Az FIA beleszól a bajnokságba?

Igaz, hogy Lewis Hamilton-t a japán marshallok nem találták szabálytalannak a Webber-Vettel balesetben, de egy amatőr videó most bekavarhat az eset újraértelmezésében. A videón abszolút kivehető, hogy Hamilton a safety car-t drasztikusan megközelíti, majd a pálya jobb oldalára húzódik lassítva. Ezalatt Webber és mögötte Vettel a belső ívre tereli a kocsiját mindenféle vészfékezés nélkül, és érthetetlen módon Vettel belehajt az ausztrál Red Bulljába. Hibás volt-e Hamilton? Kaphat-e büntetést? Ami tény: nem ez lenne az első eset, mikor az FIA beleüti az orrát (még ha jogosan is) a világbajnokáság küzdelmeinek végkimenetelébe, mintegy izgalmassá téve azt. Ezeket az eseteket foglalom össze a mostani cikkemben.

2007.jpg
A safety car mögött haladó versenyzőre hatalmas felelősség hárul.

1976
Az év első fele nem szólt másról, mint a “computer” Lauda sikereiről. A 16 futamos évad hatodik futama után már több, mint 30 pont volt Niki előnye. Ez akkoriban hatalmas előnynek számított. Alig kezdődött el a bajnokság, és már el is dőlt, hiszen Lauda legyőzhetetlen, és ezáltal unalomba fullad a szezon. Hunt volt az, aki megzavarhatta valamelyest az állóvizet, de ehhez két botrányos futam és Lauda nürburgringi balesete kellett. Hunt a Spanyol Nagydíjon nyert, csakhogy a verseny utáni mérésnél a hátsó szárnyát 1,8 centiméterrel szélesebbnek találták, ezért kizárták. Ezt a versenyt is Lauda nyerte. Egyelőre! (www.youtube.com/watch?v=MixzdgM2SDs) Hunt csapata óvott. Eltelt négy futam, majd jött az Angol Nagydíj, ahol megint botrány tört ki. A start után Regazzoni is Lauda ütközött, mire a svájci Ferrari-pilóta kipördült, de közben Hunt is ugyanígy járt. A versenyt időközben lefújták. Sokáig vitáztak, hogy Hunt kiesett már akkor, amikor a piros zászlót kitették, mert ha így állt volna a helyzet, nem indulhatott volna az új startnál. Ezt persze nem merték megkockáztatni a hazai közönség színe előtt, és James ott lehetett az újraindításnál. És meg is nyerte a futamot, de még ez se számított végeredménynek, mert most a Ferrari óvott. (www.youtube.com/watch?v=wqtA0rnqssQ) A Spanyol és Brit Nagydíj eredményhirdetése aztán egészen szeptember végéig húzódott. Eredmény: helyt adtak a McLarennek a Spanyol Nagydíj óvásáért, és Hunt megkapta a győzelmét, azonban a Brit Nagydíjról utólag kizárták. De ekkor már minden csupán Hunt-on múlt, hiszen Niki Nürburgringen hatalmasatt bukott. És Huntnak végülis sikerült, megnyerte a bajnokságot. Győzött az igazság?

1976_01.jpg
James Hunt-ot Silverstone-ban engedték versenyezni, de később kizárták.

1989
Az előző évhez hasonlóan Prost és Senna fej-fej melletti küzdelmet folytatott egész évadon keresztül. 1989-ben azonban nem volt annyira megbízható a McLaren, hiszen Senna a Japán Nagydíjig ötször adta fel a versenyt, míg Prost egyszer. Talán ezért is volt 16 pontos előnye a franciának Suzuka elött. Sennának tehát győznie kellett, hogy életben tarthassa a bajnoki reményeit az utolsó futamra is. A Japán Nagydíj 47. körében jött a dráma: a két McLaren-Hondás összeakadt a célegyene előtti sikánban. Mialatt Prost kiszállt a pálya szélén parkoló autójából, Senna autóját a pályaőrök visszatolták az aszfaltra. A brazil pilótát elsőként intették le a kockás zászlóval. Sennát később külső segítség igénybe vétele miatt kizárták a versenyből. Párizsban a bíróság 100.000 dolláros bírsággal sújtotta Sennát, és fennállt a veszélye annak, hogy visszavonják szuperlicenszét veszélyes manővere miatt. Mindeközben Prost megnyerte a világbajnokságot. (http://www.youtube.com/watch?v=p0DEgwLLPXg)

1991
Senna kiváló szezonkezdetére az egyre jobban magára találó Mansell futamgyőzelmekkel válaszolt és faragta le versenyről versenyre a hátrányát. Az évad vége felé kezdett szorosabbá válni a verseny, mikoris Portugália sorsfordító futamnak adott otthont: Mansell egy kerékcsere után elveszítette a jobb hátsó kerekét laza rögzítés miatt. A szerelők visszatolták a szervíz-helyre, ami persze tolatást jelent (és amit tilos a boxutcában). Mansell visszatért a versenybe, de később az előbbi eset miatt fekete zászlóval kiintették a futamból. Végülis a szabály az szabály! Ha nincs ez a kizárás, akkor mégizgalmasabb véghajrának lehettünk volna szemtanúi. (http://www.youtube.com/watch?v=EMClvLIx_10)

1994
Senna halálát és Michael Schumacher sorozatos győzelmeit követően kritikusan érdektelen lett a Formula-1. Hiszen Piquet, Mansell és Prost már visszavonult, Senna halálos balesetet szenvedett Imolában, így korábbi világbajnokok és nagy nevek nélkül kevésbbé volt eladható a Formula-1 a közönség számára. Így hát kapóra jött, hogy a Silverstoneban megrendezésre került versenyen felvezető körében  Schumacher megelőzte Hillt, amit a szabályok értelm szerűen tiltanak. A Benetton-Ford versenyzője tíz másodperces büntetést kapott, amelyet nem teljesített időben, ezért fekete zászlót lengetve kizárták a versenyből. Schumacher ezt is figyelmen kívül hagyva tovább versenyzett, aminek diszkvalifikáció a következménye. Flavio Briatore ekkor személyes beszélgetést folytatott Bernie Ecclestonnal, ami a fekete zászló visszavonásához vezetett. Schumacher megtarthatta a második helyezéséért járó pontjait, ám a Hockenheimban megrendezésre került futamot megelőzően törölték pontjait, és a fekete zászló figyelmen kívül hagyása miatt két versenytől való eltiltással sújtották a versenyzőt. (www.youtube.com/watch?v=KW1pMXEoU94)

silverstone1994.jpg
Michael Schumacher itt már nincs versenyben, de mégis ott van!

Schumacher még időben fellebbezett, és mivel a tárgyalásra csak a Belga Nagydíjat követően került sor, így rajthoz állhatott Hockenheimban, a Hungaroringen és Spa-ban is (minő véletlen: éppen a kedvenc pályáin). Mialatt Gerhard Berger németföldön győzedelmeskedett, Schumacher csapatát számos bírálat érte. A Benetton istállót azzal vádolták, hogy illegális szoftvereket alkalmaztak Imolában. A csapatra nem vetett jó fényt a boxban bekövetkezett baleset sem, amikor a tankoláskor Jos Verstappen autója lángra lobbant. A gyors oltásnak köszönhetően sem a pilóta, sem szerelők nem szenvedtek súlyos sérüléseket. (http://www.youtube.com/watch?v=HdyuN_cUqj) A szerencsétlenség következtében megvizsgálták a Benetton tank berendezését, amikor egy illegális filtert véltek felfedezni, ami gyorsabb üzemanyag feltöltést eredményezett.
Schumacher válaszul a vádakra megnyerte a Magyar Nagydíjat, és Belgiumban is diadalmaskodott. A Spa-ban szerezett győzelmét azonban szabálytalanság miatt törölték, így a Benetton istálló számára nehéz időszak következett. A tárgyalás során felmentették az alakulatot a vádak alól, míg Michael Schumacher két futamnyi kényszerpihenőt tartott. Schumi távollétében Hill kétszer diadalmaskodott, amivel ismét nyitottá vált a világbajnokság, ami újra eladhatóvá tette a Formula-1-et.
És ami az Ausztrál Nagydíjon bekövetkezett (Schumacher ráhúzta a versenygépét Hill-re), sokak szerint azért nem kapott Schumacher büntetést, mert már így is eléggé megtépázták a bajnoki évét. Máig vitatott az eset! (http://www.youtube.com/watch?v=oQC_LQI1Aiw)

1997
Ez az év a két világbajnok, Jacques Villeneuve és Michael Schumacher párharcáról volt híres. A Japán Nagydíj előtt Jacques Villeneuve-nek három alkalommal volt nézeteltérése a versenybírákkal. Imolában Villeneuve és Frentzen mindketten kaptak egy eltiltást egy versenyre felfüggesztve. Ez amiatt volt, mert Nakano balesetét követően az idomérő edzésen figyelmen kívül hagyták a sárga zászlót. Nagy-Britanniában Villeneuve ismét bajban volt. Ezúttal azért kapott felfüggesztett eltiltást, mert Katayama balesete után nem az előírt öt autónyi távolságon belül autózott a safety car-hoz képest. Aztán jött Monza. Ekkor Villeneuve a verseny napján hagyta figyelmen kívül a sárga zászlókat a warm-upon, miután Michael Schumacher kicsúszott. Ezúttal büntetése egyversenyes eltiltás volt 1998 negyedik versenyéig felfüggesztve. Ezután az FIA (vitatható módon) engedélyezte Villeneuve-nek, hogy óvás alatt versenyezzen a japán futamon. Ez olyan helyzetet teremtett, amelyben Villeneuve kiüthette volna Schumachert, következésképpen elvesztett volna minden Japánban szerzett pontot, mégis megnyerte volna a világbajnokságot. Ez olyan húzás volt az FIA részéről, hogy meg is büntette Villeneuve-t azzal, hogy nem kap majd pontot eredményétől függetlenül, de megadta annak a lehetőségét, hogy beleszóljhasson akár akaratlanul is Schumi versenyébe.

1999
Michael Schumacher lábtörése után Eddie Irvine méltó ellenfele volt Mika Hakkinennek a világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Malajziában a Ferrari kettős győzelmet aratott és ezzel Irvine 4 pontos előnyre tett szert a finnel szemben az utolsó futam előtt. Minden a Ferrari és Irvine végső győzelmét sejtette: jó formában az olasz alakulat, Schumi a maláj futamhoz hasonlóan segíteni fogja az írt, Irvine tökéletesen ismeri a Suzukai pályát. És robbant a bomba: a futam után kizárták a Ferrarikat szabálytalan légterelő-szárny használata miatt. Pár miliméterrel tért el a megengedettől. De ezt a kizárást – mint egy bohózatban – visszavonták, ugyanis az olaszok és a britek mérőeszközei eltértek egymástól. Eléggé komikus eset volt. De végülis Hakkinen Japánban eloszlatott minden kételyt affelől, hogy ne ő érdemelné ki a világbajnoki címet.

1999.jpg
Itt még nagy a jókedv a Ferrarisoknál, de később a mosoly eléggé lelohadt.

2006
Fernando Alonso tetemes előnyre tett szert az évad első felében, melyet Michael Schumacher szorgosan kezdett lefaragni. Alonso kétszer keveredett vitatott helyzetbe.
Először a Magyar Nagydíjon: Fernando Alonsót a pénteki napon megbüntették meg, amiért a második szabadedzésen először Robert Doornbost féktesztelte az 1-es számú kanyarban, majd sárga zászlók hatálya alatt előzött. (www.youtube.com/watch?v=MYXx7ybEFpI) Michael Schumacher gondoskodott róla, hogy Alonso hátránya ne legyen túl tetemes: szombat délelőtt úgy előzött, hogy Jenson Button motorhibája miatt már piros zászló volt érvényben. Vajon következetes akart lenni a sportfelügyelőség, és ezért büntették szigorúan Schumachert is? (www.youtube.com/watch?v=WfqmHckswVE)
Másodszor az Olasz Nagydíjon: Alonso Felipe Massa időmérő edzésen elkövetett akadályozásáért száműzték a tizedik rajtrácsba. Úgy akadályozott, hogy ő is gyors körön volt, és turbulenciát okozott Massa előtt. 🙂 (www.youtube.com/watch?v=VcUGC_GoVnc)
A bajnokság szorossá is vált, de Michael japán motorhibája megpecsételte a sorsát

2007
Hamilton Kínában akár bajnok lehet, de ehhez közvetlenül Alonso mögött kell végeznie. És ha 10 helyes büntetést kapott volna, akkor azzal mégizgalmassabbá válhatott volna a bajnokság. Ez lett volna a cél? Mindenesetre a versenybíróság helyt adott a Toro Rosso fellebbezésének, és eltörölték Sebastian Vettel (tíz rajthelyes) büntetését. És Hamiltont sem találták vétkesnek…

Reklámok

2 hozzászólás

  1. Egész jó kis összeállítás ez is, sokra nem is nayon emlékszem…bár ezek közül kevés a biztonsági autós dolog…de érdekes ítéletek születtek, az tény…Schumacher első esetét nem kommentálom…a 2006-osak azonban érdekesek voltak…Alonso büntetéséhez kétség sem fért sztem, de Schumacheré egy más kategória…milyen véletlen, hogy ott épp Alonsot előzte meg…sztem viszont itt nyilvánvaló volt, hogy vagy megelőzi vagy belemegy…nem volt sztem 3. lehetőség…nem feltételezem (vagy legalábbis nem nyíltan:)), hogy alonso ezt szándékosan tette, de nem érzem jogosnak ezt a büntetést.

    Ahogy Alonso monzai büntetését sem…azt Olaszországon kívül nem kapta volna meg sehol! Amúgy sztem ott Alonso nem gyors kört futott, csak sietett, hogy tudjon még egy gyors kört menni, mert akkor volt defektje az időmérőn…bár végülis az is lehet, hogy mind2:)

    Hamiltont sem gondolom úgy, hogy meg kellett volna büntetni…első helyen ment, esőben a Saffety-car mögött nem túl jó látási viszonyok közt, csinálja vki utána hibátlanul! Hibázott egy kicsit Hamilton, egy kicsit Webber és egy kicsit Vettel…Hamilton szerencsésen megúszta…sztem itt kell lezárni az ügyet, ha ezért büntetést kapott volna Lewis, akkor nem a szabályok betartására, hanem a VB izgalmassá tételére ment volna ki a játék, de Vettel büntetésével sem értettem egyet.

    Sztem kb. ennyi…az amatőr video nincs meg? Ui.: Regáltam a 2-vel ezelőtti cikre is és ott volt egy felvetésem, amit lehet, érdemes lenne megnézni:):)

  2. […] Kinek is rossz, ha megbüntetik Lewist? Lewis-on és a McLrenen kívül az F1 szerető közönségnek:  – hiszen újra a pályán kívüli sárdobálás fül- és szemtanúja lehet. (a McLaren hivatkozhat rosszmájúan Kimi cikázására Lewis előtt, vagy éppen Massa valenciai meg nem büntetésére) – megint a tárgyalóasztal mögött dől el a verseny kimenetele. – végre előzést láthatunk az első helyeken, erre a harcias küzdőszellem kap megrovást – felmerül a gyanú, hogy az izgalmas VB végkifejlet érdekében manipulálják a versenykimenetelt hasonló ítéletekkel (lásd korábbi cikkemet: Az FIA beleszól a bajnokságba […]

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: