Ha feltartasz, meglakolsz!

Ahogy előre jeleztem az ausztráli hétvége után, bőven lesz dolguk az FIA stewardainak idén. A legújabb okot ezúttal az edzések utáni levezető kör jelentette, amikoris a két McLaren az ideális íven haladva akadályozta a még gyors kört futó Heidfeldet és Alonsot. A büntetés jogos, de a következetesség már eléggé relatív. Hiszen valaki kevesli, valaki sokalja a büntetés mértékét: az 5-5 rajthelyes hátrasorolást. A mai cikkemben az F1 történetének szabadedzéseken és edzéseken megesett feltartásait, és azok büntetéseit foglalom össze.

30schu1m_m.jpg
Minden idők leglátványosabb feltartása Schumi nevéhez fűződik

Az első emlékezetes eset rögtön egy szörnyű eseményhez kötődik. Gilles Villeneuve halálához. 1982-ben Belgiumban került sor a futamra a San Marinoi Nagydíjat követően. Mint ismeretes Pironi és Villeneuve ádáz harcot vívtak Imolában a győzelemért a csapatutasítás ellenére. Villeneuve feltüzelve és bosszúszomjasan érkezett Zolderbe a belga futamnak helyszínül szolgáló városba. Az edzésen Villeneuve vezetett, de Pironinak sikerült jobb kört teljesítenie, és így átvennie az ideiglenes első helyet. Villeneuve ezt nem hagyta annyiban és felpaprikázva a gyors körének felvezető körén Jochen Mass autójába csapódva, szaltózott…majd az autójából kiszakadva holtan a pálya szélén landolt.  Mass ugyan elengedte Gilles-t, de a kanadai éppen arra számíthatott, hogy Jochen a másik irányban fog félre húzódni. Ez a tévedés végzetes lett.
http://www.youtube.com/watch?v=AeXvhhKBkMU

A következő esetről nem sokat tudok, de vélhetőleg az 1985-ös, vagy 86-os Kanadai Nagydíj egyik edzésén történhetett. A képek önmagukért beszélnek! BRUTÁLIS!
Ez az eset szorosan kapcsolódik az Állat a pályán! cikkemhez is így utólag.
Elég érdekes feltartási mód a stewardoktól…
http://www.youtube.com/watch?v=O6cXHMbHMWs

1992, Interlagos, edzés. Senna (McLaren) és Mansell (Williams) már az edzésen viaskodik egymással. Mansell meg próbálta előzni Sennát, azonban egy félreértésnek köszönhetően Nigel hamar a gumifalban találja magát. Utólag versenybalesetnek minősítették az esetet.
http://www.youtube.com/watch?v=HwQxNE6hZTY

1998, Ausztrál Nagydíj, edzés. Olivier Panis (Prost) kocsija meghibásodása után a pályán hagyta a versenygépét kormány nélkül. Éppen egy eléggé forgalmas helyen. A büntetés nem maradt el: rajtrács végére sorolták.

2002, Monza, edzés. Felipe Massa (Sauber) és Kimi Raikkönen (McLaren) keveredett balesetbe, ahol Kimit találta vétkesnek a versenybíróság, és egy hellyel hátrébb sorolták a rajtrácson.

2005, Monaco, szabadedzés. Juan-Pablo Montoya (McLaren) önbíráskodásának köszönhetően (vészfékezésre kényszerítette egykori csapattársát Ralf Schumachert (Toyota) ) 3 autó került balesetbe. Villeneuve (Sauber) és Coulthard (Red Bull) is a kolumbiai hülyeségét nyögte. Montoya büntetése: rajtrács vége.
http://www.youtube.com/watch?v=_n3TwLa2D-8

2005, Török Nagydíj, edzés. Takuma Sato (Honda) feltartotta Mark Webbert (Williams) gyors körén, ezért a rajtrács végére száműzték a japánt.

Ugyanezen a hétvégén történt az a baleset, melyet Michael Schumcher (Ferrari) okozott a verseny előtti felvezető körön. Lassan, benzinkímélő tempóban haladt a pályán. Ami nem is gond, csakhogy keresztbe kasul a páylán, melyet Albers (Minardi) már nem tudott kikerülni, és felöklelte Schumi Ferrariját. Schumi ezzel saját magát (no meg persze Alberset) büntette. Versenybalesetnek minősítették az esetet, de a felvezető kört ezután az eset után minimális sebességhez kötötték.
http://www.youtube.com/watch?v=9soiIgWHmHY

2006, Monaco, edzés. Michael Schumacher híres-nevezetes Rascasse féle parkolása megakadályozta a mezőny jónéhány tagját, hogy javítsanak pozíciójukon. A versenybíróság a rajtrács végére száműzte a vétkes németet.
http://www.youtube.com/watch?v=uCJt9lGmxFM

Ugyanezen az edzésen történt, hogy Giancarlo Fisichella (Renault) feltartotta Coulthardot (McLaren), aminek következtében az olasztól elvették a legjobb köridejét, ami plusz 5 rajtpozíciót jelentett.

2006, Magyar Nagydíj, edzés. Scott Speed-től feltartás miatt elvették a három leggyorsabb körét. Ami plusz 5 rajthelyet jelentett a rajtrácson.

2006, Olasz Nagydíj, edzés. Felipe Massa (Ferrari) gyors körén volt, mikoris Fernando Alonso (Renault) a brazil előtt tért vissza a boxutcából. Sietnie kellett a spanyolnak, hogy még időben elkezdhesse az utolsó gyors körét. 100-200 méterrel haladt Felipe előtt, aki így akadályozva lett a Renault által keltett turbulencia miatt. A Ferrari szerint ez legalább0,2 másodpercébe került Massának. Alonsotól a versenybiróság elvette a három leggyorsabb körét közvetett akadályoztatás miatt. Ez az eset eléggé megosztotta a közvéleményt. Egyesek szerint így akart visszavágni a Ferrari a Monacói büntetés miatt.
http://www.youtube.com/watch?v=74il02wkvMI

2007, Magyar Nagydíj, edzés. Alonso és Hamilton esete a boxutcában. Alonso szándékosan feltartotta fiatal csapattársát, hogy az ne kezdhesse meg időben az utolsó gyors körét. Alonsot ezért 5 rajthellyel hátrasorolták, illetve a McLaren csapattól már előre megfosztották a nagydíjon esetlegesen megszerzett pontjaitól.
http://www.youtube.com/watch?v=IOotq0Vs59c

r165616_614066.jpg
Feltartósdi egy csapaton belül McLaren módra a Hungaroringen 2007-ben

Az esetek zömében látható, hogy vagy 5 rajthelyes büntetést szabtak ki átlagban a versenybírók, vagy a rajtrács végére sorolták a vétkesnek minősített pilótákat. Én inkább az első verzióval értek egyet, a rajtrács végére való száműzést csak a legsportszerűtlen esetekben következetes kiszabni. Mint például a Schumi féle Rascasse-parkolás.

Reklámok

2 hozzászólás

  1. Hát ez elég szelektív lett. Kapásból eszembe jut még minimum 4-5 darab:

    2006. Nürnburgring, Fisichella és Villneuve esete, ami után Fisico még a boxutcában is meglátogatta Villneuvet.

    2006. Hungaroring, alonso feltartja Dornboost elég nyilvánvalóan…ezt furcsálltam, hogy kihagytad, szerintem ez elég fontos…

    2007. Hungaroring, Fisichella a tökutolsó Yamamotot tartja fel. Egy futammal később Yamamoto megint feltartást reklamál, de akkor nem jön be neki…

    2008. Melbourne, Glock esete

    És ha már itt tartunk, Melborunben sztem az első szakaszban Raikönnen is feltartotta Kubicát…érdekes, hogy ott semmi büntetés nem volt…nem rosszmájúságból, de mégis…

    Egyébként amiket összegyűjtöttél, azok érdekesek…

  2. Kiegészítés képpen:
    No meg ott volt a tavalyi Monacói Nagydíj edzésnapja, mikor is David Coulthardot kizárták a Q3-ból, mert feltartotta Heikki Kovalainent a gyors körén.
    -Kelta-

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: