Nem csak a VB-cím a tét

Belegondoltatok már abba, hogy mi is forog kockán a jövő heti Brazil Nagydíjon? Mindenki csak arra kiváncsi, hogy a gigászi hármas közül ki nyeri el a bajnoki címet. Pedig ennél sokkal többről van szó. A Formula-1 jövőjéről. Hihetetlenül hangzik, de ez a futam fogja eldönteni a száguldó cirkusz közeljövőbeni irányvonalát. Mondhatni korszakalkotó futamnak nézünk elébe. Már maga az egész évad ebben a jegyben zajlott, de könnyen a visszájára fordulhat és könnyen újra az érdektelenség nyerhet teret. Miért? Ezt fejtegetem a mostani cikkemben. Ez nem esélylatolgatás! Ez már maga a jövő!

4.jpg
Vajon elérkeztünk a Formula-1 legújabb korának újabb nagy négyeséhez?

Kiindulási pontnak közlök egy táblázatot, amely olyan pilótapárosokat mutat, ahol mindkét pilóta az adott korban már meglévő, vagy csupán leendő F1-es világbajnok. A lista 1974-től indul, amikor is teret nyert a F1-ben a klasszikusan értelmezett pilótapáros kifejezés.

1974 McLaren (Fittipaldi-Hulme)
1978 McLaren (Hunt-Piquet) – 3 futam
1978 Wolf (Scheckter-Rosberg) – 4 futam
1978 Brabham (Lauda-Piquet) – 1 futam
1980 Fittipaldi (Fittipaldi-Rosberg)
1980 Lotus (Andretti-Mansell) – 3 futam
1982 Williams (Rosberg-Andretti) – 1 futam
1985 Williams (Rosberg-Mansell)
1984-1985 McLaren (Lauda-Prost)
1986 McLaren (Prost-Rosberg)
1986-1987 Williams (Piquet-Mansell)
1988-1989 McLaren (Prost-Senna)
1990 Ferrari (Prost-Mansell)
1991 Benetton (Piquet-Michael Schumacher) – 5 futam
1993 Williams (Prost-Damon Hill)
1993 McLaren (Senna-Hakkinen) – 3 futam
1994 Williams (Mansell-Damon Hill) – 4 futam
1994 Williams (Senna-Damon Hill) – 3 futam
1995 McLaren (Mansell-Hakkinen) – 2 futam
1996 Williams (Damon Hill-Jacques Villeneuve)
2004 Renault (Alonso-Jacques Villeneuve) – 3 futam

Ha tüzetesen megvizsgáljuk a listát, akkor az alábbiakat szűrhetjük le:
– a McLaren és a Williams mindig is ráérzett arra, hogy kiket igazoljon (meglévő bajnokokat, vagy olyan tehetségeket, akikből előbb-utóbb bajnok lesz)
– 1996 óta nincs bajnoki csata egy csapaton belül

Ezért is oly fontos a Brazil Nagydíj, hiszen most végre kivetkőzhet a Formula-1 a Bergerek, Patresek, Coulthardok, Barrichellok, Fisichellák korszakából. Végre eltűnne az első számú pilótai státusz és újra a nagy belharcoké lenne a főszerep. Mert azért valljuk be, hogy Michael Schumachernek és Fernando Alonsonak könnyű volt csapategységet teremtenie olyan csapattárssal, aki megelégszik egy negyedik helyezéssel is. Ebben az évben erre a fordulatra már láthattunk jeleket, hiszen a 3 élcsapat sem nevezett ki Numero 1-es versenyzőt. Ha így lett volna, akkor most Alonso-Raikkönen-Heidfeld csatákat látnánk? Nem hiszem, és talán ezért sem nyerte el a tetszésüket a csapatvezetőknek ez a variáció. Idén valahogy mindenki kibontakozhatott, és teszi majd az utolsó, mindent eldöntő Brazil Nagydíjon is.

Ha Alonso megvédené a címét, az azt jelentené, hogy jövőre még egy olyan évnek néznénk elébe, amikor csak egy világbajnok van a mezőnyben, ami nem feltétlenül előnyös egy olyan bajnokságnak, mint a Formula-1. Ugyanezt éltük át Michael Schumacher éra alatt is (igaz Villeneuve ott volt a mezőnyben, de valljuk be őszintén, sok vizet nem zavart).

És ha most Lewis elnyerné a címet, akkor megszakadna egy ilyen sorozat. Alonso-Villeneuve páros három futam erejéig már előre jelezte az ilyen jellegű változást, de most igazi két nagyágyú alkotna egy csapatot, két világbajnok, még ha csak visszamenőleg is. Hamilton már az első évében elérné azt (világbajnok mellett lehet ő is bajnok), amit korábban sok pilóta csak tanoncként és élt meg pár futam erejéig (Rosberg, Piquet, Mansell, Damon Hill, Hakkinen, Villeneuve)? Meglehet. De mindenképpen jót tenne a sportnak. Igaz, már így is eléggé felkavarta az állóvizet a brit újonc.

No de mi van Kimivel? Míg Alonso mindig is elsőszámú pilóta volt (na jó a Minardiban izomból lenyomta Alex Yoongot), Lewis meg ugyebár most kezdett, addig Raikkönen mindig minden körülményben legyőzte az aktuális csapattársát (Massa, Coulthard, Montoya, Massa). Olyan nevek, akik bajnokok mellett aszisztáltak. Coulthard Hill mellett érett be, és Hakkinen Sancho Pansa-jaként küzdött a maga finn szélmalmaival. Massa ugyebár Schumi kegyence volt. Montoya meg nehézfejű CART-bajnokként maga volt a kihívás. Most mondjam azt, hogy profi másodhegedűsök? Bajnoki csapattársak! Úgyhogy Kimi már csak ezért is megérdemelné végre a bajnoki címet. Nem véletlenül igazolt 5 évre a Ferrarihoz. Az ügyessége megvan, most már csak a megbízható autó kellett a feneke alá.

No meg ne feledkezzünk meg Massáról sem, aki hazai versenyére készül, és ugyebár tavaly sikerült nyernie, mint ahogy a tavalyi török Nagydíjon is. Hoppá! Idén is ő nyerte a török futamot, akkor most mi lesz… Őt sem szabad elhanyagolni! Ő sem adta fel teljesen a futamgyőzelem lehetőségét. Szerintem azon van, hogy bárcsak ne legyen olyan helyzet, hogy segítenie kelljen Kimit, és minden zokszó nélkül diadalmaskodhat odahaza.

De ha idén nem következik be a korszakváltás, akkor már csak egy évet kell várni, hiszen a kipörgésgátlók eltörlésével előtérbe kerülnek azok a pilóták, akik szinte egyáltalán nem használják a TC-t: Lewis és Kimi. Alonso és Massa szinte minden kanyarban hagyatkozik az elektronikus rásegítőre. Míg nekik majd alkalmazkodni kell egy új vezetési stílushoz, addig Raikkönen és Hamilton tovább csiszolhatja a már meglévő vezetői tudását. És akkor majd nagyot dobbanthatnak. És akkor talán eljön egy olyan korszak, amikor egyszerre több bajnok is rója a köröket egymás ellen, mint annó Lauda, Rosberg, Prost, Piquet, Senna, Mansell. És talán a Ferrari is engedélyezné a pilótáinak, hogy az új korszak nagy kvartetjét lefotózhassák, mint annó a nyolcvanas évek nagy négyesét. De szép is lenne!

Advertisements

Egy hozzászólás

  1. “minden körülményben legyőzte az aktuális csapattársát (Massa, Coulthard, Montoya, Massa”

    No no, tárgyi tévedés történt…Heidfeld volt Raikönnen első csapattársa, nem Massa!

    Egyébként sztem, akik másodhegedűsként voltak Schumi és Alonso mögött, azok gyengébbek is voltak nála…Irvine még Schumi sérülése után közvetlen se tudta legyőzni őt, Barichello a hondában is rendre kikap Buttontól meg a teljesítménye csapnivaló, Fisichella meg Kovalainentől szenved el vereségeket, holott itt azért nem volt ez ennyire egyértelmű…Trulli mondjuk egy más kategória, de erről korábban már írtál…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: