Megszoksz, vagy megszöksz

Ismerős az ősi mondás? Na ugye! És ráadásul a Formula-1 házatájáról sem ismeretlen ez a fogalom. Nehogy azt higyjük, hogy Alonso most rendkívüli helyzetben van. Volt ennél már rosszabb is!

alonso1.jpg
Alonso: “Ennyi év nekem bőven elég a McLarennél!”

Alain Prost, az elüldözött professzor
A 2007-es évad során oly sokszor vontunk párhuzamot Alonso-Hamilton és Prost-Senna pilótapárosról. Lewis csakúgy mint annó Senna ifjú zseniként robbant be a Formula-1 köztudatába, és sorra aratta a babérokat és nem vonakodott borsot törni a bajnokok orra alá. Pláne, mikor csapattársa lett a tapasztalt és minden sikert elért Alain Prostnak. Lewis hasonló cipőben érezhette magát, mikor Fernando csapattársaként egyszercsak a csapata és a teljes Formula-1-es társadalom elismerését tudhatta magáénak. 1988-ban Prost visszaverte Ayrton támadásait (mind pályán, mind pályán kívül), ugyanezt Fernando nem tudta elérni. És ezért most mennie kell a csapattól. Persze nem feltétlenül azért, mert nem tett meg mindent, hogy világbajnoki elbánásban részesüljön. Sőt! Túlságosan sokat is akart tenni, amivel inkább ártott saját (és csapata) imázsának, minthogy használt volna. Mennyire volt ez tudatos, vagy éppen elkeseredett taktika, azt csakis egyedül ő tudhatja. Mint ahogy azt is, hogy a jövőjét melyik csapatnál fogja folytatni. Ami a leglogikusabb lenne az az, hogy egy évre visszamenne a Renaulthoz, egykori sikereinek színhelyére és egy év elteltével átigazolna a Ferrarihoz. De azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy az egyre látványosabban fejlődő BMW megvásárolná, és egy világbajnoki csapat kiépítését tervezné rá, mint ahogy azt tette a Ferrari Schumival. Egy biztos: nagyon fel kell kötnie azt a bizonyos alsóneműt ahhoz, hogy Prosthoz hasonlóan egykori McLarenesként és egykori világbajnokként újra harcba szállhasson a bajnoki címért. Prostnak ez sikerült 1990-ben a Ferrarival. Vajon Fernandónak?

1989.jpg
Prost nem csak haraggal, de eredményesen is tudott távozni a McLarentől

Nigel Mansell, az akaratos dagi
A brit oroszlán, pályafutásának utolsó éveit egy olyan csapatnál akarta levezetni, amely nem csupán tradícionális nagycsapat, hanem versenyképes is. Mansell olyasvalamit akart véghez vinni, mint Prost a Williams-sel: egy olyan csapattal megnyerni a bajnokságot, amely egész pályafutása alatt ádáz ellenfele volt. Alainnek 1993-ban ez sikerült a Williams pilótájaként. Ayrtonnak 1994 sikerülhetett volna. Piquet-nek a Lotusnál nem igazán jött be és 1995-ben Nigel is kudarcot vallott. Ron Dennis szerint túl nagyok voltak Mansell elvárásai. Nigel szerint pedig inkább a McLaren cockpit-je volt túl kicsi. Egyszerűen nem tudta magát belepasszírozni az amúgy is szűkre szabott McLaren-Mercedesbe. Ron nem tehetett mást, mint lecsereléte a jó öreg Nigelt. Mansell ezzel végleg vissza is vonult.

Jarno Trulli, a meg nem becsült tehetség
Trullit 2002-ben igazolta le Flavio Briatore Fisichella helyére a Benettonból átalakuló Renault-hoz. Trulli Button csapattársaként hasonló eredményeket ért el kezdő renault-osként, mint az ifjú angol csapattársa. 2003-ban azonban nagyobb feladat elé állította Briatore: felhozta a tesztpilótai státuszából Fernando Alonsot versenypilótának Jarno mellé. Alonso az évad első felében 39:13 arányban verte Trullit. De nem adta fel a pescarai a csapaton belüli küzdelmet és 20:16-ra hozta a szezon végi belharcot. De Alonsot így is jobban becsülte Flavio, hiszen Fernando volt az, aki megszerezte az újkori Renault első győzelmét a Hungaroringen, és Alonso többször ott tudott lenni a dobogón, mint Jarno. Minderre fittyet hányva Jarno csak elszántabban várta a 2004-es évet, amelyet zseniálisan kezdett: 46 pontot szerzett Fernando 33 egységével szemben, és ráadásul Monacóban győzelemre vitte a Reanualt-ot. De továbbra is Alonso maradt a csapat kegyeltje, és Jarno köztudottan csak olyan környezetben képes a jobb eredményekre, ahol megbecsülik és elismerik. Nem csoda, hogy megromlott a viszonya a csapatvezetéssel és az évad második felében nem tudta szállítani az eredményeket. Filmszakadás. Az évad vége előtt el is hagyta a francia gárdát a Toyota és saját maga kedvéért. Ahol aztán a tehetségéhez képest jobban meg is becsülték.

2004.jpg
Arrivederci Jarno! Alonso lesz az én emberem, nem te!

Jenson Button, és a Button-gate
Jenson 2005 őszén elég furcsa helyzetben találta magát, akkor mikor a vége felé közeledett a BAR-Hondás kölcsönszerződése. Hiszen opciója a Williams-hez kötötte, aki 2000-ben behozta őt a Formula-1-be, de 2005-re sereghajtó kiscsapattá vált a BMW hiányában. Velük ellentétben a Honda pedig úgy nézett a jövő évad elé, hogy önálló gyári csapatként fog elindulni levetkőzve a BAR gyengeségeit. Ráadásul Button 2004-ben szenzációs évadot teljesített a japán erőforrásokkal: 10-szer állt fel a dobogóra.
Ezek után természetes, hogy nem akart visszamenni a rendkívül instabil Williams-hez. Nem maradt más hátra, mint hogy 90 millió dollár fejében Button menekülőre vette az irányt. Frank-nek jól jött ez az összeg, mert 2006-ban megszerezte Nico Rosberget, 2007-ben pedig a Toyota-motorokat. Most már van mire építenie a Button nélküli angol kiscsapatnak. No és mi van Button-el? Nézzünk az idei tabellára, az mindent elárul.

Juan-Pablo Montoya, a sértődött hülyegyerek
A kolumbiai Kimi-vel az oldalán úgy várta a 2005-ös esztendőt a McLarennél, mint egykor Prost és Senna az 1988-as évadot. Álompárosként kezdték… de Kimi lealázta Montoyát. Pedig egyenlő feltételeket kaptak a csapattól. Feltehetnénk a kérdést, hogy Kimi üldözte el a Juan-Pablot, vagy maga Montoya üldöztette el saját magát? Én inkább az utóbbi válaszban látom az igazságot, hiszen Montoya mindamellett, hogy nem tudott a finn fölé kerekedni, még igazi csapatjátékosként sem tudott viselkedni. Sőt! Teniszbaleseteket imitált, Villeneuve-kilökősdit játszott a Monacói szabadedzésen. Hát nem egy profi versenyző védjegyei ezek. 2006-ban az Indianapolisi futam után végleg megvált tőle a csapatvezetés. Montoyát meglepte mindez? Á, dehogy. Sőt a váláskor azt hagsúlyozta, hogy ő sosem szerette a Formula-1-et. Te tudod Juan-Pablo… pedig ígéretesnek indultál a királykategóriában…

montoya.jpg
Montoya Indianapolisban látványosan szállt ki a Formula-1-ből.

Fernando Alonso, és a szembeszegülő taktika
Fernando egy olyan évet tudhat maga mögött, amely a körülményekhez képest jobban sikerült számára, mint ahogy azt várhatta volna. Tudom, sokan meglepődnek ezen kijelentésemen, hiszen címvédőként indult és majdnem címvédőként zárta az évet, és csak egy hajszállal maradt el a VB-címtől. Akkor meg minek írok ilyeneket, meg különbenis… Ha úgy vesszük, hogy csak egy ponttal maradt el a bajnokságtól annak ellenére, hogy szinte az egész évben nem sikerült első számú pilótaként elindulnia egyetlenegy futamon sem, akkor igen is helytáll az előző állításom. És az is más kérdés, hogy milyen eszközökkel próbálta kivívnia az első számú pilóta titulust. A legalattomosabb eszközöktől sem riadva vissza próbálta megfúrni a Ron-Lewis tengelyt. A bajnoki végeredményt elnézve ez sikerült is, csakhogy nem saját magának kaparta ki ezzel a gesztenyét, hanem a kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Kiminek. Nabumm! A McLaren szemében ő a bűnbak, és várható volt, hogy egy percig sem maradhat annál a csapatnál, melyet megpróbált saját érdekeivel szemben állítani, és amely csapat sem szerette viszont mindezért. A McLaren-Alonso válásnak akkor fogjuk igazán átlátni a fontosságát, mikor nyilvánosságra kerül, hogy ki lesz Hamilton csapattársa a McLarennél, és hova is igazol Fernando. Egy azonban biztos: Lewis nagy fegyvertényként könyvelheti el mindezt. Csak arra még ő sem gondolt, hogy ő is kerülhet hasonló helyzetbe. Mondjuk megkapja a nyakára Nelsinho Piquet-t. Az lenne ám az izgalmas!

Advertisements

2 hozzászólás

  1. Jó összeállítás…a végére térnák vissza…sztem lehetne egy olyan összeállítást csinálni, ahol a Hamliton-melletti jelöltekről (Rosberg, Piquet, Kovalainan stb.) írnál egy kis pro-kontrát…sztem jó lenne…

  2. Kívánságod előbb teljesül, mint gondolnád 🙂
    Nem rossz ötlet! Rávetődtem a témajavaslatodra…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: