Az Ausztrál Nagydíj margójára

Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én vegyes érzelmekkel fogadtam az Ausztrál Nagydíj hétvégéjének eseményeit. A holtszezonban mindenki arról beszélt, hogy az egységes elektronikai rendszer bevezetésével előtérbe kerülnek a pilóták kvalitásai, és ezáltal lényegesen több előzést fogunk látni. Igaz ugyan, hogy már edzésen tapasztalható volt a rásegítők hiánya, de mégis maradt bennünk hiányérzet: hol maradtak azok a híres-nevezetes előzések? De mégis izgalmas futamot láthattunk! Minek köszönhető mindez?

aus1.jpg
Itt éppen Massa mellékvágányon. Vajon az FIA törekvései is gellert kaptak?

Az FIA költségcsökkentő politikájának egyik vívmánya, a SECU az izgalmas, a kevésbbé kiszámítható, előzés-orientált futamokat célozta meg. Az egységes elektronikus vezérlő bemutatkozott, de a kitűzött célok közül csupán az első kettőt valósította meg. Izgalomban nem szűkölködtünk, hiszen a pilóták hibái hatványozottan megmutatkoztak egy elvétett kanyarvételnél, egy túl késői kigyorsításnál, vagy éppen a rajtnál. A kevésbbé kiszámíthatóság is előtérbe került, csupán csak Hamilton jelentette az állandóságot. No és mi van az előzésekkel? Hát láthattunk belőle egypárat, de lényegesen több volt a “csupán” próbálkozás. Gondoljunk csak bele a Raikkönen-Kovalainen 3-as kanyarbéli párharcára, vagy a Coulthard-Massa féle manőverre a célegyenes végén. Nem véletlenül voltak ezek sikertelen manőverek. A pilóták a teszteken hozzászokhattak a kipörgésgátlók hiányához, de csupán a monoton körözések során. Versenykörülmények között még nem igazán próbálhatták ki a rásegítők nélküli tudásukat. És lám! Véleményem szerint sok pilótának még a vérében volt a túlzott bizalom a kocsija iránt az előzések során. Maguk sem számítottak arra, hogy ilyen nehéz lesz a manőver. Félreértés ne essék: párharcokat bőségesen láthattunk, én csupán a kivitelezésüket bírálom. De végülis jobb ez így, és bizakodom, hogy a srácok hamar beleszoknak az új szerepükbe.

A futamról számos emlékezetes momentumot vissza fognak idézni a különböző TV-csatornák futamösszefoglalói: Massa kipördülése, Glock balesete, Massa-DC csata, Kovalainen védekezése Raikkönennel szemben, Heikki Alonso féle előzése, majd az azt követő (Hamilton brazíl bakiját visszaidéző) hibája, Barrichello boxutca-beli akciója…és még sorolhatnám. Az FIA-nak szembe kell majd néznie az izgalmakkal járó áldozatokkal. Hiszen az akciók (egyelőre) kieséssel végződtek, és éppen ez az áldozat a hosszútávú megbízhatóság oltárán. A több akció, több balesetet szül. A több baleset, több kiesést (a tavalyinál lényegesen többet). Idén nem igazán láthatunk majd olyat, mint tavaly Kovalainen esetében, hogy szinte minden futamon célba ért. A több kiesés pedig több alkatrész-cserét engedélyez és követel. Ezzel a megbízhatóság és a költségcsökkentés politikája végérvényesen zsákutcába került.

Én komolyan aggódom amiatt is, hogy a futam leintésével idén nem fognak véget érni a versenyek, mert a versenybíróságnak is szembeötlően több feladata lesz. Ebből a szempontból előrelátó volt az a kezdeményezés, hogy a büntetési eljárásokat is megreformálták a holtszeonban: állandó felügyelő, gyorsabb döntéshozatal, rendszerszerű és következetes büntetések.

És végezetül essék szó a pilótákról is. Én a futam embereként nem a hibátlanul vezető és győzedelmeskedő Hamiltont emelném ki. És nem is a hátsó traktusból előre törő Alonsot. De nem is az első dobogós helyezését bezsebelő Rosberget, hanem azt a Heikki Kovalainent, aki bebizonyította, hogy tavaly érdemtelenül írta le sokszor a Renault. Ha nem jött volna szerencsétlen időben (tervezett boxkiállása előtt) a safety car-os körözés, akkor simán hozta volna a – valljuk be őszintén – tőle egyelőre nem várt második helyet. Az Alonso féle előzése parádés volt az utolsó előtti körben, amit szerencsétlen módon (bevallása szerint véletlenül a box-autómatikát bekapcsolta) egyszerre el is herdált. Az egész hétvégére visszagondolva mégis őt emelném ki a mezőnyből. Ráadásul a leggyorsabb kör is az övé lett. Talán nem véletlenül.

aus2.jpg
Kovalainen a hétvége embere az amatőr hibája ellenére

Az autójukat zsigerből kontroll alatt tartó pilóták közül Buttonnak és Trullinak nem igazán volt módja bizonyítania a kipörgésgátló nélküli manipulatív vezetői tudását. Nelsinho Piquet viszont leszerepelt. Egyetlen pozitívumot sem tudok felhozni a fiatal brazil mentségére. A másik újonc Bourdais, viszont csaknem felülmúlta a Toro Rosso elvárásait. Kettejük párharcában a francia vezet egyértelműen.

A csapatok tekintetében a BMW helyett pedig a Williams-et emelném ki elsősorban. Rosbergnek és Nakajimának köszönhetően máris harmadannyi pontot szereztek, mint az egész tavalyi esztendőben. Így ők okozták az igazi meglepetést a futamon. Az edzésen pedig a BMW mutatta meg oroszlánkörmeit.

Ezekután ember legyen a talpán, aki meg tudja jósolni, hogy mi lesz egy hét múlva Malajziában. Ez a kiszámíthatatlanság most aranyat ér! Hány évet kellett rá várni….

3 hozzászólás

  1. Szrintem kicsit borulátó vagy. Nyilván kezdetben még lesznek problémák, ezt senki se vitatja, de szerintem a legtöbb itt említett probléma olyan, hogy 3-4 futam után, amikor a pilóták ténylegesen beleszoknak, maguktól megoldódnak és ebből adódóan kevesebb lesz a gond. A mostani versenybírósági döntések többsége meg szerintem nem az új szabályok miatt vannak. Barichello hibája tpikus ovis hiba volt, amilyet Knadában láttunk, Alonso, ha előzöt a sárga zászlónál, az sem az új szabáylok miatt van…Nakajima kissé kérdéses, de szerintem az is a japán pilóta tapasztalatlansága miatt van inkább.

    De legaláb ha sok a kieső, a kiscsapatok is könnyebben szerezhetnek pontot. Ez szerintem nem gond.

  2. Ez igaz! Jó az, ha az összes csapat tud majd pontot szerezni, hiszen az alsóházban is komolyabb presztízscsatákat láthatunk majd.
    Amúgy én csak azt szeretném, hogy ne csak előzések, hanem oda-vissza előzések legyenek, mint például tavaly a Massa-Kubica féle akció! Vagy akár a híres Arnoux-Villeneuve párharc…
    Na az tényleg szép lenne!

  3. Reméljük ilyenek is lesznek!

Hozzászólás