A legjobb debütálások a Ferrarinál

Lehet, hogy a nagy F1-es almanachok és lexikonok a 2007-es évadot úgy fogják felkonferálni, mint a McLaren nagy bukását (mind pályán és mind pályán kívül), és mindeközben Kimi a vörös ravaszdi bőrébe bújva kiénekelte a bajnoki címet a sokat károgó Alonso (és Hamilton) csőréből. Mostani cikkemben bemutatok egy igen tekéintélyes Formula-1-es pilótákból álló képzeletbeli társaságot, akik az első Ferraris évükben képesek voltak győzelemre vinni az ágaskodó paripát. És Kimi nemhogy tagja e nemes körnek, hanem ki is emelkedik a legnagyobbak közül is.

20071.jpg
Kimi képes volt felülmúlni a Schumacher-i dimenziókat is.

1963, John Surtees
Mérlege: 4. a bajnokságban, 1 győzelem + 2 dobogós helyezés
Surtees miután bezsebelte a motoros világbajnoki címét, úgy döntött, hogy négy keréken is kipróbálja magát. Nem is akárhogyan. 1960-ban, mikor a Lotus-sal debütált a Formula-1-ben, már a második versenyén a dobogóra állhatott: második lett a Brit Nagydíjon. A rá következő két évben a Cooper-ral és a Lolá-val csillogtatta meg tudását, és keltette fel a Ferrari érdeklődését. 1963-ban leigazolta a maranelloi csapat, és John nem késlekedett ezt meghálálni: a bajnokságban a negyedik helyezést érte el egy futamgyőzelemmel a zsebében. Rá következő évben pedig a világbajnoki címet is megszerezte.

1968, Jackie Ickx
Mérlege: 4. a bajnokságban, 1 győzelem + 3 dobogós helyezés
Jackie miután 1967-ben két Cooper-es futamot lenyomot, a Ferrarihoz szegődött, ahol nem csak a forma-szériákban csillogtatta meg tudását, hanem a sportkocsik versenyén is a Ferrari színeit képviselte. 6-szor nyerte meg a Le Mans-i 24 órás versenyt. 1968-ben pedig rögtön a Ferraris debütálásának évében egy futamgyőzelemhez segítette az olasz gárdát.

1970, Clay Regazzoni
Mérlege: 3. a bajnokságban, 1 győzelem + 3 dobogós helyezés
Clay (csakúgy mintIckx) Enzo Ferrari felfedezettje volt, amolyan korabeli Felipe Massaként. Nemhogy a Ferrariban, hanem a Formula-1-ben is ebben az évben debütált. Lényegében egyes egyedül Jackie Ickx volt a Ferrari hivatalos pilótája, Clay az ötödik futamon kapcsolódott be a bajnoki küzdelembe. Felmerül a kérdés, hogy ha év elejétől ott van a versenypályákon, akkor mire lett volna képes, hiszen így is a bajnoki tabella harmadik helyén végzett. Ha a posztomus bajnokot, Jochen Rindt-et nem is, de csapattársát Ickx-et lehet hogy legyőzte volna.

1971, Mario Andretti
Mérlege: 8. a bajnokságban, 1 győzelem
Andretti 1968 óta ott volt a Formula-1 mezőnyében, de teljes évadot sem a Lotusnál, sem a Marchnál nem töltött. 1971-ben, mikor a Ferrari pilótája lett, akkor is a 11 futamból csak 7-et versenyzett le. De nem akárhogy, mert rögtön az első Ferraris versenyén győzni tudott Dél-Afrikában. Az ilyen Ferraris debütálásra azóta csak Mansell és Raikkönen volt képes.

1974, Niki Lauda
Mérlege: 4. a bajnokságban, 2 győzelem + 3 dobogós helyezés
Niki a March-nál és a BRM-nél megmutatta, hogy fizető pilótaként is klasszis teljesítményt tud nyújtani. 1974-ben csupán az volt a kérdés, hogy melyik versenyképes nagy csapat fogja szárnyai alá venni a tehetséges osztrákot. A Ferrari Regazzoni unszolására leigazolta, és a híres 312-es szériás szörnyeteget adta a feneke alá. Míg Regazzoni a bajnoki címért kűzdött Emerson Fittipaldi-val, addig Lauda sorra gyűjtötte a pontokat. Egészen a bajnoki tabella negyedik helyéig tornászva magát. Ő volt az első Ferraris újonc 1960-tól fogva, aki egynél többször tudott győzni. Lauda ’75-ben és ’77-ben bajnok lett a Ferrarival, ’76-ban pedig a súlyos balesete fosztotta meg a sorozatos három Ferraris bajnoki címtől.

19741.jpg
Lauda volt az első Ferraris újonc, aki többször is győzött első évében.

1979, Jody Scheckter
Mérlege: 1. a bajnokságban, 3 győzelem + 3 dobogós helyezés
Schekter előbb a McLarennel mutatkozott be a F1-es publikum előtt, majd 1974-ben a Tyrrell-el meg is mutathatta tehetségét (3. lett a bajnokságban). Majd 1976-ben megismételte ugyanezt, 1977-ben pedig a Wolf volánja mögött a dobogó második helyére tornázta magát. 1979-ben Enzo Ferrari tapasztalt pilótát keresett a fiatal Gilles Villeneuve mellé, és így került a célkeresztbe Jody. Aki nemhogy három győzelmet szerzett rögtön az első Ferraris évében, de a bajnokságot is megnyerte Gilles előtt a bivalyerős 312T4-essel. Azóta erre a produkcióra csakis Kimi Raikkönen volt képes.

1979.jpg
Jody Schekter történelmet írt a Ferrarival 1979-ben.

1982, Patrick Tambay
Mérlege: 7. a bajnokságban, 1 győzelem + 2 dobogós helyezés
Tambay 1982 második felében került a vörösökhöz. De ebben közrejátszott egy tragikus esemény is: Gilles Villeneuve halála. Tambay 8 futamból 5-ször pontszerző helyen végzett, egyszer győzni is tudott. 1983-ban még egyszer felállhatott a dobogó legfelső fokára Ferraris pilótaként.

1983, Rene Arnox
Mérlege: 3. a bajnokságban, 3 győzelem + 4 dobogós helyezés
A Ferrari francia-vonulatában René volt a az új kiszemelt. A Renault neveltjeként már belekóstolt a futamgyőzelmek ízébe fiatal kora ellenére, ez pedig kínálkozó alkalom volt Enzo Ferrari számára. Arnoux igazából az évad második felében talált magár, mikor is 3 győzelemig meg sem állt. Később ezt a győzelmi arcát már nem tudta megmutatni sem a Ferrarinál, sem más csapatnál.

19831.jpg
Arnoux 3 futamgyőzelme kivételesen csak a harmadik helyre volt elég.

1984, Michele Alboreto
Mérlege: 4. a bajnokságban, 1 győzelem + 3 dobogós helyezés
Alberto Ascari óta Michele volt az a pilóta, aki olaszként tudott kimagaslót nyújtani a Ferrari színeiben. A Tyrrell-ben már tudta, hogy milyen érzés győzni, az első Ferraris évében nem is feledkezett meg erről. Ráadásul 1985-ben négy futammal az évad vége előtt még harcban volt a bajnoki címért.

1987, Gerhard Berger
Mérlege: 5. a bajnokságban, 2 győzelem + 1 dobogós helyezés
Gerhard az ATS-ben mutatkozott be a Formula-1-ben, de a BMW támogatottjaként az Arrowsban és a  Benettonban is megfordult. Az utóbbi csapatnál meg is szerezte élete első F1-es győzelmét. 1987-ben a McLaren-hez távozó Johannson helyére igazolták le. Ez az éve nem igazán sikerült a fiatal osztráknak, de legalább az évad utolsó két futamán győzni tudott. Később Alboreto-hoz hasonlóan sokáig a Ferrari meghatározó pilótája maradt.

1989, Nigel Mansell
Mérlege: 4. a bajnokságban, 2 győzelem + 4 dobogós helyezés
Nigel hatalmasat csalódott ’88-ben a rettentően gyenge Judd motorral felszerelt Williamsben. Sokáig a visszavonuláson törte a fejét, de végül a Ferrarinál kötött ki. Ő volt az utolsó F1-es pilóta, akit Enzo Ferrari személyesen igazolt le. Brazíliában, az első Scuderiás futamán kapásból győzelemre vezette a csapatát (mint korábban Andretti és később Raikkönen), mintegy elégtételt véve az eredménytelen ’88-as évért. De sajnos nem az ilyen eredményektől volt híres abban az évben a Ferrari, hanem a rengeteg technikai hibától. Berger például csupán három futamot tudott befelyezni, míg Mansell 6-ot. Igaz, akkor mind dobogós helyezéseket értek el.

1990, Alain Prost
Mérlege: 2. a bajnokságban, 5 győzelem + 4 dobogós helyezés
A McLarentől (és Sennától) menekülő Prostban látta a kiutat az olasz gárda, és joggal remélték, hogy Scheckter 1979-es bajnoki címe óta újra felállhatnak a bajnoki dobogó legfelső fokára. Ami majdnem sikerült is, csupán egy tényező állt az útjukba: Ayrton Senna. Prost háromszoros világbajnokként majdnem csodát tett a Ferrarival, de így is 9 dobogós helyezést elért, ami közül 5-öt meg is nyert.

1990.jpg
Alain Prost egy hajszállal maradt le a Ferraris bajnoki címtől.

1996, Michael Schumacher
Mérlege: 3. a bajnokságban, 3 győzelem + 5 dobogós helyezés
Michael Prosthoz hasonló módon érkezett a Ferrarihoz. Kétszeres világbajnokként benne látta Montezemolo a gödörből kifelé vezető utat. Mint ahogy később kiderült: ez sikerült is. Nem is akárhogy. Egy külön dimenzióba repítette az ágaskodó paripát, és teljesen átértelmeztette a modern kori Formula-1-et. Schumi tehetségével foltozgatta be a technikai problémákkal küszködö Ferrarit. Spanyolországban és Belgiumban kvalitásának köszönhette az olasz gárda a győzelmet, ráadásul Schumi Monzában is diadalmaskodott sok ezer tifozi előtt.

2000, Rubens Barrichello
Mérlege: 4. a bajnokságban, 1 győzelem + 8 dobogós helyezés
Rubensnek nem volt nehéz dolga, mikor Eddie Irvine-t váltotta a pilótafülkében. Ekkor Schumi már egy ütőképes csapatot épített maga köré, Barrichellonak csak hoznia kellett a kötelezőt. Erről árulkodik 9 dobogós helyezése is. Németországban győzni is tudott, de ezt a pályán átfutó volt Mercedes alkalmazottnak is köszönhette.

2006, Felipe Massa
Mérlege: 3. a bajnokságban, 2 győzelem + 5 dobogós helyezés
Felipe 2006-ban bebizonyította, hogy ő nem elégszik meg a másodpilóta szerepkörrel. Schumi mellett sokat tapasztalt és tanult. Igazi győztes vált belőle. Idén is méltó ellenfele volt a McLareneknek és Raikönennek is. 2006-os versenytempója 2007-ben tökéletesen beérett.

2006, Kimi Raikkönen
Mérlege: 1. a bajnokságban, 6 győzelem + 6 dobogós helyezés
Andretti-t és Mansell-t követően ő a harmadik Ferraris pilóta 1960 óta, aki kapásból az első Ferraris futamán diadalmaskodni tudott.
Soha ennyi (12) dobogós helyezést nem ért el egy Ferraris újonc sem.
Soha ennyi (6) győzelmet nem szerzett egy Ferraris újonc sem.
Még Lauda, Prost és Schumacher sem. Kimi egy újabb dimenzióba emelte a maranelloi gárdát. És ezt az első scuderiás évében sikerült elérnie. Ezek után mondja azt valaki, hogy nem érdemelte meg a bajnoki címet…

Advertisements

2 hozzászólás

  1. “Kimi képes volt felülmúlni a Schumacher-i dimenziókat is.”

    Sztem ez azért nagyon erős túlzás…ok, hogy a számok mit mondanak, de ne felejtsük el, hogy a Schumi, amikor a Ferrariba ment, finoman szólva se volt az az élcsapatok közt…Raikönnen viszont a VB-favoritnak számító csapatba került akkor, hosz 2006 végén egyértelműen a Ferrari volt a legjobb…és azért Raikönnen malmára hajtotta a vizet az Alonso-Renault páros szétszakadása is…meg 1 év után ilyet kijelenteni…senki sem vitatja, hogy Raikönnen megérdemeleten nyerte ezt a Vb-t, de ez a mondat sztem erős túlzás volt…

  2. Hát igen. Schumi egy olyan autóba ült ami még épp gurulni tudott. Raikönnen meg egy ütőképes versenyautóba. Majd a 3-4 vb cím körül talán lehet hasonlítani hozzá. A 7.nél pedig számokban is mérhetjük. 😀
    Tény, ügyes volt a finn is, és a végén szerencsés is!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: