Rossz hírem van, Hamilton!

Azzal, hogy Fernando Alonso visszatért a korábbi kenyéradó istállójához, azzal végérvényesen megpecsételődött Kovalainen Renault-os jövője. Azzal, hogy Heikki szabad lett, nyílvánvalóvá vált, hogy a McLaren le fog csapni az ifjú tehetségre, ezzel is betömve a Fernando által hátra hagyott űrt. No persze az ilyesfajta foltozgatás kellemes időtöltés lehetett Ron-ék házatáján, hiszen egyrészt megszabadultak a renegát spanyoltol, másrészt megkaparinthatták a repülő finnek egyik legújabb reinkarnációját. Ez mind szép és jó, de van egy kis üröm az örömben: nem sok jóval kecsegtet a Hamilton-drukkerek számára az a statisztika, melyet a Formula-1 eddigi történelmének brit-finn pilótapárosai írtak az elmúlt két és fél évtizedben. Ezek a párosok kerültek most nagyító alá. A végén vajon ki fog elFINNtorodni?

 heikkiham.jpg
Vajon az évad végén melyikük fog jobban feszíteni: Heikki vagy Lewis?

1985
Williams-Honda
A finn: Keke Rosberg
A brit: Nigel Mansell

Az évad előtt egyértelműen Keke volt az első számú pilóta a Williams csapatában. A finn Rosberg úgy várhatta az első futamot, hogy pályafutása során csupán 3 futamgyőzelmet könyvelhetett el, de mindemellett 1982-ben megszerezte – igaz, hogy csak egy győzelemmel – a világbajnoki címet. Mansell az évad előtt került újdonsült csapatához, korábban 5 évet húzott le a hajdan szebb éveket is megélt Lotus csapatában. Ez idő alatt egy-egy dobogós helyezést el tudott csípni, illetve az 1984-es Monacói Nagydíjat csaknem megnyerte.

rosbmans.jpg
Mansell a harmadik helyről rajtolva győzte le a teljes mezőnyt Brands Hatch-ben.

Az 1985-ös esztendő egyiküknek sem indult zökkenőmentesen. Míg Keke csupán a hatodik futamon jutott el végre a dobogóig – igaz, akkor rögtön győzelemmel: USA GP -, addig Mansell csupán egy-egy ötödik és hatodik helyet tudott elcsípni. Egészen a Belga Nagydíjig úgy tűnt, hogy a Williams nem tud kilábalni a hullámvölgyből. Azonban az utolsó négy futamon 46 pontot bezsebeltek, szemben az addig megszerzett 25 ponttal. Nigel megszerezte élete első futamgyőzelmét Brands Hatch-ben (http://www.youtube.com/watch?v=O5-GBhiRHVw), illetve a rá következő Dél-Afrikai Nagydíjon ismételni is tudott. Ez a négy futam volt Nigel számára az igazi áttörés. Keke is két győzelmet tudott szerezni az évad során, és a végelszámolásnál a dobogó harmadik helyére hozták fel a Williams gárdáját.
Kettejük párviadalát a finn nyerte 40:31 arányban.
Az első rajtsorból Rosberg 6-szor, Mansell 5-ször indulhatott. Ebből 2, illetve 1 a pole pozíció.

1991-1992
Lotus-Judd, majd Lotus-Ford

A finn: Mika Hakkinen
A brit: Johnny Herbert

A megújulófélben lévő Lotus fiatal újoncot pilótapárossal vágott neki a kilencvenes évek első felének. Mondhatjuk mindezt annak ellenére, hogy Herbert már 1989-ben bemutatkozott a Formula-1-ben a Benetton, majd a Tyrrell színeiben. Sőt 1990-ben két futam erejéig már vezette a Lotus versenyautóját.

 herbert.jpg
Johhny Herbert egyike volt azon briteknek, akiket Mika csapattársként lealázott.

Míg Mika mind a két évadot végigversenyezte, addig Herbert 1991-ben néhány futamon nem indult köszönhetően annak, hogy Julian Bailey kezdte a finn mellett a szezont. 1991-ben nagyjából kiegyenlített volt kettejük közt az erőfölény, bár Hakkinennek sikerült két pontot bezsebelnie San Marinoban (Bailey akkor 1 pontot szerzett). Kettejük közti különbség 1 következő évben már láthatóan megmutatkozott, hiszen Mika rendszeres pontszerzőnek számított, Herbert csupán kétszer tudott pontszerző helyen célba érni.
Kettejük párviadalát 1992-ben a finn nyerte 11:2 arányban. Azonban ne feledjük, hogy Herbertnek egy korábbi F3000-es lábtöréses balesetet (http://www.youtube.com/watch?v=rlSo9MWZmq8) is fel kellett dolgoznia ahhoz, hogy továbbra is a versenyezhessen.

1994
McLaren-Peugeot
A finn: Mika Hakkinen
A brit: Martin Brundle

Miután a McLaren megvált a Ford motoroktól, új erőforrások után kellett néznie. Prost-on keresztül a Peugeot-val hoztak tető alá motorbeszállítói szerződést ron Dennisék. Az eléggé szerénynek mondható motorok számos meghibásodással vetettek véget a wokingi gárda futamainak. Legfőképpen Martin versenygépei adták fel a szolgálatot. A legemlékezetesebb malőrt éppen a Brit Nagydíjon szenvedte el Brundle. (http://www.youtube.com/watch?v=zx-shsqgm9o)

 mclaren19942.jpg
Mika 94-ben az állandó dobogós helyezéseivel hívta fel magára a figyelmet.

A McLaren nem is fűzött túlságosan nagy reményeket az átmenetinek szánt évre, a folyamatos dobogós helyezéseket tűzték ki célul. Ezt az elképzelést Hakkinen tudta hozni a maga 6 dobogós helyével. Brundle csupán kétszer állhatott fel a dobogóra. Brundle kedvét kettétörték a technikai hibák, hiszen Ayrton helyét vette át a McLarennél még az évad előtt, és ez nagy lehetőségnek tűnt a brit számára.
Kettejük párviadalát a finn nyerte 26:16 arányban.
Ráadásul Hakkinen egyszer az első rajtsorból is indulhatott.

1995
McLaren-Mercedes

A finn: Mika Hakkinen
A brit: Mark Blundell

Az átmeneti Peugeot-s év után a Mercedes-szel kötött hosszútávú szerződést Ron Dennis, amit Mansell leigazolásával bombasztikus hírnek szántak. Azonban a jó öreg Nigel éppen annyi súlyfelesleget szedett fel a holtszezon során, hogy nem fért bele a McLaren-be.

 95-16.jpg
Mansell csupán két versenyen vezetett Mika mellett, de ez neki épp elég is volt.

Az első két futamon, majd az év nagy részében is (miután Mansell összerűgta a port Ronnal) Blundell kapta a versenyzői posztot. Blundell meg is hálálta a bizalmat, hiszen hatszor tudott pontszerző helyen célba érni. ami önmagában is szép teljesítménynek mondható, azonban Mika ezt annyiban tudta felülmúlni, hogy kétszer másodikként felállhatott a dobogóra.
Ezzel együtt megintcsak a finn nyerte a kettejük párharcát 17:13 arányban.

1996-2001
McLaren-Mercedes

A finn: Mika Hakkinen
A brit: David Coulthard

Mika és David a Formula-1 egyik legmeghatározóbb pilótapárossá nőtte ki magát a hat esztendő alatt. (http://www.youtube.com/watch?v=UsWYPSIYJfg) Ők ketten összesen 23-szor állhattak fel a dobogóra együtt, 19-szer foglalhatták el ők ketten az első rajtsort. 1996-ban Hakkinen bizonyult jobbnak (31:18), 1997-ben Coulthard (36:27), de a 97-es évadzáró futamon és a 98-as évadnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelművé vált, hogy a csapat a finn pilótát részesíti előnyben. Hiszen mindkétszer DC-nek el kellett engedni csapattársát, hogy az a futamgyőzelmet bezsebelhesse. Igaz ekkor ez még baráti és csapattársi gesztusnak indult, de hosszú-hosszú évek alatt egy egészséges rivalizálást eredményezett.

 hakkinen_01_30092001.jpg
Találó a kép: sokszor DC támogatására is szüksége volt Mikának a győzelemhez.

1998-ban és 1999-ben Mika megnyerte a bajnokságot, míg DC a harmadik, illetve a negyedik helyen fejezte be a bajnokságot. 2000-ben az évad elején úgy tűnt, hogy DC lesz a legfőbb ellenfele Schuminak, de az évad második felében Hakkinen jobban teljesített, így ő küzdhetett végül a német ellen a bajnoki harcban. Végül Mika második, DC harmadik lett. Ebben az évben volt legnagyobb a súrlódás kettesjük között, hiszen DC joggal hitte azt, hogy végre eljön az ő ideje, és megtérül a sok éven át tartó hű csapattársi támogatása. Nem így lett. 2001-re végre le tudta győzni Mikát (65:38), de a szörnyen gyors Ferrari F2001-essel nem tudot mit kezdeni, így megintcsak meg kellett elégednie a tabella második helyével.
Összeségében a kettejük párviadalát a finn nyerte 368:296 arányban.
A Pole pozíciók aránya 27:6, szintén a finn javára. Míg DC 10, addig Mika 20 győzelmet könyvelhetett el a hat évad során.

2002-2004
McLaren-Mercedes

A finn: Kimi Raikkönen
A brit: David Coulthard

Megintcsak a McLaren büszkélkedhetett egy finn-brit pilótapárossal, már sorozatban 11 éven át. Ezúttal a fiatal tehetséges Kimi tölthette be a repülő finn szerepét. Igaz 2002-ben még csak igazi másodhegedűs tanuló éven volt túl Kimi, de 2003-ban és 2004-ben bődületesen elverte Coulthardot a technikásabb és gyorsabb vénáját megcsillogtatva.(http://www.youtube.com/watch?v=vY3ni0-mbj0) Raikkönen ebben a két évben 17-szer, DC 3-szor állhatott fel a dobogóra. Míg 2003-ban Kimi a bajnoki címért küzdött (2 ponttal maradt el Schumi mögött), addig DC csupán a folyamatos pontszerzést tudta biztosítani. Ráadásul 2004-ben ezt is csak akadozva tudta hozni, mint ahogy Kimi is, de a finn legálább 4-szer a dobogón ünnepelhetett.

 notiformu_031015_003.jpg
DC és Kimi együtt a dobogón. Ez csupán háromszor fordult elő a három év alatt.

égében Kimi nyerte kettejük párharcát 160:116 arányban. Győzelem tekintetében ez az arány kiegyenlített (2:2). Ráadásul Kimi a három év alatt 3 pole pozíciót is be tudott gyűjteni.

2002
Toyota

A finn: Mika Salo
A brit: Allan McNish

Mielőtt rátérnénk a McLaren újdonsült brit-finn pilótapárosára, meg kell hogy említsük a Toyota tanuló évének versenyzőpárosát: Salo-t és McNisht. Ők ketten nagyon maradandót nem okoztak, bár említésre méltó, hogy Salo rögtön a Toyota debütáló futamán pontot tudott szerezni, amit két futammal később meg is tudott ismételni. Ennél többet egyikőjük sem tudott hozni a japán-német istálló konyhájára.

 mcnish-salo_2002_monaco_01_phc.jpg
A legeredménytelenebb brit-finn párost Salo és McNish valósította meg 2002-ben.

McNish-ről leginkább a Suzukai balesete juthat az eszünkbe, amit csodával határos módon úszott meg a skót. (http://www.youtube.com/watch?v=BWWTVk5zzic)
Kettejük párviadalát Salo nyerte 2:0 arányban.

2008
McLaren-Mercedes

A finn: Heikki Kovalainen
A brit: Lewis Hamilton

Kovalainen 2005-ban épphogy nem, Hamilton 2006-ban épphogy megnyerte a GP2 versenysorozatot. Mindketten ugyanolyan klasszis pilóták, csakhogy a 2007-es esztendő Heikki számára kicsit törésnek, Lewis számára pedig dobbantónak bizonyult. Hogy aztán Kovalainen mennyire él a lehetőséggel, hogy megmutathassa, hogy mit is tud igazán, az most majd kiderül. Egy biztos, hogy méltó ellenfele, és tisztességes csapattársa lesz Lewisnak. Lehet, hogy kell egy-két futam neki, mire le tudja majd győzni Hamiltont, de akkor aztán lesz nemulass. Nem hiszem, hogy a siker megízlelése után olyan könnyen hagyná magát a repülő finnek legújabb reinkarnációja. Ime egy kis bejátszás, hogy már otthonosan mozog az új csapatánál, és úgy terelgeti az MP4/23-as, mintha azt éveken át már tesztelgette volna. (http://www.youtube.com/watch?v=ocPWlKZkoE8)

Reklámok

3 hozzászólás

  1. Jó cikk…de azért messzemenő következtetést ne vonjunk le belőle! Azért az összes esetben a finn pilóta egyértelműen jobb volt és a csapat támogatását élvezte, kivéve az elsőnél, de az meg szoros volt.

    Coulthard esetében annyit, hogy 2000-ben Hakkinnen az első 3 versenyen az első helyről füstölt el. Így nem csoda, hogy a skót átmenetileg jobban állt.

    Salo kapcsán meg azért nagyon nem lehet dicsekedni. Ugyanis az első pontját, ha jól emlékszem, úgy szerezte, hogy 6-an voltak a pályán még próbálta megelőzni a nála sokkal lassabb Marc Webbert, aki viszont szépen kísérte ki a fűre Salo kocsiját. Vastapsot kapott az ausztrál közönségtől ezért.

    Hamilton viszont szerintem nem gyengébb versenyző, mint Heikki és a csapat is biztos inkább őt fogja támogatni.

  2. Én is így vélem, hogy Hamilton jobban fog teljesíteni. De azért gondoljunk bele Kovalainen helyzetéba magunkat: “Tehetségesek vagyunk, amit a tavalyi Renault-ban ritkán tudtunk kifejezésre juttatni. De azért mindig hoztuk a futamokat és egy futam kivételével mindig célba értünk. És most itt van nekünk az MP4/23, és most majd megmutatjuk magunkat.”

    Amúgy egyértelmű, hogy Ron Dennis miért igazolta le Heikkit:
    1. Alonso Renault-os visszatérésével kapóra jötz a szabaddá vált finn
    2. Tavaly évről rengeteg versenykilóméter van benne, ha úgy tetszik egy versenyképesebb, jó tesztelő finn Wurzot, vagy De La Rosát fogunk látni a pályán.

  3. Persze, benne van a pakliban, hogy a finn jobban teljesít. Egyébként Kovalainen szimpatikus nekem egyelőre, meglátjuk, mi lesz belőle…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: