Kvali(fikációk)

2008-tól ismét módosulhat az időmérő edzés menete. Igaz, nem olyan nagy mértékben, mint ahogy azt az utóbbi években megszokhattuk, és amit alig tudtunk ép elmével követni. Most a csapatok között egy olyan megállapodás született, hogy az időmérő harmadik etapja 2008-ban az idén szokásos tizenöt percnél rövidebb lesz, és az elhasznált benzinmennyiséget az eddigi gyakorlattal ellentétben nem lehet a verseny előtt visszatölteni. Ezzel ki akarják küszöbölni az unalmas körözgetéseket, melyek egyáltalán nem illenek a Formula-1 jövőbeni üzenetei közé: azaz a Formula-1 próbál egyre környezetkímélőbbé válni. A megállapodást korábban jóváhagyásra  továbbküldték a csapatok a Motorsport Világtanácsnak. És most már biztos, hogy elfogadták. No de miért is jó ez nekünk nézőknek? Vagy esetleg miért rossz? Lássuk a Formula-1 történetének időmérő edzéseinek pozitivumait és negativumait…


Már biztos, hogy jövőre nem a felesleges üzemanyagégetéshez készülődnek a pilóták a 3. etapban.

1950-1995: a jól bevált módszer
A versenyzők pénteken és szombaton is korlátlan körszámot tehettek meg. A pénteki és a szombati legjobb köridők közül is az abszolút legjobb időt vették alapul a rajtrácson elfoglalt helyhez.
Pozitívumok:
– jól bevállt, megszokott edzésmenet
– izgalmas verseny a pályán pénteken, szombaton és vasárnap egyaránt
– mindenki bármikor a pályán tartózkodhatott alkalmazkodva az időjárás változásaihoz
Negatívumok:
– a lassabb pilóták akaratukon kívül is gyakran felratották a gyorsabbakat a mért körön
– a kis csapatok kevésbbé szerepeltek a TV-közvetítésekben
– a tehetősebb csapatok külön edzés-autóval (edzés-motorral) rendelkeztek, ami a kis csapatokra nézve méginkább a szakadék növelése
– pénteki közvetítések kis nézőszámot regisztráltak
– a nagy forgalom sokszor súlyos és felesleges balesetekhez vezetett (pl. Gilles Villeneuve)


1995-ig az edzéseken is fej-fej melletti küzdelmek szemtanui lehettünk

1996-2002: kard ki kard
Csak szombaton volt időmérő edzés. Akkor mindenki 12 körrel rendelkezhetett (többnyire: 4 felvezető kör, 4 mért kör, 4 levezető kör) Mindezt kevés üzemanyaggal, kard ki kard alapon tették meg. A leggyorsabb kör számított.
Pozitívumok:
– továbbra is izgalmas verseny a pályán mindenféle spekuláció nélkül
– mindenki bármikor a pályán tartózkodhatott alkalmazkodva az időjárás változásaihoz
Negatívumok:
– egy-egy feltartás itt hatványozottan kellemetlenül érte a gyorsabb pilótákat
– a kis csapatok továbbra sem szerepeltek annyira a TV-közvetítésekben
– a pénteki edzésnap elveszítette a szerepét
– az edzés első felében alig gördült ki autó a boxból

2003: Mosley egykörös forradalma
Kétszer egykörös kvalifikáció, az elsőn (pénteken) kevés üzemanyaggal a bajnokság sorrendje szerint, a második (szombaton) annyi üzemanyaggal, amennyivel a vasárnapi versenyt kezdi az autó.  A parc fermé először szerepel a szabályzatban.


Az egykörös autókázás kissé megkopaszította a pályát és a Formula-1 presztizsét is.

Pozitívumok:
– a szombati időpont praktikusabb a TV-közvetítések szempontjából
– a nézők csaknem egész nap (szombat) látnak autót a pályán
– minden csapat szerepel a közvetítésekben
– az első időmérő sorrendje megmutatja az igazi erőviszonyokat
– a rövid első etapok izgalmassá teszik a verseny elejét
Negatívumok:
– a stratégiát csekély mértékben változtatja
– a pénteki nap teljesen értelmetlen (az első időmérő egy céltalan edzéskör)
– 2004 Silverstone: sokan direkt hibáztak, mert a második edzésen mihamarabb le akarták tudni a gyors körüket, ezzel is elkerülve az esőt (első időmérőn előny volt lassan menni, változó éghajlati viszonyok)
– az egymás után következő edzések időben túl hosszúak, ez a közvetítések szempontjából nem előnyös

2004: kifinomult egykörös rendszer
Ugyanaz, mint 2003-ban, csak a pénteki edzést is szombatra tették. Az első etapban már az előző versenyen elért helyezések szerinti sorrendben indították a versenyzőket. A rajtsorrendet eldöntő második időmérőn az első edzésen elért eredmények szerint indulnak a pilóták, de fordított sorrendben. Üzemanyag-utántöltésére, a beállítások változtatására, illetve gumicserére a két időmérő között volt lehetőség, a második edzés után parc fermé.

2005: az elvetélt Ma-on szindróma
(Előzmény: 2004 Japán: szombatról vasárnap délelöttre halasztva az edzés erős monszun miatt.)
Két egykörös rendszer, az első szombat délután, a második négy órával a verseny előtt vasárnap reggel. Az első időmérőn az előző verseny végeredménye határozta meg az indulási sorrendet, a másodikon pedig az első, szombati eredmények fordított sorrendjében álltak pályára a pilóták.
Tankolni a második időmérő előtt lehetett, a rátankolás utána már nem volt lehetséges. A beállításokon az első időmérő után változtatni már nem lehetett, ezalól csak az első szárny volt kivétel. Az abroncsok első időmérő utáni cseréje csak abban az esetben volt megegedett, ha azok defektet kaptak vagy megsérültek – azaz az FIA szabályai szerint használhatatlanná váltak.
Pozitívumok:
– az első időmérő ürestankos, reális erőviszonyt mutatott, átlátható
– a 2004 silverstone-i eset kizárt
– technikai kihívás a csapatoknak (edzés vagy versenybeállítás domináljon, változatos üzemanyag stratégiák)
– nagyobb keveredés a rajtrácson a sok új változtatás miatt
– a szombati eredmények fontossága nő
Negatívumok:
– vasárnap őrült nap a TV-társaságok és a nézők számára (vasárnapi edzést nem közvetítik)
– az edzésről nem ír a nyomtatott sajtó
– átlagolás élőben nem átlátható
– túlkomlikált a verseny forgatókönyve
– pénteken továbbra is csak tesztelnek

2005: Nürburgringi tűzoltás
A rajtfelállást kizárólag a szombat délutáni tréning alapján határozták meg. Ezen az időmérőn az előző nagydíj végeredményéhez képest fordított sorrendben tették meg egyetlen mért körüket a versenyzők (vagyis a győztes került sorra utoljára), az autókat viszont a versenyre feltankolva és beállítva kellett kiküldeni a pályára. Az új időmérő tehát a szombati és a vasárnapi edzés ötvözete lett. A módosítás nyomán megüresedett a nagydíjak vasárnap délelőttje, viszont a közvélemény már szombaton megismerhette a rajtsorrendet.
Christian Horner véleménye: “Égető szükségünk lenne egy hosszú távú megoldásra. Amit most csinálunk, az tűzoltás, nem végleges megoldás”
Pozitívumok:
– újra átláthatóbb rendszer (talán túlságosan is)
Negatívumok:
– kikövetkeztethető, kiszámítható versenykimenetel
– nincs forgalom a pályán, unalmas

2006-2007: kiütéses benzinégetés

Az egykörös szisztéma helyett ezúttal bárki bármikor használhatja a pályát, kezdetben tetszőlegesen kevés benzinnel. Tizenöt perc után a leglassabb öt autó kiesik, és addig elért legjobb eredményeik alapján a rajtrács 16-20. helyére kerül. Újabb tizenöt perc után újabb öt autó búcsúzik, ők a 11-15. rajthelyre kerülnek. Az így kieső autókat ezután újra lehet tölteni, méghozzá bármennyiszer a verseny rajtjáig. Az időmérő kezdetétől érvényben lévő parc fermé szabályoknak ugyanis többé nem része a kerékcsere és a tankolás tilalma. A “döntőbe” jutott tíz autót szintén újratöltik a húsz perces utolsó periódus előtt. Az autók tömegét azonban ekkor lemérik, így az időmérő és a verseny között a csapatok csak annyit tölthetnek vissza, amennyit a húsz perc alatt elhasználtak. E rendelkezésnek köszönhetően a tíz leggyorsabb pilóta a “Super Pole” teljes ideje alatt a pályán van, hogy a végére minél könnyebb legyen az autója. A WMSC ezen kívül leszögezte: amennyiben nem tíz, hanem tizenegy vagy tizenkét csapat indul jövőre a versenyeken, az első két negyedóra végén hat-hat, illetve hét-hét autó esik ki. 2006-ban az előző év első négy csapatán kivül a többiek haramidk pilótával is tesztelhetnek a pénteki edzésen.


A változatosabb rajtrács több izgalmat ígér a rajtoknál, mint bármikor korábban.

Pozitívumok:
– már debütáláskor a csapatvezetők és a nézők szívébe lopta magát
– az előző évekhez képest nagyobb forgalom
– minden csapat figyelembe kerül (kiesés miatt)
– figyelem középpontjába kerül a rendkivülit teljesítő pilóta (akár jó, akár rossz)
– változatos benzinstratégiák, fokozott izgalom és spekuláció a futam előtt
– mindenki ugyanazon időjárási körülmények között vezet
– pénteki nap beépül a tesztek közé
Negatívumok:
– fölösleges benzinégetés az utolsó etapban

2008: Környezetkímélés jegyében
A 2006/2007-es módszer tövábbfejlesztése. A Q1-et 20 percesre növelték, amellyel a zsúfolt forgalmat próbálják kiküszöbölni. Valljuk be, ezt már korábban is bevezetjették volna, hiszen 2007-ben rengeteg feltartásos incidenc volt. Valamint a Q3-at 15 percről 10 percre rövidítették, így a felesleges benzinégetés ideje lejárt. Illetve az itt elhasznált benzinmennyiséget 2008-tól már nem töltik vissza a versenygépgekbe.

Advertisements

6 hozzászólás

  1. Ha eltuentetik a benzineegetoos felesleges 15 percet, akkor a mostani idoome’roo lehet az eddigi legjobb “tala’lma’ny”.

  2. Ezzel én is így vagyok. Mindenki ott lesz a képernyő elött, nem lesz panasz a szponzorok részéről sem. Látványos, izgalmas, forgalmas. Na jó, néha fel-fel tartják egymást, de ez benne van a pakliban. Csak ne a boxban tegyék mindezt! 🙂 A közönség és a TV néző is élvezi. Meg rossz üzenete sem lesz, úgyhogy, hajrá…!

  3. De jó ezt így egybe látni. Én már egészen elfelejtettem hogy volt régebben az időmérő.
    Ha rajtam múlna a harmadik etap is olyan lenne mint az első kettő. Üres tankkal, ki mit bír. Utána taktikázhatnának, hogy vasárnap ki mennyi üzemanyagot tankoljon.

  4. Ezt nem írtad egyszer már föl korábban????

  5. Tapaty: akkor nem sok értelme lenne az első 2-nek, mehetne eyben az egész, mint a kilencvenes évek végén és a 2000-es évek elején…sztem jó lesz ez…esetleg még az az Alonso-féle ötlet lett volna jó, aminek a lényege, hogy a 10 versenyző már csak 1-1 kört tehet versenykörülményekkel….

  6. De-de. Fennt volt már nyár elején, de most váltak biztossá a változások. Gondoltam felteszem újra, nem árt szem előtt tartani! 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: