Hamilton, vagy Alonso? – A nagy kiértékelés

Emlékezzünk csak vissza 2005 februárjára! A McLaren versenyzői: Kimi Raikkönen és Juan Pablo Montoya. Az idény beharangozói folyamatosan arról szóltak, hogy megalapozottan lehet párhuzamot vonni a wokingi istálló vadonatúj pilótapárosa és a Prost-Senna kettős között. Két hasonló kvalitású versenyző fog majd hajtani a világbajnoki címért felváltva győzve a futamokat. Nos, a sors és a McLaren megbízhatósága akkoriban ezt nem így gondolta. Montoya pökhendi módon a saját maga imázsának a javítására ahol lehetett keresztbetett Kiminek (ha nem is annyira látványosan) cserébe azért, mert Kimit kezelték elsőszámú pilótaként. A győzelmek, ha nem is folyamatosan, de jöttek. De Alonso megnyerte a bajnokságot Kimi elöl. Senna-Prost páros? Hát az akkor nem volt az, de amit eddig idén láttunk a McLarentől, az minden várakozást felülmúl. Most jól meg kaptuk a magunk modernkori álompárosát. No nem azért, mert jól kijönnek egymással. Mindketten pokoli gyorsak, mindketten a győztes típusba sorolhatók és minden kétséget kizáróan mindketten a világbajnoki címért hajtanak. Hogy ki nevet a végén? Még nem tudni! De azt, hogy az eddigi versenyek alapján ki érdemli meg a bajnoki címet, azt ki lehet következtetni. Ezt mutatom be a következő összeállításomban!

1019_070318mcl_3_n2.jpg
Alonsonak vagy Hamiltonnak ízlik majd jobban a pezsgő az évad végén?

Előzmények
2005 december 19.: a McLaren bejelenti, hogy leszerződtették Alonsót 2007-től.
2006  május 23.: Hamilton kijelenti, hogy szívesen megmérkőzne Alonsóval, mint csapattárssal.
2006 szeptember 22.: felmerül annak a lehetősége, hogy Hamilton indulhat a Kínai vagy a Brazil Nagydíjon.
2006 november 20.: a Renault nem járul hozzá, hogy Alonso 2006-ban tesztelje az új McLarent.
2006 november 23.: Hamilton lesz Alonso csapattársa 2007-ben

Hamilton nyilatkozik első F1-es csapattársáról: “Nem akarok semmit elkapkodni, elsősorban élvezni szeretném a vezetést, és a lehető legtöbbet tanulni Alonsótól, de egy versenyző csak egyetlen vélt tűzhet ki maga elé: hogy nyerjen. Nem lehet úgy versenyezni, hogy a tizedik hely a célod. Én győzni akarok, és előbb-utóbb győzni is fogok. Hogy a következő szezonban vagy utána, még nem tudom megmondani”

2006 november 30.:
rohamosan fogynak a Brit Nagydíjra a jegyek a 23.-ai bejelentés óta
2007 január 8.: Alonso járatja be az új McLarent
2007 február 20: Alonso pozitívan nyilatkozik Lewisról:
“Aki hozzám hasonlóan már hét éve van a Forma-1-ben, annak kialakult szokásrendszere van. Lewis megközelítése eltérő. így más megvilágításba helyezi a dolgokat, így mindannyian tanulhatunk tőle. Kétségtelenül fiatalon tart. Az alapján, amennyit Lewis-t láttam versenyezni, tudom, hogy elég tehetséges ahhoz, hogy tudja, mit csinál. Nincs semmi, amit taníthatnék neki. Már most is nagyon gyors, és nem kétséges, hogy nagy sztár válik belőle”

2007 február: David Coulthard és Nigel Mansell úgy véli, Hamilton túl fiatal az F1-hez, Damon Hill és Jackie Stewart viszont már csodálja a fiatal tehetséget.

Ausztrál Nagydíj
Fernando és Lewis is bajnokként néz a 2007-es szezon elé. Míg Alonso kétszeres címvédő F1-es világbajnok, addig Hamilton GP2-es bajnok. A fiatal brit már a három szabadedzésen bebizonyítja, hogy van keresni valója a királykategóriában. Nyilvánvalóvá válik, hogy a Ferrarikkal és Alonsóval fog csatázni a közeljövőben. Két szabadedzésen gyorsabb Alonsónál, azonban az időmérőn két-három tizeddel elmarad a spanyoltól. Kimi produkciója mellett csak asszisztálni tud a wokingi gárda, de ez mit sem von le az érdemükből: mindketten dobogón végeznek első McLarenes versenyükön. Ráadásul Lewisnak ez az első F1-es versenye. A futam alatt elért leggyorsabb körük között csupán 3 század a különbség!
Kelta értékelés:
Alonso: világbajnoki magabiztosság (7/13)
Hamilton: gyönyörű rajt, kapásból dobogó az első futamon (6/13)
(A kiértékeléseknél figyelembe vettem a szabadedzéseket, az időmérő edzés három szakaszát, a futamon elért eredményt és a futam során elért leggyorsabb kört.)

Maláj Nagydíj
Míg a szabadedzéseken Hamilton magabiztosabbnak tűnt, addigra Alonso az időmérő edzésen összekapta magát, és mindhárom etapban legyőzte újonc csapattársát, ráadásul majdnem megszerezte a pole-t is. Lewis ezúttal a dobogó második fokáig kapaszkodott fel, míg a katalán már a második McLarenes futamán győzni tudott.
Kelta értékelés:
Alonso:
második McLarenes futamon győzelem, tökéletes versenyzés (11/18)
Hamilton: Massa megleckéztetése higgadtságra és eltökéltségre vall (7/18)

Bahreini Nagydíj
Fernando egész hétvége alatt szenvedett az autójával. Féktávokon folyamatosan blokkoló első kerekekkel, bizonytalan hátsó résszel és ingadozó teljesítménnyel küzdött. Hamilton minden edzésen, és etapban felülmúlta világbajnok csapattársát és Massával már a győzelemért hajtott. Massa ezen a napon hajszálnyival jobb volt nála.
Kelta értékelés:
Alonso:
Ezt a futamot jobb elfelejteni! (0/14)
Hamilton: először győzi le világbajnok csapattársát, nem is akárhogy (14/14)

Spanyol Nagydíj
Szabadedzéseken kiegyenlített teljesítményt nyújtottak. Ám az időmérőn Lewis dominált jobban, ennek ellenére Alonso indulhatott Lewis elöl. De csak az első kanyarig bírta. Megtörtént az első test-test elleni küzdelem kettejük között. Alonso kénytelen elhagyni a pályát kiszorított helyzetében. Hamilton magabiztosan fut be újra a második helyen.
Kelta értékelés:
Alonso:
most már szoros küzdelemben, de alulmarad az újonc brittel szemben (5/18)
Hamilton: újra legyőzi csapattársát, és már egyedül vezeti a világbajnokságot (13/18)

Monacói Nagydíj
A sok vihart kavaró Monacói Nagydíjon Alonso visszatért a dobogó tetejére. Azonban a győzelmét beárnyékolta az, hogy megvádolták a McLaren-t azzal, hogy manipulálta a két pilótájának beérkezési sorrendjét. A futam után Hamilton adott ennek hangot. Majd a FIA illetékesei vizsgálni kezdték az ügyet, de nem találtak okot bármiféle szankcióra. A közvélemény is Hamiltonnak adott igazat, hiszen a brit a futam utolsó szakaszában beérte a spanyolt, szemmel láthatóan gyorsabb volt nála.
Kelta értékelés:
Alonso:
manipulálás ide, manipulálás oda, egész hétvégén jobb volt Hamiltonnál (20/25)
Hamilton: hangot ad sérelmeinek, egyértelművé teszi, hogy ő győzni jött a F1-be (5/25)

Kanadai Nagydíj
Hamilton Kanadában megünnepelhette első győzelmét. Csaknem mesterhármast ért el. Éppen Alonso akadályozta meg ebben, ugyanis övé lett a leggyorsabb kör. De ez csupán halovány vigasz a spanyolnak, aki négyszer is elhagyta a pályát (először éppen Hamiltonnal csatázva a rajtnál). Majd megbüntették, mert szerencsétlen időben küldték be a safety car-t, épp akkor, mikor kifogyóban volt az üzemanyaga. Ráadásul Sato is megelőzte a futam utolsó köreiben. Alonso hibasorozata azonban már edzés során elkezdődött, amikor gyors körén elnézte a hajtűkanyar féktávját (pedig a pole-t is megszerezhette volna)
Kelta értékelés:
Alonso: nyomás alatt sorra jönnek elő a hibák (9/24)
Hamilton: hibátlan versenyzés, meg van az első győzelem (15/24)

Amerikai Nagydíj
Alonso mind pénteken, mind szombaton jobb eredményeket ért el, mint Hamilton, csak éppen a Q3-ban maradt alul. Épp amikor kellett volna. A rajt során megint egymás ellen küzdenek, de ezúttal futam közben is megvívnak egymással. Hamilton védekezésben is fenomenálisat alkotott, pedig fej-fej mellett haladtak a 38. körben. Lewis második győzelmét zsebelte be. A futam után először panaszkodott a sajtónak arról Alonso, hogy világbajnokként elsőszámú pilóként kellene őt kezelni a csapaton belül. Kezd félni, hogy elveszett a VB! Hiszen már 10 pont Lewis előnye.
Kelta értékelés:
Alonso: a hétvége során jobb eredményeket ért el, csakhát a győzelem… (15/24)
Hamilton: ezen a hétvégén akkor villantott, amikor arra szükség volt (9/24)

Francia Nagydíj
A Ferrarikat ezen a hétvégén nem lehetett legyőzni. Alonso ahogy Bahreinben, úgy Magny-Coursban is szenvedett az autója stabilitásával. Ráadásul csak a tizedik helyről indulhatott váltóproblémák miatt. A futam során látványos csatát vívott Heidfelddel és Fisichellával, de eltaktikázta magát, így csupán a hetedik helyen ért célba. No és Hamilton? Hozta az elérhető legjobb eredményt, a 3. helyet.
Kelta értékelés:
Alonso:
váltóhiba, eltaktikázás, szenvedés újra (3/18)
Hamilton: hozta a maximálisan elérhető eredményt (15/18)

Brit Nagydíj
Folytatódik Kimi tündöklése. Alonso visszavág Hamiltonnak a hazai pályán elszenvedett vereségért.
Kelta értékelés:
Alonso: kevésbbé látványosan győzi le Lewist (13/20)
Hamilton: vereség hazai pályán, de már a kilencedik dobogót éri el sorozatban (7/20)

Európa Nagydíj
Hamilton szombati balesete, és a vasárnapi égszakadás rányomta bélyegét az egész futamra. Alonso bebizonyította, hogy Michael Schumachert nélkülöző mezőnyben ő a legjobb esőfutamon. Még Massa sem tudta kilökni.
Kelta értékelés:
Alonso: most nem igazán kellett megküzdenie Hamiltonnal (13/17)
Hamilton: Monacó után másodszor éri baleset, szép előzések, de 0 pont (4/17)

Magyar Nagydíj
A szombati időmérő végén, amikor másodszor is kereket cserélt, Fernando Alonso csak 11 másodperccel azután indult el, hogy erre a csapat nyalókás embere utasítást adott neki. A gyanú szerint Alonso szándékosan tett így, hogy a másik McLarent vezető Lewis Hamiltonnak (aki kénytelen volt várakozni mögötte) ne legyen ideje megkezdeni a második mért körét. ( Tavalyi Rascasse-gate-hez hasonló eset) Látszik a két pilótán (főleg Alonsón), hogy itt már nem babra megy a játék. A világbajnoki cím a tét! Na tessék! Itt van a modern kori Senna-Prost páros! Hiányoltuk? Most megkaptuk!
Kelta értékelés:
Alonso: ime, ő is tud olyan gátlástalanul unfair lenni, mint Schumi annó (4/22)
Hamilton: tudatja a nagyvilággal, hogy őt kemény fából faragták, nem hagyja magát (18/22)

Összegzés
Szabadedzésen elért jobb helyezésért 1 pontot adtam a jobb pilótának, illetve plusz egy pontot, ha az egész mezőnyt legyőzte az adott pilóta. Így akár a három szabadedzésen 6 pontot is el lehetett érni. Az időmérő edzésen minden egyes etapban elért jobb helyezésért 2 pontot adtam a pilótáknak, illetve ha az adott etapot megnyerte az adott pilóta, azért plusz 2 pont járt. A futamon elért eredményeket is 2 ponttal jutalmaztam, mint ahogy a futam során elérhető leggyorsabb kört. (Ezen számítás alapján, ha valamelyikük egy hétvége minden egyes eseményén jobbnak bizonyult volna a másiknál, akkor 26:0 arányban megnyerte volna annak a hétvégének a kiértékelését.)

A maximálisan elérhető 213 pontból Fernandó Alonso 100-at, míg Lewis Hamilton 113-at ért el. Amig a statisztika azt mutatja, hogy a szabadedzéseken kiegyenlítettebb a küzdelem, addig az időmérőn és a futamon már Hamiltonnak áll a zászló.

Alonso pozitivuma: tapasztalatát képes átvinni a versenybe
Alonso negatívuma: nyomás alatt képes hibázni (számtalan rajt, Kanada), és szokásához híven nem felejtett el szabálytalankodni (Hungaroring). No meg nem volt fair a kárörvendő tenyérdörzsölése sem Hamilton Nürburgringi balesete után.

Hamilton pozitivuma: kiegyensúlyozottan szállítja az eredményeket, és most már kiáll a maga érdekében, akár a főnökével szemben is. Ja, és vezeti a bajnokságot!
Hamilton negativuma: nem birja az igazságtalanságot, ami teher lehet számára a későbbiekben.

És a végén felteszem a legfontosabb kérdést: ki lesz a világbajnok? A válaszom: a jobbik. Mindenesetre eddig Hamilton érdemli meg jobban! Ebben biztos vagyok!

Ime a szoros küzdelem: 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=9vmCTjcSm4Y

Reklámok

2 hozzászólás

  1. Szép szép, nagyon szép értékelős!

  2. Nemtudom.
    Akik igazán megérdemelnék a Vb-címet (legalábbis konstruktőri szinten) ha a botrányos Ferraris papírokat is elfelejtjük akkor a McLaren fejlődése elvitathatatlan. Ha ebben az ügyben esetleg mégis kiderül a McLaren bűnössége akkor a BMW-t jutalmaznám.
    Idén én nem osztanék az eddigi futamok alapján világbajnoki trófeát. Ebben az évben nem igazán lehet eldönteni ki a legjobb. Persze ha a ponttáblázatot nézzük, úgy könnyű okosnak lenni, hogy XY-nak ennyi pontja van. De ha tényleg az idei történések mélyére tekintünk már nem egyértelmű ki a jobb. Mindenkinek (kivéve Massa) új feltételekhez kellett igazodnia. Minden élmenőnek meg kell küzdenie a “csapatelsőségért” – mégha ilyen nincs is hivatalosan. Bár Massa és Kimi ebből a szempontból nem akkora ellenfél (-ség) mint az Alonso – Hamilton páros.
    Ha a versenyzők érdemeit tekintjük – ahogy Kelta is tette – nem csak a vasárnap délutánokat kellene figyelembe venni! Ennek talán valamilyen időmérő jutalmazásos rendszernek kellene lennie, versenyzők és csapat részéről egyaránt.
    Szóval ha a világbajnokságról eldöntéséről beszélünk akkor az újonc tehetségét nem szabad vitatni. Viszont Kimi keménységét sem kell elvitatni – annak ellenére, hogy a versenyzésen kívül utálja a Forma1-et, mint cirkuszt – hiszen ő az aki leginkább megküzdött géppel és csapattal és atöbbi versenyzővel egyaránt.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: