Ne add fel, Alonso!

A Japán Nagydíjat követően felmerül a kérdés, hogy van-e reális esélye Fernandónak vagy Kiminek megnyerni a 2007-es világbajnoki címet. Hiszen amíg a matematikai esély megvan, addig a remény is él. A Formula-1-ben minden lehetséges. És ha visszanézzük a száguldó cirkusz eddigi világbajnokságait, akkor azt a következtetést szűrhetjük le, hogy a mai állshoz hasonló hét esetből, egyszer sikerült az üldözőnek a cím elnyerése. Tehát korábban sem volt lehetetlen. Mi az ami Hamilton, és mi az ami Fernandó malmára hajthatja a vizet? Hogy is zajlott a pszichikai hadviselés “vesztett helyzetben” lévő végkimeneteleknél? Ezeket az eseteket foglalom össze legújabb cikkemben.

nevtelen.jpg
Alonso vajon a japán vereségével végleg zsakutcába futott?

1975 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Niki Lauda (51,5 pont)
Az üldöző, aki még befoghatja: Carlos Reutemann (34 pont)
Pontkülönbség: 17,5
Reutemann (Brabham-Ford) esélye szinte minimális volt, hiszen az utolsó két futamon győznie kellett volna, míg Laudának (Ferrari) nem szabadott volna pontot szereznie egyik futamon sem. Még ha pontegyelőség is lett volna végén, akkor is Lauda lett volna a bajnok, hiszen ő az évad során 4 győzelmet könyvelhetett el Reutemann egyetlen diadalával szemben.
Mint ahogy az várható volt, Lauda már az utolsó előtti futamon megnyerte a bajnokságot egy dobogós helyezéssel. Sőt, rátett még egy lapáttal: az utolsó futamot meg is nyerte. Nem volt mese. Szegény Reutemann nemhogy a bajnokságot, de még a végső második helyezését is elvesztette: Emerson Fittipaldi (McLaren-Ford) két második helyével letaszította a bajnoki dobogó harmadik fokára.
Végeredmény: Lauda (64,5), Fittipaldi (45), Reutemann (37)

lauda_in_t-car.jpg
Niki Lauda nem kegyelmezett az utolsó két futamon sem 1975-ben.

1986 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Nigel Mansell (70 pont)
Az üldözők, akik még befoghatják: Nelson Piquet (60 pont), Alain Prost (57 pont)
Pontkülönbség: 10 és 13
Az utolsó előtti futamon, Mexikóban Mansell (Williams-honda) idő előtt bebiztosíthatta volna világbajnoki címét, aki a harmadik helyről vághatott neki a megmérettetésnek. Egy második hellyel már bajnok lehetett volna. Azonban rosszul kezdődött a futama: az első kör végén a tizennyolcadik pozícióban volt. Végül sikerült felzárkóznia az ötödik helyre, ám ez nem volt elegendő a világbajnoki cím megszerzésére. Prost (McLaren-TAG) 6, Piquet (Williams-Honda) 3 pontot szerzett. Így az évadzáró ausztrál futamra maradt a döntés, ahol Mansellnek egy harmadik helyezés biztosan bajnoki címet jelentett volna. Mansellnek sikerült megszereznie az első rajtkockát, s az első kör végére a negyedik helyen tartózkodott. A futam hetedik körében Rosberg átvette a vezetést, s Piquet megpördülését követően Mansellnek sikerült megelőznie őt. Mansellnek a harmadik hely megszerzésre elegendő lett volna a világbajnoki cím megszerzésére, aki erre a pozícióra törekedett. Prost autója a lekörözéskor hozzáért Berger autójához, s a tizenhét másodperces boxkiállást követően a negyedik helyre esett vissza. A McLaren és a Williams alakulata is kerékcsere nélkül akarták teljesíteni a hátralévő versenytávot. A hatvanadik kört követően felgyorsultak az események. Először Rosberg (McLaren-TAG) kényszerült feladni a küzdelmet, miután hátsó abroncsai meghibásodtak, így a Goodyear emberei azonnali cserét rendeltek el a Williams versenyzőnél. Mielőtt Nigel Mansell elérte volna a boxutcát, a Williams-Honda hátsó kereke szinte felrobbant, ám hatalmas szerencséje volt, hogy autója semminek nem ütközött neki. Piquet még időben elérte a boxutcát, ám lemaradása körülbelül tizenöt másodperc volt, amelyet nem sikerült ledolgoznia. Alain Prost lett az évad nevető harmadikja, a nagy győztese; míg Mansell a nagy vesztesként távozott Ausztráliából.
Végeredmény: Prost (72), Mansell (70), Piquet (69)

1986_003.jpg
Mansell 1986-ban kivívta magának a legpechesebb jelzőt. Innen veszíteni?

1987 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Nelson Piquet (73 pont)
Az üldöző, akik még befoghatja: Nigel Mansell (61 pont)
Pontkülönbség: 12
Mansell szinte lehetetlen helyzetből indult Japánba, az évad utolsó előtti futamának helyszínére. Nem gondolta volna, hogy a bajnokság már a futam előtt el fog dőlni, hiszen a pénteki szabadedzésen súlyos csigolyasérülést szenvedett, és Sid Watkins nem engedte indulni a hátralévő két futamon. Pedig nagy csata volt kibontakozóban a két Williams-Honda pilótája között, hiszen Piquet az utolsó két futamon nem szerzett pontot.
Végeredmény: Piquet (73 pont), Mansell (61 pont)

1989 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Alain Prost (76 pont)
Az üldöző, akik még befoghatja: Ayrton Senna (60 pont)
Pontkülönbség: 16
Senna a tizennégy versenyből hét megmérettetés során ért célba pontszerző helyen. Két győzelem esetén pontjainak száma 78 lett volna, azonban azonos pontszám esetén is megvédhette volna világbajnoki címét Prosttal szemben, aki négy győzelmet könyvelhetett el magának. 
A Japán Nagydíj 47. körében a két McLaren-Hondás összeakadt a célegyene előtti sikánban. Mialatt Prost kiszállt a pálya szélén parkoló autójából, Senna autóját a pályaőrök visszatolták az aszfaltra. A brazil pilótát elsőként intették le a kockás zászlóval. Sennát később külső segítéség igénybe vétele miatt kizárták a versenyből, így a győztes Alessandro Nannini lett. Párizsban eközben a bíróság 100.000 dolláros bírsággal sújtotta Sennát, és fennállt a veszélye annak, hogy visszavonják szuperlicenszét veszélyes manővere miatt. Prost ezzel megnyerte a világbajnokságot. Az utolsó futamon mindketten kiestek.
Végeredmény: Prost (76 pont), Senna (60 pont)

1988-1.jpg
Ayrton Senna 1989-ben nem tudta megvédeni az első bajnoki címét.

1990 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Ayrton Senna (78 pont)
Az üldöző, akik még befoghatja: Alain Prost (67 pont)
Pontkülönbség: 11
Amennyiben Prost Suzukában, az utolsó előtti versenyen az első vagy második helyen Senna előtt ért volna célba, a világbajnoki cím sorsa az utolsó futamon dőlt volna el. A brazil pilótának sikerült megszereznie az első rajtkockát, akinek így a pálya piszkosabb feléről kellett indulnia. Senna ezt kifogásolta is! Prost a rajtnál elhaladt Senna mellett, és egy fél autóhosszal vezetett, amikor az ideális ívért folytatták csatájukat. Senna kétszáz kilométeres óránkénti sebességgel összeütközött francia vetélytársával, így mindketten a kavicságyban találták magukat. Senna lett így a világbajnok. Az utolsó két futamot Piquet nyerte meg.
Végeredmény: Senna (78), Prost (71)

suzuka_1990_2006_gp_giappone.jpg
Pár másodperccel a rajt után és a pár másodperccel a bajnokság vége előtt.

1991 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Ayrton Senna (85 pont)
Az üldöző, akik még befoghatja: Nigel Mansell (69 pont)
Pontkülönbség: 16
Mansell a gyenge első 5 futam után támadt fel poraiból, és tette izgalmassá a bajnokságot. Két futammal az évad végét megelőzően Mansell még esélyes volt a világbajnoki cím megszerzésére, azonban ehhez mindkétszer diadalmaskodnia kellett volna. A Japán Nagydíj tizedik körében minden reménye elveszett, amikor a brit versenyző a célegyenes végén elhelyezkedő kanyarban elveszette uralmát autója felett, és a kavicságyban találta magát. Senna a győzelmét átengedte Bergernek, valamint az utolsó ausztrál fél-versenyen győzött.
Végeredmény: Senna (96), Mansell (72)

1996 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Damon Hill (81 pont)
Az üldöző, akik még befoghatja: Jacques Villeneuve (68 pont)
Pontkülönbség: 13
Villeneuve az utolsó futamra 9 pontra csökkentette a hátrányát. Az utolsó futamon győznie kellett volna úgy, hogy Hill nem szerez pontot. De éppen Hill győzött, és ő esett ki. Hill lett így az új bajnok.
Végeredmény: Hill (97), Villeneuve (78)

japa2-96.jpg
Izgalmas belharc a Williams háza táján. Hill befoghatatlan volt.

2007 (két futammal a vége előtt)
Aki vezeti a bajnokságot: Lewis Hamilton (107 pont)
Az üldözők, akik még befoghatják: Fernando Alonso (95 pont), Kimi Raikkönen (90)
Ha az előző hét esetet vesszük figyelembe, ahol győzelmi kényszerben voltak az üldözők, akkor Hamiltonnak áll a zászló. Nemhogy győzni alig tudtak, de még pontot se nagyon szereztek. Kivéve Villeneuve, akinek a győzelmére Hill győzelemmel válaszolt; és Prost, aki éppen ezzel lett bajnok.
Mondhatjuk úgy is, hogy hatalmas terhet vesz le az üldözött válláról az a tizenvalahány pont. De nem is lehetetlen elveszíteni ezt a tetemes előnyt, mint ahogy Mansell elbukta az 1986-os bajnokságot. És éppen Mansell, akivel oly sokszor párhuzamba vontam Hamiltont az előzési manővereivel, a küzdeni akarásával. Hogy aztán ebben is hasonlítani fognak-e?
Végeredmény: A következő bő két hétben kiderül…

Reklámok

4 hozzászólás

  1. Ez is jó összeállítás…ezekre sokan emlékeznek, de ami érdekes, hogy vannak olyan esetek, amikre már sokkal kevesebben…amikor 2 versenyző az utolsó 2-3 futam előtt szinte holtversenyben voltak, aztán az egyiknek annyira kijött a lépés, hogy egyértelmű végeredmény született…ez történt 1998-ban, 2000-ben és 2006-ban is, meg korábban biztos máskor is, amire a nálam idősebbek még biztos emlékeznek…ezekből is lehetne egy összeállítéást készíteni:):)

  2. Kelta, miért kellett az ördögöt a falra festeni???:(:(:(

  3. Hát reméljük azért rám fog cáfolni Lewis! És nemhogy a komplett mezőnyt, de mág a Manselli átkot is legyőzi! Most éppen azon a cikken dolgozom, mikor többesélyes volt a cím az utolsó futam előtt! Egész érdekes lesz ez is! Aztán még a te ötleted is sorra kerül.
    Amúgy meg a McLaren hatalmasat hibázott, hogy hagyta Hamilton még egy körig a pályán. Emlékszel, mikor Irvine szinte azzal bukott el, hogy egyszer nem készült a boxcsapat az egyik kerékkel, és várakozott csaknem fél percig? Na ez is akkora szarvashiba volt! De Lewsi keméyn, és egy nagyon izgalmas futamon megmutathatja, hogy mit is tud valójában! Nem mintha eddig nem mutatta meg, de most jön az utolsó meccslabda…

  4. Sztem nem ey kört…3-4 körrel korábban be kellett volna hívni…ien, erre az Irvine esetre én is emlékszem…asszem ’99 Franciaország…bár lehet nem ugyanarra gondolunk…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: