A legbátrabb Formula-1-es pilóták – 2. rész

Nagy örömmel láttam, hogy “A legbátrabb Formula-1-es pilóták” című cikkem (melyben a legsúlyosabb F1-es balesetek elszenvedői helyére beülő pilótákat gyűjtöttem össze) milyen nagy érdeklődést mutatott. TeeBee barátom javaslatára ezt most tovább fokozom, ha úgy tetszik a leges-legbátrabb F1-es pilótákat mutatom be: azaz azokat, akik a komolyabban elszenvedett sérülésük ellenére vissza mertek, tudtak, akartak ülni a volán mögé.

lauda.jpg
Lauda a legnagyobb halálfélelmét győzte le, mikor újra beült a Ferrariba.

1976, Nürburgring, futam, 2. kör
Niki Lauda Ferrarija egy bal kanyarban megcsúszott, a korlátnak vágódott és kigyulladt. Laudát súlyos égési sebekkel és mérgezéssel kórházba szállították. Nemcsak a pályabírók, hanem a versenyzőtársai is közrejátszottak abban, hogy Lauda azóta köztünk legyen. A baleset nyomát azóta is viseli az arcán. Két versenyt kihagyva 37 nappal később Monzában már indult a futamon, és a negyedik helyen végzett. Azóta Niki 13 győzelmet és 2 világbajnoki címet szerzett.
(http://www.youtube.com/watch?v=t3caKDTK9Iw)

1987, Suzuka, edzés
Nigel Mansell Williamsével megcsúszott az S-kanyar rázókövén, majd hatalmas erővel a gumifalnak csapódott, mely visszadobta a pályára. Mansell súlyos csigolyasérüléseket szenvedett. Abban az évben ezzel a világbajnoki reményei elszálltak, mivel nem tudott rajthoz állni a hátralévő két futamon. 1987 késő őszén sokan még úgy vélekedtek, hogy ezzel Mansell F1-es pályafutásának vége. De Nigel a következő évben már ott volt a mezőnyben. Mansell ezután 17 futamgyőzelmet és egy világbajnoki címet könyvelhetett el.
(http://www.youtube.com/watch?v=SGtHCJPZZMw)

1989, Imola, futam, 3. kör
Gerhard Berger a Tamburello kanyarban kicsúszik a pályáról, és a betonfalnak ütközik. Az osztrák pilóta életét a gyors beavatkozás mentette meg. Berger egy futamot kihagyva újra versenyautóba ült, és pályafutása végéig még 6 győzelmet szerzett.
(http://www.youtube.com/watch?v=b-O3qO8pofQ)

1993, Spa, edzés
Alessandro Zanardi Lotusa az Eau-Ruoge kanyarban a falnak csapódott, majd többszöri megpördülés után a szalagkorlát mellett állt meg. A baleset törmelékein megcsúszó Senna McLarene csaknem belecsapódott a súlyos sérüléseket szenvedő Zanardi autójába. Zanardi 9 hónapot volt kénytelen kihagyni a baleset után. 1994 ötödik futamán állt ezután rajthoz. 
(http://www.youtube.com/watch?v=p3HsAFz5cEs)
A sors azonban nem kímélte az olaszt, aki a Champ Car bajnokságban 2 bajnoki cím után újabb súlyos balesetet szenvedett. Csaknem 2 liter vért veszített Alex Zanardi, akit a gyors orvosi beavatkozás mentett meg. Igaz lábait amputálni kellett.
(http://www.youtube.com/watch?v=-wXDQcFRY9I)

1995, Adelaide, edzés
Mika Hakkinen McLarenje az utcai pályán elöbb megcsúszott, majd a rázókő megdobta az autót, mely irányíthatatlanul a gumifalba csapódott nagy erővel. Mika Hakkinen a csodával határos módon megúszta a balesetet, hiszen akkor még nem volt használatos a HANS. Mika több héten keresztül nyaki sérüléseivel kínlódott. 1996-ban már rajthoz állt. Azóta 20 futamgyőzelem és 2 világbajnoki cím öregbíti a nevét.
(http://www.youtube.com/watch?v=2LHuX-Dxgmc)

1999, Silverstone, futam, 1. kör
Michael Schumacher a már piros zászlóval félbeszakított futamon fékhiba miatt hagyta el a pályát és frontálisan a gumifalba csapódott. Sípcsont és szárkapocs-csont törést szenvedett a jobb lábában. Hat futamot volt kénytelen kihagyni. Visszatérése után 56 futamgyőzelemnek és 5 világbajnoki címnek örülhetett.
(http://www.youtube.com/watch?v=BSeoFGiQ82w)

2003, Monaco, edzés
Jenson Button elvesztette az uralmát a BAR-Hondája felett, mely az alagútból jövet a gumifalba csapódott. Button csupán a hercegségi futamot volt kénytelen kihagyni. Orvosi javaslatra nem indulhatott a futamon. Button azóta is tagja a Formula-1-es mezőnynek és már megszerezte az első futamgyőzelmét is.
(http://www.youtube.com/watch?v=JjyxryCSGd4)

2003, Hungaroring, edzés
Ralph Firman Jordanjéről leszakadt a hátsó szárny, így autója irányíthatatlanul a szalagkorlátnak csapódott. Bokasérülése nem tette lehetővé, hogy induljon a magyar futamon és az azt követő Olasz Nagydíjon. A sors fintora, hogy éppen magyar közönség elött ugrott be helyette Baumgartner Zsolt, a Jordan akkori tesztpilótája. Firman ezután már csak az évad hátralevő két futamán vett részt.
(http://www.youtube.com/watch?v=F28EkY6QwEU)

2004, Indianapolis, futam, 9. kör
Ralf Schumacher emlékezetes találkozása az indianapolisi fallal. Ezután 6 futamon nem vehetett részt az ifjabbik Schumi. Érdekesség, hogy 2005-ben kisértetiesen hasonló körülmények között megismétlődött a baleset.
(http://www.youtube.com/watch?v=XA1KRf9s8Ds)
(http://www.youtube.com/watch?v=t9gEHZd29CA)

2007, Montreal, futam
Robert Kubica 74 G-s erővel becsapódik a betonfalba. A jelek szerint csupán az amerikai futamot (volt) kénytelen kihagyni.
(http://auto.indavideo.hu/video/F1_2007__CANADA_GP)

Igaz, hogy a címben a legbátrabb pilótákat említem – ami ugye relatív – de azért ne feledkezzünk el azokról a pilótákról sem, akik balesetük után már nem bizonyíthattak akaratukon kívül. Tisztelegjünk a Formula-1 áldozatai elött, és azok elött is, akik maradandó sérülésük miatt nem folytathatták/folytathatják F1-es pályafutásukat!

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: