Amikor visszahúz a szív…

Amit év közben a Mclaren-Ferrari kémbotrány sejtetett, az most beigazolódott. Fernando Alonso egy év után újra a Renault szineiben versenyzhet majd. – ettől hangos mostanában a világsajtó. Volt időnk kivárni bőven, hiszen nem siették el a dolgot sem a Renault képviselői, sem a spanyol menedzsmentje. De talán nem is lepődtünk meg a hír hallatán, hiszen a Renault-ot a McLaren által indítványozott kémvád alól felmentették, így nem esett folt a francia gárda becsületén, és Fernando egykori sikereinek helyszínére térhet vissza. De hogyan is fogadják majd régi-új csapatánál? És volt-e már hasonló visszatérés a Formula-1 történetében? Ezekre a kérdésekre adok választ legújabb cikkemben.

mansell.jpg
Mansell korábbi Williams-es sikereit felülmúlva vált világbajnokká.

A Formula-1 történelme során számos híres pilóta neve egybeforrt csapatának hírnevével. Mint például Clark a Lotussal, Schumacher a Ferrarival, Prost a McLarennel, vagy akár Stewart a Tyrrell-el. De vanak olyan pilóták is, akik tékozló fiúként tértek vissza egykori kedvenc csapatukhoz, és újraírták saját történetük régi-új csapatuknál. Végülis sikeresebbek lettek-e vagy csupán levezetésnek szánták a visszatérést? Az alábbi felsorolásból mindez kiderül.

Michele Alboreto – Tyrrell

alboreto.jpg

Az olasz pilóta Ken Tyrrell csapatában debütált a Formula-1-ben. Annál a csapatnál, mely a hetvenes évek közepén topcsapat volt, és az évtized végére hol erős, hol meg gyenge középcsapatként muzsikált. Így nem volt meglepő, hogy Ken egy fiatal suhancot ültet egyik kocsijába. Michele azonban az első évad (1981) után bebizonyította rátermettségét, hiszen 82-ben folyamatosan szállította a pontokat, mitöbb az utolsó, dél-afrikai nagydíjon győzelemhez segítette csapatát. 83-ban szintén nyert egy futamot, de a pontszerző helyek elmaradoztak, így kissé elégedetlen, de annál inkáűbb tehetséges olasz versenyzőre lecsapott a Ferrari és öt éven át meghatározó pilótája volt a Scuderiának. 1989-ben, miután Enzo leigazolta Nigel Mansell-t (ez volt a Commandatore utolsó igazolása), távoznia kellett Alboretonak, aki ezzel visszatért egykori kenyéradójához, a Tyrrell csapathoz. Két pontszerző hely jutott neki részül a régi-új csapatánál, melyek közül az egyik egy dobogós helyezés volt.
Alboreto tehát pályafutása vége felé tért vissza egykori csapatához, így nagy sikereket nem remélhettek tőle az olasz rajongói. Annál is inkább, mivel a Tyrrell a középmezőny vége felé tanyázott.

Gerhard Berger – Benetton, Ferrari

gberger.jpg

Berger a BMW protezsáltjaként előbb az ATS-nél (1984), majd az Arrows-nál (1985) és végül a Benettonnál kapott pilótai állást (1986). Benne látták az osztrákok Rindt és Lauda utódját. Az Arrows színeiben már bizonyította rátermettségét, de ténylegesen a Benetton versenyzőjeként robbant be a köztudatba: erről tanuskodik a mexikói győzelme is, mely az újonc csapat addigi egyetlen győzelmét is jelentette egyben. Ezekután csakúgy, mint Alboreto esetében is, a Ferrari lecsapott a fiatal osztrák pilótára és Prost 1990-es érkezéséig elsőszámú pilótaként szállította az értékes pontszerző helyeket, dobogókat, és a 4 győzelmet. 1990-ben éppen Prost helyére szerződtette a McLaren, ahol 17 dobogós helyezésből 3 győzelmet is bezsebelt. 1993-ban visszatért előbb a Scuderiához, majd 1996-ban a Benettonhoz. Mindkettő visszatérése egy-egy győzelmet hozott az olasz csapatok számára.
Berger így két korábbi kenyéradójához is visszatérhetett, míg a Ferrarihoz pályafutása csúcsán, addig a Benettonhoz a karrierje vége felé. De futamgyőzelmekre így is futotta.

Jacques Laffite – Williams, Ligier

laffite.jpg

Laffite 1975-ben mutatkozott be az F-1 színpadán az újonc Williams versenyzőjeként. Rögtön az első évében felállhatott egyszer a dobogóra, igaz több pontszerzési lehetősége nem volt a többi futamon. 1976-ban átigazolt a francia Ligier csapathoz, ahol dobogói számát már az első ligieres évében gyarapította, majd 77-ben az első győzelem is összejött neki. Az igazi előrelépést számára a 79-es év jelentette, mikor is 6 dobogós helyezéssel és két futamgyőzelemmel még a bajnoki címért is versenybe szállhatott. Végülis negyedikként zárta az évet. Míg 80-ban és 81-ben ezt a teljesítményt ugyanígy tudta hozni – az utóbbi évben ráadásul csupán 6 ponttal maradt el a bajnoki címtől -, addig 82-ben csupán egy-egy pont elcsípése jutott neki. 24 dobogós helyezés és 6 futamgyőzelem után hagyta el a Ligier alakulatát, és tért vissza az egyre sikeresebb Williams csapatához. Miután dobogós helyezést nem tudott elérni a két év során, mint csapattársa Keke Rosberg, átigazolt a Ligier-hez. 85-ben és 86-ban újra a dobogón láthattuk a rutinos Laffitot, de a szerencsétlen Brands Hatch-i rajtot követően kettős lábtörést szenvedett, és ez pályafutása végét is jelentette.
Laffite így 12 éves pályafutását két csapatnál töltötte el megszakításokkal. Visszatérései korábbi sikereit nem hozta meg, de a dobogós helyezései gyarapíthatta és meghatározó része volt az F-1-es mezőnynek évről-évre.

Nigel Mansell – Williams

mansell.jpg

Ritka olyan pilóta van az F1 történetében, aki kétszer is visszatért korábbi istálójához. Ezek közül Mansell az, aki magasan kiemelkedik. Nigel Lotusos tanulóévei után Rosberg csapattársaként került a Frank Williams csapatához. Nem volt alacsonyan a mérce, hiszen egy világbajnok másodpilótájaként nem volt könnyű dolga. De Nigel már az első Williamses évében (1985) megmutatta, hogy mire is képes egy ütőképes kocsiban. Igaz, hogy az évad kétharmadában csak egy-két pontot gyűjtögetett, de az utolsó 4 futamon 3 dobogós helyezéséből megszerezte élete első két futamgyőzelmét. 1986-ban Nelson Piquet személyében újabb világbajnok csapattársat kapott, akinek méltó ellenfele volt az egész évad során. Már-már úgy tűnt, hogy a bajnoki cím is meglesz neki, de egy deffekt kettétörte álmait. 87-ben pedig egy csigolyasérülés fosztotta meg világbajnoki reményeitől. 1988-ban mikor a Honda a McLaren-hez pártolt, a rendkívül gyenge Judd motorokkal felszerelt Williams-ek elvesztették ütőképességüket. Mansell fejében ekkor komolyan megfordult a visszavonulás lehetősége, míg nem a Ferrari ajánlatott tett számára. A két ferraris év visszahozta Nigel reményeit, és 91-ben visszatért a Newey által tervezett FW14-essel fémjelzett Williamshez. 92-ben végülis összejött neki minden korábbi eredményét felülmúló álma: a világbajnoki cím. 93-ban a tengerentúlon próbált szerencsét (sikeresen), majd Senna halálát követően a Williams 4 futam erejéig leigazolta. Így másodszor tért vissza korábbi kenyéradójához.
Mansell az egyedüli nagy visszatérő, aki korábbi sikereit felül tudta múlni, és újabb sikerek felé vezethette csapatát.

Riccardo Patrese – Brabham

patrese.jpg

Patrese pályafutása előbb a Shadow, majd az Arrows csapatánál kezdődött. Az utóbbinál 4 évet is eltöltött. Patrese 1982-ben és 83-ban a Brabham csapatában versenyzett, és elmondhatta magáról, hogy a kevés begyűjtött pontjaiba azért belefért egy-egy győzelem. Majd két éven át az Alfa Romeo pilótájaként a “pontatlanság” dimenziójába esett vissza az olasz tehetség. Nem volt tehát meglepő, hogy 86-ban visszatért a Brabham csapathoz, de a korábbi dobogós sikereit nem tudta megismételni. 87-ben az utolsó futamon már a Williams színeiben indult, és csak ekkor kezdődött igazán pályafutásának csúcsa, holott már 11 éve tagja volt az F1-es közösségnek.
Patrese visszatérése inkább szükségszerű, mint logikus lépés volt, így nem igazán mérvadó az ő “tékozlása”.

Alain Prost – McLaren

prost.jpg

Prost 1980-ban a McLaren versenyzőjeként debütált, és már az első két futamán pontszerző helyen ért célba. Ennek ellenére a Renault pártfogolétjaként átigazolt a Renault gárdájához, ahol 3 éven keresztül méltó kihívóként állt versenyben a bajnoki címért. 1984-ben Lauda csapattársaként visszatért az egyre erősebb McLarenhez, ahol aztán 6 év alatt 3 bajnoki címet, és 30 futamgyőzelmet zsebelhetett be.
Prost tehát a szárnybontogató évének helyszínére tért vissza, így nem meglepő a későbbi sikerek számainak túlzott javulása.

Ayrton Senna – Williams
Lehet, hogy kicsit meglepő, hogy Senna neve is helyet kap egy ilyen felsorolásban, hiszen ő a Toleman, a Lotus, a McLaren és a Williams pilótájaként egyszer sem versenyzett korábbi csapatában újra. Azonban az elmondható az ő esetében, hogy az első teszteléseit még annó 1984-ben a Williams csapatánál tehette meg. Az már a sors iróniája, hogy az első és az utolsó kilómétereket is egy Williams volánja mögött rótta.

A mai mezőnyben is találunk olyan pilótákat, akik már korábban versenyeznek/versenyeztek olyan csapatoknál, ahol már korábban megfordultak. Ilyen például Giancarlo Fisichella, aki 1997 után 2002-ben és 2003-ban is a Jordan pilótája volt; valamint az 1998-2001-es Benettonos korszakot követően 2005-ben és 2006-ban visszatért a már Renault néven szereplő gárdához. De ilyen akár Mark Webber is, aki 2003-2004-et követően 2007-ben téret vissza a már Red Bull névre hallgató gárdához. Fisichella a Jordan-es korszakán kevésbbé, de a Benettonos időszakán lényegesen tudott javítani. Webber korábbi gyorsaságát idén is tudta bizonyítani a Red Bull színeiben.

fisichella.jpg

Rajtuk kívül volt még számos olyan pilóta, akik ugyan vissza visszatértek egykori csapataikhoz, de az egy-egy megkaparintott ponton kívül lényeges eredményt nem tudtak felmutatni: Luca Badoer – Minardi (1995, 1999), Martin Brundle – Ligier (1993, 1995) Heinz-Harald Frentzen – Sauber (1994-1996, 2002), Pierluigi Martini – Minardi (1985-1991, 1993-1995)

Fernando Alonso azzal, hogy visszatért ahhoz a csapathoz, ahol két bajnoki címet is szerzett, és amely csapattól “Flavio-t hátbaszúró módszerrel” igazolt el még 2005 végén, igen magasra tette önmagával szemben is a mércét. Hiszen nem csupán azt kell elérnie, hogy képes újabb bajnoki címek megszerzésére, és képes újra feltámasztani a francia gárdát; hanem azt is, hogy újra visszaszerezze hitelét a csapat tagjai körében és az egész F1-es társadalom táborában.

Ja! És most már csupán az a kérdés, hogy mi lesz Giancarlo Fisichellával és Heikki Kovalainennel?
Kovalainent el tudom képzelni a McLarennél, vagy akár a Toyotánál. Az utóbbi esetben szerintem inkább viszalépés lenne ez számára. Giancarlo pedig kezdhet aggódni…

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: