Balesetek a boxutcában

Mai cikkemben a Formula-1 boxutcai jeleneteit, baleseteit gyűjtöttem össze (megintcsak) a Magyar Nagydíjon történtek hatására. Azt utóbbi két évtized leglátványosabb tűzesetei, szerelőtiprásai és tolatásai mindig is beszédtémák voltak – és maradnak – egy-egy futam után. Nincs ez most sem másképp.  Most inkább a képsorokon van a hangsúly! Tartalmas böngészést, és élvezetes nosztalgiázást hozzá!

hock.jpg
Az 1994-es hockenheimi képsorok örökre beírták magukat a történelembe

1990, Brazil Nagydíj
Thierry Boutsen (Williams) bemutatja a nagyközönség számára, hogy hogyan nem szabad leparkolni a boxutcában. Igaz, hogy az egyik szerelő is veszélyeztetve volt, de csak egy kerék lett az eset áldozata.
http://www.youtube.com/watch?v=ThsdOYU8m4Q

1991, Portugál Nagydíj
Nigel Mansell (Williams) hátsó kerekének rögzítő csavarja nem a megszokott módon teljesítette feladatát (csakúgymint 1986-ban a Magyar Nagydíjon). Az elszabadult hátsó kerék az egyik Jordan szerelőt célozta meg. Az eset után visszatolták Mansell kocsiját a szerelőgárdához, csakhogy ez szabályellenes, mivel tolatni ugyebár tilos a boxutcában. Ki is zárták. Hasonló hiba súlytotta Fernando Alonsot is a 2006-os Magyar Nagydíjon.
http://www.youtube.com/watch?v=EMClvLIx_10

1994, San Marino Nagydíj
Senna és Ratzenberger halálát követelő pokoli hétvégén Michele Alboreto Minardijáról elszabadult az egyik hátsó kerék. A nem kis sebességgel elszálló abroncs a Ferrari és a Lotus szerelőgárdájának okozott nem kellemes meglepetést. Három sérültje lett az esetnek.
http://www.youtube.com/watch?v=zqnb1jM20P0

1994, Német Nagydíj
Jos Verstappen a negyedik helyről állt ki a boxba, hogy feltankoltassa versenygépét. De a nafta a töltőberendezés lecsatlakoztatása után továbbra is folyt, azonban már nem a tartályba, hanem a Benetton kasztnijára. A felforródodott motorburkolat lángra lobbantotta az egész kócerájt. Gyors beavatkozásnak hála nem lett nagyobb tragédia. Verstappen enyhe égési sérüléseket szenvedett, ugyanis sisakrostélyát szellőztetés gyanánt kissé felhajtotta. Emlékezetes, sokat emlegetett képsorok.
http://www.youtube.com/watch?v=HdyuN_cUqjA

1995, Spanyol Nagydíj
Johnny Herbert (Benetton) a kerékcserét követően magával viszi a hátsó emelő-berendezést, ami csak a boxkijáratnál vált le a díffúzorról. Vicces jelenet! Briatore szerint is!
http://www.youtube.com/watch?v=hK2SrvL1Zes

1995, Belga Nagydíj
Eddie Irvine (Jordan) Verstappenhez hasonló módon egy boxutcai tűzesetnek volt közeli szemtanúja. Az ő kocsija azonban csak az elindulás pillanatában kapott lángra.
http://www.youtube.com/watch?v=l_bV5EUG9_0

1995, Ausztrál Nagydíj
David Coulthard (Williams) valószinűleg az F-1 történelmének legbutább hibáját követte el: a vezető helyről a boxba hajtott, azonban nem vette figyelembe az enyhén poros felületű bejáratot, és a boxutca falának csapódott az első felfüggesztéseket megrongálva. David-David!
http://www.youtube.com/watch?v=BGzUUSsqT_4

1999, Brit Nagydíj
Michael Schumacher (Ferrari) kissé sietősen állt be a boxba, minek következtében az egyik szerelőt a szó szoros értelmében elgázolta. Ha úgy tetszik: megcsókoltatta a Ferrariján lévő emblémát! 🙂 Vicces, de veszélyes jelenet!
http://www.youtube.com/watch?v=nQmhXDys6vM
Ugyanez külső kameraállásból:
http://www.youtube.com/watch?v=yUbVmDrNL5U

2003, Osztrák Nagydíj
Michael Schumacher Ferrarijának benzintöltő nyílása tankoláskor lángra lobban. Azonban a biztonságos zárószelepeknek köszönhetően nem következhetett be nagyobb tragédia, mint anno 1994-ben Hockenheimben.
http://www.youtube.com/watch?v=TLyx5Z1exe0

2004, Francia Nagydíj, szabadedzés
Michael Schumacher (Ferrari) a boxból való indulást próbálgatja, miközben Mark Webber (Jaguar) érkezik. A Ferrari szerelő volt a hibás, aki kiengedte Schumit a szerelő-platzról.
http://www.youtube.com/watch?v=FB81YZXJbnA

2004, Olasz Nagydíj
Gianmaria Bruni (Minardi) tűzesete a boxutcában.
http://www.youtube.com/watch?v=8uStAiKaOd8

2006, Maláj Nagydíj
Juan-Pablo Montoya (McLaren) kocsija lefullad a boxutca kijáratánál. Egy kis hősködő társadalmi munka követi a bakit. Montoya munkában! Ez szokatlan tőle! 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=NGvFXD5b1hY

2006, San Marino Nagydíj
Jenson Button (Honda) korábban indul el a szerelőitől, minek következtében letépi a töltőberendezés tankolócsövét. Még jó, hogy van másik! 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=yPHartK-img

2007, Francia Nagydíj
Chritijan Albers (Spyker) hasonlót mutat be, mint Button, azonban neki sikerült magával rántania a komplett töltőcsövet. Albers F1-es megmozdulásainak egyike!
http://www.youtube.com/watch?v=f_HxPoDOXFA

1254_070701spy_2_n2.jpg
Albersnak Magny-Cours-ban magávalragadó megmozdulásai voltak

2007, Magyar Magydíj
Fernando Alonso számító módon feltartja Lewis Hamiltont, aki így nem tudja megkezdeni utolsó gyors körét az időmérő edzésen.
http://www.youtube.com/watch?v=F5NHdGzfu1s

A lista nem teljes. Próbáltam az utóbbi két évtized ominózus eseteit összegyűjteni. Azonban nem csak a Formula-1 szolgáltatott hasonló veszélyes jeleneteket. Ime néhány más kategória esete:

DTM: http://www.youtube.com/watch?v=i6Cy95JUgH0
Nascar: http://www.youtube.com/watch?v=6nmrt4elPvI
IRL: http://www.youtube.com/watch?v=4OUeTSM9t4o
CART: http://www.youtube.com/watch?v=Qb94NufWzJ4

Reklámok

5 hozzászólás

  1. Hát… Sok balesetes videót láttam, mint minden videómegosztón boklászó egyén, de Schumi boxkiállása és Verstappen lángolásán kívül a többi nekem új volt. Forma1-es szerelőnek lenni nem csak nehéz feladat, hanem mint látom veszélyes is… Uhh… De Albers mutatványán röhögtem egy jót:D

  2. Atom! Emlékszel az 1950-es boxkiállásos videóra, amit az órán mutattam nektek? Kalapáccsal cserélt a muksó kereket. Na az sem volt semmi! 🙂

  3. Ebből a kis összeállításból is látszik, hogy ez a szakma veszélyes. És az is kitűnik a képsorokból, hogy a nyalókásembereknek mekkora felelősége van egy-egy boxkiálláskor.
    Montoya-t még én sem láttam ennyit dolgozni!

  4. Ezután a hétvége után asszem frissítheted a cikket 😀

  5. […] 2008, Marina Bay, Felipe Massa – Ferrari Azt kell hogy mondjam, hogy Massa a Ferrari konoksága miatt szenvedett a szingapúri éjszakában. A nyalókát felváltó lámpás boxrajtoltató már korábban is sok fejfájást okozott a csapatnak. Akkor kiálltak a modern elképzelésük mellett, és nem tértek vissza a nyalokás megoldáshoz. ÉS tessék! Most itták meg mindennek a levét. Ha Montezemolo most sem tesz valamit a lámpás rajtoltató elhanyagolása érdekében, akkor biztosra mondhatom, hogy nem most láttunk a Ferraritól ilyen szarvashibát. Tavaly Magny-Cours-ban Albers vitte el hasonló módon a tankolóberendezést. […]

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: