Erős mezőny, kevés újonc

Több mint egy évtizede nem volt ennyire kevés újonc a mezőnyben, mint ahányan rajthoz állnak az idei Ausztrál Nagydíjon. Nelsinho Piquet és Sebastian Bourdais párharcaként idul 2008-ban a Legjobb Újonc címért tartó küzdelem; és ki tudja, hogy hányan csatlakoznak még hozzájuk év közben. Az azonban már szinte biztos, hogy nehezebb dolguk lesz, mint az elmúlt 10 évben bármely újoncnak is volt, hiszen egy rendkívül erős mezőnnyel kell összemérniük tudásukat. Nem véletlen, hogy idén kevés fiatal kap lehetőséget. Leginkább annak köszönhető mindez, hogy 2007-ben már évközben megtörténtek a személyi változások a pilóták körében, illetve rendkívül kevés a kiöregedő versenyző. A mai cikkemben a mezőny szereplőinek újonc éveit vizsgálom meg. Kinek mennyire is volt könnyű dolga annó?

piquet.jpg
Piquet-nek és Bourdais-nak is rendkívül erős csapattársat kell legyőznie

1993, Rubens Barrichello
Jordan-Hart
2 pont, 17. hely

Barrichello a feltörekvőfélben lévő Jordan-nél debütált. A teljes évadot végigversenyezte, azonban így sem ő lett 1993 legjobb újonca. Ezt a címet a McLarennel rendkívül gyengén teljesítő Michael Andretti érdemelte ki,  köszönhetően annak, hogy az Olasz Nagydíjon felállhatott a dobogóra. Igaz, egyben az is volt az utolsó futama, mert át kellett adnia helyét az ígéretesebb Mika Hakkinennek. Azonban az elmondható Barrichello védelmében, hogy míg ő  mind a 16 futamon indult, addig a Jordan 5 pilótát használt el a másik kocsijában: Apicella, Naspetti, Capelli, Irvine, Boutsen.

1994, David Coulthard
Williams-Renault
14 pont, 8. hely
DC sorsa egy eléggé szerencsétlen eseménynek következtében alakult úgy, hogy rajthoz állhatott 94-ben: ez peddig Ayrton Senna halála. 1993-ban ő is tesztelte FW16-ost, 1994-ben így őt is bevetette Frank Williams Mansellel felváltva. Coulthardnak viszonylag könnyű dolga volt így, hiszen egy versenyképes kocsi volánja mögé ülhetett be. Nem csoda, hogy ő lett 1994 legjobb újonca. Azonban csapattársát, Damon Hill-t ő sem tudta megállítani, igaz nem is ez volt a feladata.

dc.jpg
DC “szerencsés” módon topp-csapatnál debütált 1994-ben

1996, Giancarlo Fisichella
Minardi-Ford
0 pont, helyezés nélkül

Giancarlo sok más pilótához hasonlóan a Minardi színeiben debütált, így utólagosan sem várhatjuk el tőle, hogy miért nem egetrázó szenzációval robbant be a köztudatba. Nyolc futamon kapott lehetőséget, de a pontszerző helyek megszerzésére esélye sem volt. Abban az évben Jacques Villeneuve minden korábbi képzeletet felülmúlt, mint újonc, így Fisichella csupán egy parányi pont maradt ebből a szempontból.

1997, Jarno Trulli
Minardi-Hart, Prost-Mugen
3 pont, 15. hely

Trulli is a Minardinál kezdte F1-es pályafutását, de Alain Prost hamar felfigyelt tehetségére, és évad közben leigazolta a Kanadában lábsérülést szenvedett Panis helyére. Hockenheimben csaknem felállhatott a dobogóra, Ausztriában pedig sokáig vezette a versenyt, mígnem motorhiba miatt feladni kényszerült azt. De így sem ő lett 97 legjobb kezdője, ugyanis Ralf Schumacher a Jordanben rendszeres pontszerző volt. Illetve Alex Wurz a maga dobogós helyezésével megelőzte Jarnot.

1998-ban és 1999-ben sorra olyan pilóták mutatkoztak be az F1-es palettán, akik legfeljebb tesztpilótai állásig jutottak, mint például De la Rosa, Marc Gené, illetve Zonta. De sokan el is tűntek a süllyesztőben: Takagi, Tuero, Sarrazin.

2000, Jenson Button (Williams-BMW, 12 pont, 8. hely), Nick Heidfeld (Prost-Peugeot, 0 pont, helyezés nélkül)
Button szerencsés módon egy átalakulófélben lévő csapathoz szerződött, ahol bizonyítani is tudta gyorsaságát, és manipulációs vezetési tudását. Rendszeres pontszerző volt, de csapattársát, Ralfot nem tudta legyőzni, aki gyakran eljutott a dobogós helyezésekig. Azonban Button így is a legjobb újonc lett 2000-ben, maga mögé utasítva az akkor debütáló Nick Heidfeldet is. Ez azonban nem volt nagy fegyvertény, hiszen a német egy csigalassúságú Prosttal körözött teljes évadon keresztül.

button.jpg
Button hatalmasat robbantott 2000-ben a Williams színeiben

2001, Kimi Raikkönen (Sauber, 9 pont, 10. hely), Fernando Alonso (Minardi, 0 pont, helyezés nélkül)
Ez az év roppant erősnek számított debütálás terén. A fent említett két nagyágyú mellett Juan-Pablo Montoya is ebben az évben ülhetett be először a Williams-BMW volánja mögé, amellyel négy dobogós helyezést gyűjtött be (1 győzelem, 3 második hely). Így nem meglepő, hogy a kolumbiai lett a legjobb debütáló a maga összetett hatodik helyével. Pedig Kimi már az első futamon pontot szerzett, amikor még csak az első hat helyezett kapott csak pontot az akkori pontszámítási rendszer szerint. Alonso úgy versenyzett a Minardinál, hogy már előre láthatta a biztos jövőjét a Renaultnál.

2002, Felipe Massa (Sauber, 4 pont, 12. hely), Mark Webber (Minardi, 2 pont, 15. hely), Takuma Sato (Jordan, 2 pont, 15. hely)
A régi pontszámítás utolsó évében három olyan pilóta is újoncként lépett pályára, akik nem csak megvetették a lábukat a csúcskategóriában, hanem meghatározó szereplőivé is váltak. Ráadásul mindhárman pontszerzők is lettek. Míg Webber az első versenyén ért pontszerző helyen célba, addig Sato éppen az utolsó versenyen gyűjtött be 2 pontot. Mindketten a haza közönségük előtt ünnepelhettek. Massa ezzel szemben három versenyen is pontot rabolhatott. Összeségében a brazil lett 2002 legjobb újonca. Davidson is ebben az évben léphetett először pályára a Minardi színeiben, de csupán két futam erejéig. Pontot nem sikerült szerezni a gyenge versenygéppel.

massa.jpg
Massa olasz erőforrásokat használó Sauberen keresztül került a Ferrarihoz

2003-ban és 2004-ben érdekes módon megintcsak olyan pilóták mutatkoztak be, akik nem tudták bebiztosítani helyüket az F1 mezőnyében. Da Matta, Firman, Wilson, Pizzonia, Kiesa, Baumgartner 2003-ban debütált. Egyikük sem lett meghatározó pilóta. 2004-ben Glock az egyedüli kivétel, aki idén térhet vissza a mezőnybe a Toyota színeiben. Ő négy futamon indulhatott 2004-ben. Kapásból az első futamán 2 pontot szerzett a Jordan-Ford színeiben. Abban az évben mégsem ő lett a legjobb “rookie”: Klien egy ponttal többet gyűjtött be a Jaguár versenyzőjeként. Pantano és Bruni a süllyesztőbe került.

2005 is olyan évként kerül be a történelemkönyvekbe, amikor csupa olyan pilóta mutatkozott be, akik 2008-ban már nincsenek a mezőnyben: Monteiro, Khartekiyan, Albers, Liuzzi, Doornbos, Friesacher. Monteiro az Indianapolisi 6 kocsis mezőnyben harmadik lett, így ennek köszönhetően ő lett az 2005 újonca.

2006, Robert Kubica (BMW, 6 pont, 16. hely), Nico Rosberg (Williams, 4 pont, 17. hely)
Az ifjabb Rosberg apjával ellentétben németként állt rajthoz 2006-ban, és rögtön az első futamán meggyőzően szerepelt, sokat előzött és két pontot szerzett. Ráadásul ő teljesítette a leggyorsabb kört. Kell ennél jobb debütálás? Kubica debütálása ennél rosszabbul kezdődött, igaz ő is pontszerző volt a Hungaroringen, de ettől később megfosztották szabálytalan autó miatt. Olaszországban ezt egy harmadik hellyel kompenzálta, megnyerve az Év Újonca díjat. Szegény Rosberg, ő is megérdemelhette volna… Speed, Ide, Yamamoto, Montagny süllyesztőbe került.

kubica.jpg
Kubica Monzában pótolta az elvett magyar pontokat

2007, Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes, 109 pont, 2. hely), Heikki Kovalainen (Renault, 30 pont, 7. hely), Adrian Sutil (Spyker, 0 pont, helyezés nélkül)
Toronymagasan Lewis vitte a pálmát tavaly, de ez nem von le semmit Kovalainen, Sutil illetve Vettel (Torro Rosso) érdemeiből. Vettel ráadásul az első versenyén pontokat szerzett, akkor még a BMW-nek. Ide kell sorolnunk Kazuki Nakajima-t is, akit az utolsó versenyen vetett be a Williams. Ő is meggyőző formát mutatott annak ellenére, hogy nem szerzett pontot.

lewis.jpg
Hamilton már az első versenyén megelőzte bajnok csapattársát

Hát nem érdekes? Raikkönen, Hamilton, Kubica, Rosberg, Webber, Glock mellett Vettel is már az első versenyén pontot tudott szerezni. Illetve vannak olyan pilóták is az idei mezőnyben, akik ha nem is az első, de a második versenyükön tudtak pontot rabolni: Massa, Button, Kovalainen. Ezek alapján, ha az ifjabb Piquet és Bourdais is részese akar lenni az F1-nek hosszú távon, akkor már az Ausztrál Nagydíjon bizonyítaniuk kell. De legkésőbb a maláj futamon oda kell tenniük magukat. Ráadásul mindkettőjükön ott a nyomás: Piquet-től az apai sikerek, Bouirdais-től a 4 Champ Car-os bajnoki cím miatt várnak sokat. Úgyhogy srácok, húzzatok bele! Nem lesz könnyű, az biztos!

Reklámok

9 hozzászólás

  1. Én még Michael Schumacherrel kiegészítettem volna…jó, ma már nem versenyzik, de érdekes viszonyítási alap lett volna…ennek ellenére érdekesek a levont következtetések, és hát, szurkoljunk az újoncoknak, maennyire tőlünk telik…bár most egy darabig szerintem kevesebb újonc lesz, mert ha a mostani fiatalok meg tudják vetni a lábukat, nem tudom, hol lesz hely.

  2. Ui.: Sutilnak volt 1 pntja! Japánban 9. lett, de a 8. helyen Liuzzit utólag kizárták és ott kapott egy pontot!!

  3. Kubica Monzában 2006-ban nem második, hanem harmadik lett!

  4. Burdé: Igaz-igaz! Köszi! Javítottam!
    -KeLta-

  5. Timo Glock nem ebben az évben debütált????
    Szerintem amúgy is ő tette le eddig a legtöbbet hármójuk közül, lásd Ring 2. hely gyomorrontással, illetve a mai teljesítménye (13-ról 7-re) megfázással….

  6. Óh, jut eszembe… A szőke fejem… 2004-et folyamatosan elfelejtem…. Szórri *izzadós szmájlit kérek*

  7. Olyan nincs! De tetszik a monológ! 🙂 😀

  8. […] Bejegyzés ideje: 2008 Szeptember 19 by akelta Ki ne emlékezne arra  a cikkemre (https://akelta.wordpress.com/2008/03/13/eros-mezony-keves-ujonc/), melyben azt taglaltam, hogy a 2008-as mezőnybe szinte egyáltalán nem fér újonc, annyira […]

  9. […] Bejegyzés ideje: 2008 november 14 by akelta Már egyszer írtam egy cikket arról, hogy a 2008-as mezőny eléggé erős, és ezért kevés újonc jut pilótaüléshez. Nos ez az állítás nem csak 2008-ra, henem […]

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: