Bajnokok új környezetben

Alonso McLarenes átigazolásával együtt 10 alkalommal fordult elő az F1 történetében az, hogy az aktuális világbajnok egy másik csapatnál próbált szerencsét a következő évben. Késztethette a bajnokokat kényszerűség, logika, vagy egyszerűen csak az új kihívás utáni vágy; de most majd kiderül, hogy ki hogyan is állt helyt az új közegben. Előzetesen az mindenképpen kiemelendő, hogy Fernando sem számíthatott sétagaloppra. A Lewis-effektussal azonban még a saját csapata sem számolt előzetesen. Mostani cikkemben az új csapatos címvédési próbálkozásokat foglaltam össze.

1990.jpg
Átvitt 1-esek más csapathoz. Fangion kívül senkinek sem sikerült a címvédés

Juan Manuel Fangio, 1954-1957
A “Mester” (ahogy hazájában még most is nevezik) F1-es pályafutását Alfa Romeo-val kezdte 1950-ben, majd két év elteltével áttért a Maserati autóihoz. (Akkoriban még a pilóták határozták meg, hogy melyik csapat autóival akarnak harcba szállni.) Maseratikkal is két évet versenyzett, majd átigazolt a Mercedes-Benz álomcsapatához 1955-ben. 56-ban Ferrarival, 57-ben pedig újra a Maserati volánja mögött rótta a köröket. Kuriózum, hogy 1954 és 1957 között mind a négy világbajnoki címet bezsebelte. És mindezt négy különböző csapattal vitte véghez. Fangio-ról azt írják sportág almanachjai: teljesen mindegy, hogy milyen autóban ült, ő mindig győzni tudott. Ezt a nyerési aránya is mutatja: 51 versenyen indult és ebből 24-et megnyert.

Denny Hulme, 1968
Az új-zélandi pilóta pályafutása első három évében a Brabham, majd hét éven át a McLaren versenyzője volt. Denny kivételes helyzetben volt, hiszen jóbarátja – Jack Brabham – csapatában versenyezhetett. Sőt, 1967-ben le is győzte versenyző-főnökét és megnyerte a bajnoki címet. De nem is ez volt az igazi szenzáció, hanem a gyorsabb – de megbízhatatlanabb – Lotusok legyőzése. 1968-ban nagy változás állt be. A még mindig Repco motorokkal induló Brabham csapatát elhagyta honfitársa, Bruce McLaren kedvéért, aki a bivalyerős Ford motorokat építette be csapatának autóiba. Denny logikus döntést hozott az átigazoláskor. Az új csapatánál csapatfőnök-versenyzőtársát 11 ponttal elverte (33:22) és két győzelmet tudott szerezni, aminek köszönhetően harmadik lett a bajnoki tabellán az évad végén. Pályafutása további éveiben egy-egy győzelem bejött neki, de az igazán nagyokkal sosem tudta felvenni a harcot.

hulme-1968.jpg
Hulme honfitársa, Bruce McLaren csapatában próbált szerencsét

Jackie Stewart, 1970
Stewart a szó szoros értelmében úgy robbant be a Formula-1 köztudatába már rögtön az első évében. (Mint ahogy idén Lewis Hamilton) 1965-ben a BRM-nél Graham Hill csapattársaként sorozatosan dobogós helyezéseket ért el, illetve Monzában győzni is tudott. Kezdeti sikereit 66-ban is folytatni tudta, de az 1967-es esztendő nagy csalódás volt számára, mert a kocsija folyamatos meghibásodással hátráltatta. Átigazolt a Matra csapatához, ahol második évében megszerezte első bajnoki címét. Majd következett 1970. A francia Matra gyárnak nem tetszett, hogy Ken Tyrrell csapata angol gyártmányú (Ford-Cosworth) motorokkal éri el sikereit, ezért 1970-ben a gárda nem használhatta tovább a Matra karosszériákat. Tyrrell úr kénytelen volt az újonc March csapattól karosszériát rendelni, ami korántsem volt egy világbajnokhoz méltó konstrukció. Ennek ellenére Stewart meg tudta nyerni a Spanyol Nagydíjat. Ken Tyrrell ekkor határozta el, hogy saját karosszériát építtet. Az új autó már ebben az évben bemutatkozott, sőt Stewart azonnal az első rajtkockát érte el vele a Kanadai Nagydíjon! Az első győzelemre azonban 1971-igvárni kellett. Összeségében elmondható, hogy Stewart ugyanannál a csapatnál maradt, de más kocsit és más karosszériát kapott egy más elnevezéssel.

Niki Lauda, 1978
1974 és 1977 között Lauda 15 győzelmet és 2 világbajnoki címet szállított le a Ferrarinak, de mégis elmérgesedett ő és Enzo Ferrari közt a kapcsolat. 1977-ben, mikor már zsebében érezhette a bajnoki címet, évad közben hagyta el az olasz gárdát, illetve az utolsó két futamon már nem is indult. 1978-ban Bernard Ecclestone által vezényelt Brabham csapatához igazolt. Két futam után vezette is a bajnokságot, de az Alfa Romeo motorokkal ellátott konstrukció nem mindig bizonyult megbízhatónak. 16 futamból 9-szer nem ért célba, de amikor elérte a kockás zászlót, akkor mindig felállhatott a dobogóra. (Ez most ihletet is adott egy másik cikkhez 🙂 De most térjünk vissza ehhez a cikkhez!) Csapattársát, Watson nagyon lenyomta. Sőt, majdnem sikerült neki a bosszú is: csupán négy ponttal maradt le az excsapatánál az ő helyére beülő Carlos Reutemann-tól. És így a tabella negyedik helyén fejezte be a bajnokságot. A Lotus wing-car-jai alapban legyőzhetetlenek voltak.

lauda-1978.jpg
Lauda összeveszett Enzo-val és rögvest a Brabhamnél kötött ki

Nelson Piquet, 1988
A brazil előbb a Brabham, majd a Williams pilótájaként is bajnoki címet szerzett. Háromszoros világbajnokként még a csúcson hagyta el a rendkívül gyenge Judd motorokra váltó Williams istállót. Az addig Senna nevével fémjelzett Lotus csapathoz igazolt, amely továbbra is az erős Honda motoroknál maradt. (A Williams helyett a McLaren csapatot látta el 1988-ban a Honda gyár.) Nelson életében tehát a motorszállító jelentette akkoriban pályafutása folytonosságát. A győzelmek és a sikerek tekintetében azonban nagy törés következett be életében: a dobogóra csak nagyritkán állhatott fel. Korábbi kenyéradójának, a Williams-nek versenyzőit legyőzte ugyan, de így is meg kellett elégednie a tabella 6. helyével a végelszámolásnál. 1989-ben utolérte végzete, mikor a Honda erőforrásoktól megfosztott Lotus a Williamstől kiebrudált Judd motorokra állt át. (Williams ekkor indította el a későbbi sikereket halmozó Renault-projectjét.) Kiemelendő még az is, hogy Nakajima nem volt mérvadó ellenfele a csapattársi küzdelemben.

piquet-1988.jpg
Piquet ’88-ban nem tudta folytatni győzelmi sorozatát

Alain Prost, 1990
Prost McLaren-Ferrari átigazolásáról már oly sok szó esett, most ezt nem részletezném újra. Tömören ennyit az átigazolásról: Senna politikai és versenyzői erőszakossága elüldözte őt sikereinek helyszínéről a McLaren csapattól, és egy olyan csapatot keresett magának, mellyel visszavághat ha nem is korábbi csapatának, de Sennának mindenképpen. A Ferrariban látta meg Alain a lehetőséget. Abban a Ferrariban, mely a Commandatore halálát (1989) követően hatalmas átalakuláson ment keresztül. Mint később kiderült, több lett ez a francia-olasz együttműködés, mint egy egyszerű lehetőség. Prost fej-fej mellett harcolt a bajnoki címért Sennával, és drámai (vitatható) küzdelemben maradt csak alul riválisával szemben. Majdnem sikerült Prostnak az, ami Fangio óta senki másnak: másik csapatnál megvédeni az egyéni bajnoki címet. Prost 5 győzelmet szerzett, és 71:37 arányban legyőzte csapattársát, Nigel Mansellt.

prost-1990.jpg
Prost új környezetben is megőrízte versenyképességét

Michael Schumacher, 1996
Schumi két világbajnoki címmel a zsebében új kihívásokat keresett. Egy olyan csapattal szeretett volna sikereket elérni, mely tradícionális, és újra szeretne hajdani sikereiben tündökölni: a Ferrarival. Schumi ezen célját el is érte a következő egy évtizedben, de 1996-ban még nem várhatta el mindezt. Ennek ellenére 3 fényes győzelmet szerzett (egyiket éppen Monzában a Tifozik előtt), és a tabella harmadik helyére tornázta fel magát és a Ferrarit. Csapattársát 59:11 arányban győzte le.

1996-schumi.jpg
Schumacher nem fűzött nagy reményeket ’96 elé, mégis 3-szor győzni tudott

Damon Hill, 1997
Hill számára új korszak kezdődött 1997-ben. A mezőny legjobb autójából, ezúttal az egyik leggyengébbe ült be, melynek Achilles-sarka a megbízhatatlan Yamaha motor volt. Azt mindenki tudta, hogy ezzel az autóval Damonnak nem lesz esélye az élvonalban küzdeni, ám arra mindenképpen jó volt a váltás, hogy bizonyítson kritikusainak és magának egy új környezetben. Csapattársa a brazil Pedro Diniz volt erre az évre. A kis angol istálló különlegessége ebben az esztendőben az volt, hogy ők voltak az egyik csapat azok közül, akik először “bevállalták” a Forma-1-be újonnan érkező Bridgestone-t gumiszállítónak. Mivel a japán gyártó még tapasztalatlan volt, ez természetesen egyfelől kockázat volt, másfelől azonban lehetőség, hiszen előfordulhat, hogy a többiekéhez képest különböző gumi bizonyos pályákon adu-ászt jelent.  Mindössze a 13. lett a világbajnokságban 7 pontjával, mégis talán ez az esztendő volt az, ami meghozta számára a tiszteletet azok részéről is, akik addig úgy gondolták, hogy csak jó autóban tud remekelni – így aztán annak ellenére, hogy természetesen a világbajnoki címet nem tudta megvédeni (ehelyett egykori csapattársáé, Villeneuve-é lett a titulus) mégis pozitívan jött ki egy küzdelmes évből. Főleg az emlékezetes Magyar Nagydíjnak köszönhetően, ahol csak az utolsó métereken veszítette el a futamgyőzelem lehetőségét.

166538_1619722.jpg
Damon Hill a legmegdöbbentőbb bajnoki átigazolás volt ’97-ben

Fernando Alonso, 2007
Alonso Hasonló helyzetben várta az idei esztendőt, mint 96-ben Schumi: újra bajnoki címet szerezni a régi fényében tündöklő új csapatának. Fernando azonban egy tényezővel nem számolt, és ezt úgy hívják Lewis Hamilton. Kettejük harca jobbára nem is igazán a bajnoki címért ment, hanem a 2008-as első számú pilótai posztért. Ebben a harcban és a bajnoki küzdelemben is alulmaradt. Méltatlan év egy kétszeres bajnoknak! Ami a Schumi féle terveket illet: jövőre kezdhet mindent előről.

pretemp2007-valencia-02b.jpg
Vajon lesz még valaha egyes rajtszám Fernando kocsiján?

Reklámok

Egy hozzászólás

  1. Ez most objektív is volt és nagyszerű…bár az Alonso-Schumi kettősséget sztem nem igazán lehet összehasonlítani…azért Alonso idén ey nagyon erős versenygépet kapott, ami sztem a McLaren hatalmas költsévetésének volt köszönhető…Schuminak sokkal rosszabb volt a helyzete…idegileg méis jobban bírta a dolgot…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: