A kémbotrány ítéletének margójára

Megvolt, itt volt, egész nap vártuk az ítéletet, megszületett. Sokunkban leginkább úgy szerepelt heteken át ez a kémügy, hogy legyen már vége, bármi is lesz az ítélet. Legyen újra a pályán zajló eseményeké a főszerep. Ez is megvan, ez is itt van, erre is egész nap várunk lekuporodva a TV-k elé. De valahogy mégsem múlik el az a fránya gondolot, hogy mit, miért és hogyan? Rengeteg kérdés felmerül ezzel a szapanoperához hasonlatos botrányosdival kapcsolatban. Úgy van vele az ember, hogy ennek nincs vége, nem igazán került pont az ügy végére. Sőt, inkább rengeteg kérdőjel merült fel! Ezeket felsórakoztatva próbálok namíbiai jósnők képességéhez hasonlatosan megjósolni, hogy hogyan is folytatódhat a McLaren sztori… Egy biztos, itt nincs minden rendben. A részletes fejtegetés itt olvashatjátok!

dennis1-lg.jpg
Ron Dennis-t Martin Witmarsh követheti a csapatvezetői poszton.

Mi is az indok valójában?
Tegnapi nap a sajtóközleményben csupán a büntetést közölték, a bizonyítékokról és az indokokról egy szó sem esett. Érdekes! Igaz, hogy egy későbbi időpontot határoztak meg ennek nyilvánossára hozataláról, de az már több, mint furcsa, hogy a McLaren-Mercedes sem utalt az okokra és a bizonyítékokra a sajtótájékoztatóján. Először merül fel az emberben, hogy itt valamit elhallgatnak a nyilvánosság elől. Itt többről van szó, mint pár száz oldalas tervrajzról. Ebben biztosak lehetünk.

Miért nem tájékoztatják a nyilvánosságot a részletekről?
Egyrészt, mert senki nem kötelezheti a döntéshozó bizottságot arra, hogy egy zárt körű tárgyalást apró részletességgel világgá kürtöljön. Ez érthető. Majd biztos betömik valami kis adattal az információéhes sajtóorgánumokon keresztül a Formula-1 iránt legcsekélyebb érdeklődést is mutató közönséget. De az már rendkívül érdekes, hogy a csapatvezetőségek is csak a véleményüket fogalmazták meg a sajtónak. Mintha az FIA illetékesei tegnap órákon át nem tárgyalással, hanem fülek-szájak tömködésével lett volna elfoglalva. Másodszor merül fel az emberben, hogy itt nagyon elhallgatnak valamit.

Mi is volt az FIA célja az ítélettel kapcsolatban?
Megfélemlítés! Egyértelműen megfélemlítés. Ez olyan, mint a Juventus Seria-B-be való számüzetése. Igaz, az súlyosabb volt, hiszen ott a játékosok is megitták a levét az egész bunda-botránynak. A tegnapi döntés pedig ugyebár a pilótákat nem büntette. Talán ezt az üzleti döntést akarták egy súlyosabb pénzbüntetéssel kompenzálni. “Ha nem büntetjük meg a pilótákat, akkor büntessük meg drasztikusan a csapatot!” Egyedi eset történt, ezért az ítélet legyen elrettentő – gondolhatták tegnap az ítélethozók. A 100 millió dolláros büntetés rendkívül súlyos, és ez több mint egy büntetés: üzenet a többi csapat számára. Miért? Köztudott, hogy az ipari kémkedés napi szinten ott van a Formula-1-ben. Nap mint nap több ezer felvételek készülnek a konkurencia autóiról. Tesztről tesztre lesnek el egymástól dolgokat a csapatok. De adatcsere eddig nem került nyilvánosságra. Ami egyértelműen törvénybe ütközik, és az ipari kémkedés fogalmán is túltesz. De ne gondoljuk azt, hogy a Formula-1 története során eddig nem voltak hasonló esetek. Gondoljunk csak bele, hogy egy mérnök, vagy egy tervező átmegy egy másik csapathoz. Ugye magunk se hisszük el, hogy nem fog terveket, és adatokat magával vinni…, ahogy azt Phil Mackereth is tette, mikor télen a Renault-hoz igazolt a McLarentől. Ebben az ügyben még vizsgálat folyik.

Mi a szerepe a Renaultnak?
Mint köztudott, Ron Dennis bemártotta a Renault-t is. Arra hivatkozott, hogy információi vannak a Renault illegális alkatrészeiről. Ez két okból lehet súlyos. Egyrészt, ha nem az idei konstrukciót érinti, hanem a tavalyi autót. Kizárják a Renault utólag a tavalyi VB-ről, mint a Juvéval tették visszamenőleg?
Ha ilyen információi lettek volna Ron Dennisnél, akkor miért nem közölte azt korábban? Csak nem ők is hasonló illegális sunyiságon dolgoztak? Vagy csak most burult ki a bili, és most Ron sem bírta már idegekkel? Vagy valóban nem néztek bele a 780-as dokumentumba, és csak most találtak benne ilyen információt? De akkor a Ferrari is kémkedett volna? Másrészről pedig, ha az idei (és ezzel valószinűleg a jövő évi) konstrukciót is érinti, akkor mit tehet az FIA? Kusza! Nagyon kusz! És lehet is benne valami! Senki sem jelentheti ki, hogy 100%-ig ártatlan.

Mit tehetnek a csapatok a Stepney-szindrómás felháborodott alkalmazottjukkal szemben?
Szinte semmit. Nem kötözhetik meg őket, nem zárhatják őket egy lakatlan szigetre, hogy ott fejlesztgessen. És ha ilyen eset előfordul, akkor sem zárkózhatnak el tőle teljes mértékben, hiszen mint alkalmazott, felelőséget kell érezniük vele szemben is. A Ferrari (az ügy kirobbantásakor) rendkívül taktikusan (csak nem tudták előre a Coughlan ügyet is?) előre elzárkózott Nigel Stepneytől, sőt fel is jelentette. Ez egy nagyszerű húzás volt. Már csak az a kérdés, hogy tudatos volt-e? Lehet hogy csak bedobták az amúgy is elkeseredett Stepney-t, és feláldozták a sikeres ügy érdekében. Hát nem fura, hogy a Ferrari megelégszik az ítélettel? Nem is a pontlevonás a súlyos teher, hanem a 100 millió dolláros pénzbüntetés. Hiszen ezzel a Ferrari hatalmas lépéselőnybe került a gazdasági versenyben.

Mi lesz a McLarennel?
Nem hiszem, hogy a Mercedes felbontaná a motorbeszállítói együttműködést, hiszen nagy arányban tulajdonosa is a Daimler-Chrysler a McLaren cégen belül. Ez nem a szokványos 90-es évek beli konstruktőr-motorbeszállító kapcsolat. Lehet, hogy posztokon fejes-cserék lesznek (Ron visszavonulásával Martin Whitmarsh lesz a csapatfőnök), de csapatbomlasztó ereje nem lesz az ítéletnek.
A 100 milliós büntetés csupán többletkiesés, hiszen a McLaren Group évi 350-400 millió dolláros nyereséggel számolt eddig. Az más kérdés, hogy a szponzorok mennyire igazolják hűségüket.
Ami biztos: a McLaren a jövő évi bajnokságot már eleve hátrányból kezdi, hiszen a lenullázott pontszámuk miatt a boxutca hátsó felében kapnak majd garázst.

Mi lesz Fernando Alonsoval és Lewis Hamiltonnal?
A McLaren tegnap óta nem felejtett el győztes autót gyártani. Miért szabadulnának meg a pilóták a csapattól? Igaz, hogy Alonso elvágyódott az év során, azonban a mai nyilatkozata már mást tükröz:
“Való igaz, hogy kényelmesebben érzem magam az autóban és a csapatban, és magabiztosabban készülök a futamokra, mint a szezon első felében. Az új autó, az új csapat, az új szemlélet és az új gumik miatt korábban mindig kétségekkel készültem a versenyhétvégékre.”
Nem hinném, hogy akár Lewistól, vagy Fernandótól megválna a csapat. Ha valami helyreteheti a sport renoméját, az a Hamilton-Alonso párharc.

Mi az ami, nincs lezárva?
Stepney bíroság elött felel még a szabotázs akciója miatt is.
Renault feljelentés még külön fejezete lehet az egész botránynak.
A McLaren fellebbezett az ítélettel kapcsolatban.
Hogy is volt ez a Honda felkeresés dolog? Ez sem tisztázódott még.

Emberek! A sorozat folytatódik! Most a jön a Belga Nagydíj, aztán majd az asztalok mellöl jelentkezik még a Formula-1. To be continue…

Advertisements

6 hozzászólás

  1. Ron nyilatkozatában benne volt,h rontották a McLaren jóhírnevét,mely Alonso szerződésében szerepel,mint opció,hogy ez esetben ‘szabadon’ távozhat. Szerinted évvégén életbe lép ez a pont? Szerintem igen,legalábbis számos jel erre utalt eddig is,hogy Alonso menne..
    Akkor pedig a merci még nagyobb bajba kerül.

  2. Ebben is van valami! De hova menne Alonso, ha a Renault ügy még nem tisztázott? Ha meg menne, ott van Hamilton, mint csúcspilóta. A McLaren nem fog az ítélet miatt egyik napról a másikra rosszabb autókat gyártani. Én még várnék azzal, hogy ki lesz a világbajnok, aztán majd döntenek a marketingesek…

  3. Hamiltonról a véleményem csupán annyi,hogy gyors.. mint Kimi,meg ügyes. De ezt a Mercit Alonso hozta erre a szintre,és a kis Hamilton Alonso beállításaival megy a versenyeken.. eléggé ki van szolgálva. Ha meg nem,akkor “sehol sincs” lásd brit nagydíj..
    A Renault valóban kérdés így,ez nem volt benne a számításomban 😛 De Alonso ott biztos jobban érezte magát,mint itt..

  4. “A McLaren 100 millió dolláros pénzbírságot kapott, és kizárták a 2007-es Forma-1-es konstruktőr-világbajnokságból. Továbbá a 2008-as szezon előtt be kell mutatnia autóját az FIA-nek, és bizonyítania, nem használta föl a Ferrari szellemi termékeit. ”

    Na és ezt hogy csinálják? Ha véletlenül úgy hajlik az elsö szárnya mint a Ferrarié akkkor már nem is használhatja?vagy mi?

  5. Majdnem úgy vizsgálják. Abban a dokumentációban sok dolog szerepelhet. Többek közt a szénszálak sűrűsége, rétegei, irányai, stb. Azonos viselkedéshez nagyon hasonló vagy azonos felépítés szükséges.

  6. Hogy mie’rt nincs indok: mert nem kell!
    http://www.formula.hu/index.php?lap=cikk&id=14945

    Illetve egz ke’rde’s: Akkor ,ha visszamenooleg buentetik a Renault-ot, akkor mi van a versenzzookel? Ok megint csak a’rtatlan “elszenvedooi” a lopa’soknak. Azaz, itt nem igaz az a monda’s, hogy: buenoosook koozt v’tkes aki ne’ma?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: