surtees csapat korábbi autójával indult és a 4. helyen végzett az éves összesítésben. Ebben az évben megpróbálta kvalifikálni magát ezzel az autóval Brit Nagydíjra, de sajnos nem sikerült neki. 1978-ban volt még két próbálkozása Hesketh autóival, de ekkor sem jutott az indulók közé.

Ezután átváltott Forma-2-re és a sportautó versenyzésre, majd a karrierje vége felé kamionversenyző(!!!) lett, és indult Magyarországon is a 80-as évek végén. 1992-ben visszatért a sieléshez, és újra képviselte a brit színeket a téli olimpián. Manapság mikor éppen nem a nagyszerű emlékeiről mesél, akkor a Skip Barber autóversenyzői iskolában oktat.

Desiré Wilson


Az első hölgy, aki nyerni tudott F1-es versenyautóval (iagz nem F1-es versenyen)

Szintén a 70-es években próbálkozott a dél-afrikai Desire Wilson. Abban különbözik az összes többi hölgytől, hogy versenyt is nyert Forma-1-es autóval, igaz ez a futam nem világbajnoki futam volt, hanem a brit Aurora AFX sorozat része, ahol többek között kiöregedett F1-es autókkal lehetett indulni. Ez a verseny az 1980-as Evening News Trophy volt Brands Hatch-ben.

Néhány év Forma Fordozás után átjött Európába, méghozzá az előbb említett Aurora bajnokságba. Itt rendszeresen pontszerző lett, és a dobogóra is többször felállhatott. A F1-es világbajnoki premierjére az 1980-as Brit Nagydíjon került volna sor, de a Wilson asszony (lánykori neve: Randall) nem tudta beverekedni magát az indulók közé 1 éves Williams autójával.

Ken Tyrrell ennek ellenére lehetőséget ajánlott neki 1981 első versenyére, azonban ez a futam a szabályalkotók közötti harc miatt végül nem számított bele a világbajnokságba és tulajdonképpen nem is volt F1-es verseny. Ezen a futamon Wilson a 19 induló közül a 16. leggyorsabb volt az edzésen, s végül a sebességváltó hibája miatt nem ért célba. Többé nem versenyzett a F1-ben, de indult a Le Mans-i 24 óráson, sőt CART-ban is.

Ime egy videobejátszás Desiré egyik CART-os balesetéről 1983-ból:
http://www.youtube.com/watch?v=q6cnCpNvLIE

Giovanna Amati


Amati inkább a bulvársajtóból híres, semmint F1-es pályafutásáról

1962-ben született. Szintén egy olasz, szintén egy római csajszi az F1-ben! Az egykori F1 versenyző, Elio de Angelis bartánőjeként ismerte meg a száguldást. Beiratkozott egy versenyzőképző iskolába és végül autóversenyző lett belőle. Azzal büszkélkedhet, hogy futamot is tudott nyerni a kőkemény olasz F3-as bajnokágban! Ezután eltöltött néhány évet a F3000-ben, de még pontot sem tudott szerezni.
1992-ben a Brabham csapat a 30-as éveiben járó Akahiko Nakaya nevű japán hobbiversenyzőt kívánta szerződtetni, de ő végül nem kapta meg a szuperlicencet. Ekkor gondoltak Amatira, aki éppen Flavio Briatore barátnője(!) volt és ennek köszönhetően mát tesztelt is egy Benettont. A Brabham végül leszerződtette Amatit, de 3 próbálkozás közül egyszer sem kvalifikálta magát. Igaz ez a bravúr csapattársának is csak egyszer sikerült. Ekkoriban Amatit már Niki Laudával is összehozta a sajtó, sőt egyesek a Ferrari egykori csapatfőnökével, Cesare Fiorioval látták a brazil tengerparton topless napozni!

A kudarc után Giovannát elküldték a Brabhamtől és egy teljesen ismeretlen versenyzőt, valami Damon Hill-t ültettek a helyére… Amati kisasszony más kategóriákban versenyzett tovább, sőt még ma is versenyez különböző sportautókkal.

Egy kis ízelitő Amati F1-es szerepléséről (Kanyarkijárati ív? Rendben! Boxból kihatjtás? Rendben! 🙂 )
http://www.youtube.com/watch?v=GVwkMjfQ4AY

Jodie Hemming


Egy késői teszt és más semmi…

Jodie 1985-ben született Northamptonshire-ben. 10 évesen kezdett versenyezni gokarton, 3 évvel később már nemzetközi szinten is megmérettette magát. 15 évesen már harmadik lett az összetettben. 2003-ban a 125 köbcentis géposztályban első lett a maximálisan elérhető 75 ponttal. 2005-ben az 1000 köbcentis Formula kategóriában második lett. 2006-ban egy 1997-es Jordanben mutatkozhatott be a Silverstone-i közönségben egy bemutató erejéig. Manapság a TOCA Renault UK Championship bajnokságban versenyezget.

A Jordan J197 és Jodie:
http://www.youtube.com/watch?v=Mhy0r43Sxns

Katherine Legge


Legge: F1-es teszt a Minardi színeiben

1980-ban született Surrey-ben, Nagy-Britanniában. Beceneve: “leg”, azaz láb. (gondolom inkább a jobb, semmint a bal) 🙂 Előbb a Formula-3-ban, majd a Formula Renault-ban és a Formula Fordban versenyzett. 2000-ben ő lett az első hölgy, aki Zetec futamon pole pozíviót ért el. Ráadűsul 2001-ben megdöntötte Kimi Raikkönen akkori körrekordját is. 2005-ben a  Toyota Atlantic sorozatban indult a Polestar színeiben, ahol harmadik lett 3 futamgyőzelemmel a tarsolyában. 2006-ban és 2007-ben a Champ Car-ban indult. Legjobb eredménye: 6. 2008-ban a DTM-ben szerepel az Audi versenyzőjeként. Eddig a 17. a legjobb helyezése két futam után.

2002-ben Vallelungában tesztlehetőséget kapott a Minardi csapattól. Ez nem éppen kellemes emlékként maradt meg benne, hiszen már a második körben tropára törte a versenygépet. A teszt második napján már sikerült 27 kört teljesítenie. Ő volt az első nő, aki A1-es versenyautóban is kapott tesztlehetőséget 2005-ben.

Csodával határos módon élt túl egy súlyos Champ Car-os balesetet:
http://www.youtube.com/watch?v=qGk16hK5IFE

Danica Patrick

1982-ben született Wisconsinban. 23 évesen már az IRL mezőnyében találjuk, ahol első évében a Rahal Letterman autóival versenyzett. Kétszer 4. lett, az összetettben pedig a 12. Ebben az évben csaknem megnyerte az Indy500-ast, 19 körön keresztül vezette is a mezőnyt. 2006-ban szintén összejött neki két negyedik helyezés, de már a 9. volt a tabellán. 2007-ben átigazolt az Andretti Green Racinghez, amely csapattal már háromszor felállhatott a dobogóra. 7- lett az évad végén. Idén Motegiben (Japán) pedig már elkönyvelhette első futamgyőzelmét is.


Na kinek mekkora kupa is jár? 🙂

2008, Motegi, az első győzelem:
http://www.youtube.com/watch?v=kjFPIubBNwQ

Fürdőruha-fotózás:
http://www.youtube.com/watch?v=LggD-l7SmAU

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: