A régi-új Fuji visszatér

Hányszor de hányszor keltünk fel hajnalok hajnalán, hogy megnézzük az évadzáró Japán Nagydíjat. Igaz, hogy Suzuka volt minden esetben a helyszín – mely idén már kikerült a versenynaptárból átadva a Fuji Speedwaynek a stafétabotot-, de mégis ott van a tudatunkban ez a szó: Fuji. Ez azért lehet, mert 1988 óta – mióta újra van Japán Nagydíj – egészen a tavalyi esztendőig minden esetben a hosonló elnevezésű Fuji TV volt a nagydíjszervezés főtámogatója, és a célegyenes feletti hídon ezen médiaorgánumnak a nagybetűs reklámtáblái szerepeltek. De idén egészen másképp lesz. Most már nem csupán a főtámogató, de a helyszín is egy és ugyanaz: Fuji. A régi-új pálya bemutatása következik… Valamint megdöbbentő képsorok Tetsuya Ota balesetéről. (Szigorúan csak erős idegzetűeknek!)

cel.jpg
Herman Tilke nem hazudtolta meg önmagát – látványos pályát alkotott Fujiban

Mielőtt rátérnék az új pálya bemutatására, elöbb nézzünk egy kis történelmet, hiszen Fuji 1976-ban és 1977-ben már vendégül látta a Formula-1-es cirkuszt, és mindkét verseny emlékezetes maradt. Mindkét versenyen a dráma dominált: míg 76-ban a világbajnoki küzdelem volt kiélezett, addig 77-ben életeket követelő balesetnek lehettünk szemtanúi. No de lássuk szép sorjában.

1976, Japán Nagydíj, Fuji:
Az 1976-os szezon utolsó versenyén James Hunt-nak (McLaren) négy pontra volt szüksége, hogy ő lehessen az újabb világbajnok. Mint ismeretes azzal a Laudával vívott nagy küzdelmet, aki a nürburgringi balesete után tért vissza a páylára és harcolt foggal-körömmel a VB-címért. Azonban Niki a Japán Nagydíj első körében már fel is adta a versenyt a nem megfelelő körülményekre hivatkozva – a nagy esőzésben minimálisak voltak a látási viszonyok. Lauda (Ferrari) a Német Nagydíjon elszenvedett súlyos balesete után többre tartotta a saját életét, mint a világbajnoki címet.

nevtelen2.jpg
Lauda az életét féltve már az első körben feladta a küzdelmet.

Hunt már a rajt során az élre tört; ő volt egyetlen pilóta, aki valóban látta merre is megy. 
A  pálya felszáradása után úgy tűnt, sikerül a saját javára eldöntenie a világbajnokságot. Nem sokkal később azonban problémái adódtak a gumikkal, így Depailler (Tyrrell) és Andretti (Lotus) is megelőzték. A harmadik hely, még éppen elegendő pontszámot hozott volna a világbajnoki cím megszerzéséhez. Az előtte álló feladat nem volt könnyű. A gumik rossz állapotban voltak, és arra várt, hogy behívják a boxba kereket cserélni, azonban ez csak körökkel később következett be. Amikor visszaérkezett a pályára az ötödik helyen volt, és a versenyből is még öt kör volt hátra. A Ferrarinál eközben már Lauda világbajnoki címét ünnepelték.

Hunt-nak ekkor sikerült megelőznie Alan Jones-t, valamint Clay Regazzoni-t, azonban kapcsolata megszakadt a box-szal, így nem tudta hányadik helyen van. Feltett szándéka volt, hogy Depailler-t is megelőzze. Andretti, aki időközben mindenkit lekörözött, a saját tempójában haladhatott, kímélve ezzel a gumikat. Hunt igyekeztében figyelmen kívül hagyta a helyezéseket mutató táblát, így amikor harmadikként haladt át a célvonalon még nem is sejtette, hogy világbajnok lett. Amikor kiszállt az autójából mérgesen szidni kezdte Teddy Mayer-t, a csapat vezetőjét, a lehetetlen boxkiállás miatt. Annyira mérges volt, hogy észre sem vette a körülötte lévő boldog arcokat, csak amikor egy szurkoló gratulált neki a világbajnoki címhez vált világossá számára, hogy teljesítményével világbajnokságot nyert.

1977, Japán Nagydíj, Fuji
A verseny során két néző életét vesztette, amikor Peterson valamint Gilles Vileneuve összeütköztek, és a Ferrari átszakította a védőkorlátot.
http://www.youtube.com/watch?v=NjQElkeHza0

nevtelen.jpg
Két néző halt meg, mikor Gilles Villeneuve Ferrarija a közönség soraiba csapódott.

Az izgalmas és szomorú emlékek után lássuk, hogy milyen körülményekre is számíthatunk a következő nagydíjon.

Maga a pálya vezetősége a Toyotával áll szorosabb kapcsolatban, ezért hatalmas fegyvertényként könyvelik el azt, hogy újra ők látják vendégül a Formula-1-es mezőnyt és nem pedig a Honda támogatta Suzuka.Az új, átalakított pálya hossza 4563 méter, mely 12 kanyart (4 bal, 8 jobb) foglal magába. A célegyenes a világbajnokság leghosszabb egyenese a maga 1500 méterével. (Akár többszörös előzést is láthatunk itt)Ezzel együtt a boxutca is hosszabb, mint bármely másik pályán.

A verseny normál körülmények között 67 körös lesz (305,721 km)
track.jpg
Ha megfigyeljük a pálya nyomvonalát, akkor azt az érdekességet vehetjük észre, hogy a célegyenes utáni visszafordító és a célegyenesre rávezető kanyarkombináció hasonló a Hungaroring karakterisztikájával, igaz az arányok a japán pályán sokkal nagyobbak.

hajtu.jpg
A hajtű-kanyar utáni szakasz izgalmas csatákat ígér…

A körrekordot Benoit Treyuler tartja (1’25.525), amit a Formula Nippon versenysorozatban ért el. Vélhetőleg ez a köridő lényegesen megdől, mint ahogy a csúcssebesség is, amely akár 350 km/h körüli lehet.
Szeptember végén minden kiderül! Talán még az is, hogy ki lesz a hátralévő két versenyen a legesélyesebb a VB cím elnyerésére…

Megdöbbentő képsorok a Japan Szériából, a vörös Ferrari 355-öst Tetsuya Ota vezette. (Csak erős ifegzetűeknek!!!) Írjatok hozzá commentet!!!
http://www.youtube.com/watch?v=Hh53ciwjopg
http://www.youtube.com/watch?v=KVqNO6q5f0E
http://www.youtube.com/watch?v=OOGtUMCB0IY

Reklámok

Egy hozzászólás

  1. hi!
    1987 óta van Japán Nagydíj Suzukában!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: