Kimi, az esélyesség teher?

Rengetegen elcsodálkoznak Kimi Räikkönen gyengélkedésén. De ha nem is gyengélkedés, akkor valami formahanyatlás féle. Pedig ha megvizsgáljuk a Formula-1 történelmét, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy egyáltalán nincs olyan nagy vész még a Ferrari és a finn pilóta házatáján. Miért? Ime néhány példa!

1019_070318fer_6_n2.jpg
Ausztrália után mikor viszi újra csúcsra a Ferrarit Kimi? Még időben?

Az utóbbi 35 évet megvizsgálva számos esetet tudunk felsórakoztatni, melyben a világbajnokság elött kikiáltott legnagyobb esélyes nem az őt megillető formában kezdte az évadot. A következő sorokban ezeket az eseteket vázolom fel, és próbálok válaszolni a miértekre, illetve arra, hogy sikerült-e a kilábalás. Ezeket az eseteket megvizsgálva talán választ kaphatunk a Kimivel kapcsolatos kérdésekre is.

1972: Jackie Stewart kétszeres és címvédő világbajnokként kezdte ezt a szezont. Azonban az első 5 futamon csupán 1 győzelmet tudott szerezni.
Helye az összetettben az első 5 futam után: 4.
Gyenge évkezdet oka(i): Főleg az akkor rendkívül fiatal Emerson Fittipaldi magabiztossága és fiatalos gyorsasága törte meg Stewart lendületét. Illetve ide lehet még venni a Tyrrell 004 műszaki hibáit is.
Kilábalás a hullámvölgyből: sikerült, de már túl későn. Igaz hogy az évad második felére Jackie hozta Emmo akkori formáját, de ekkor már akkora pontelőnyre tett szert a brazil, amit nem lehetett így behozni. Végül a második helyen zárta az évet. Azonban ami a skót kvalitását igazolja az az, hogy 1973-ban begyüjtötte harmadik bajnoki címét.

stewart.jpg
Vajon Kimit is annyira frusztrálja Hamilton jelenléte, mint Jackie-t anno Fittipaldi?

1978: Niki Lauda szintén kétszeres és szintén címvédő világbajnokként kezdte a szezont. És ő sem a tőle előzetesen megjósolt dominanciával kezte az évet. Az első 7 futamon csupán 3 dobogós helyezést tudott begyűjteni.
Helye az összetettben az első 7 futam után: 5.
Gyenge évkezdet oka(i): Egyetlen mentsége lehet Nikinek, és ez a Lotus 79, a modern versenyautók prototípusa, a szárnyas autó. Verhetetlen! Lauda Brabhamje a Collin Chapman zsenialitását szimbolizáló Lotus közelébe sem ért.
Kilábalás a hullámvölgyből: A kilenc be nem fejezett futam önmagáért beszél. Becsületére legyen mondva, hogy így is az összetett negyedik helyen végzett. Igaz az évad végén vissza is vonult, először.

lauda2.jpg
Vajon Kimi és Lauda is elgondolkodott azon, hogy miért is igazolt el valójában?

1982: Nelson Piquet címvédő világbajnokként szinte képtelen volt pontszerző helyen végezni az idény elején.
Helye az összetettben az első 7 futam után: pont nélkül
Gyenge évkezdet oka(i): Rossz irányba fejlesztett a Brabham, a BT50 kaszniszámmal ellátott autó minden volt, csak versenyautó nem. Nem csoda hogy az évad második felére vissza is tértek a mérnökök az előző év világbajnoki címét begyüjtő kasznihoz. De ezzel is csak annyi pontot tudtak begyűjteni, amivel Nelson az összetettben a 11. helyre tudta magát felhozni.
Kilábalás a hullámvölgyből: Hát ez nem jött össze!
Ugyanezt eljátszotta a Brabham és Nelson Piquet 1984-ben is, szintén cimvédőként szintén pontképtelennek bizonyult a szintén félretervezett BT53-mal.

piquet.jpg
Piquet 1982-ben egészen más sportágban jeleskedett, mint amiben kellett volna.
(http://www.youtube.com/watch?v=3SXbGDcMeo8)

1991: Nigel Mansell-ben és a Williams FW14-ben látta a közvélemyény azt a pilóta-versenyautó párosítást, amely képes lesz megtörni az akkor három éve tartó McLaren-Honda egyeduralmat. Érdekes, hogy kihívóként tartották világbajnoki esélyesnek a brit oroszlánt.
Helye az összetettben az első 6 futam után: 4.
Gyenge évkezdet oka(i): Három futamnak kellett eltelnie, hogy pontot szerezzen Mansell a Williamssel, és hatnak az első győzelemig. Az FW14 az első négy futamon a nyolc helyett csupán csak kétszer ért célba.
Kilábalás a hullámvölgyből: ha ezt a négy futamot nem számítjuk, akkor Nigel Mansell 1991-ben ünnepli első világbajnoki címét. Majdnem összejött!

mansell.jpg
Mansell és Senna tisztességes fej-fej melletti csatát vívott egész évben.

1994: “Totál unalom.”- így jelezték előre a szakemberek ezt az évadot. Hiszen 1992-ben Mansell, 1993-ban Prost simán bezsebelte a VB-címet Newey nevével fémjelzett Williams-el. 1994-et sem képzelték el másként: Ayrotn Senna+Williams+egyedüli világbajnok a mezőnyben=megalázó győzelem.
Helye az összetettben az első 2 futam után: pont nélkül
Gyenge évkezdet oka(i): versenybalesetek és 1994-es Imolai balesete mindent megakadályoz!

senna.jpg
1994, Imola, San Marino: Senna fáláll élete utolsó útjának rajtrácsára.

2001: Ahogy a mezőny egyik autója sem, úgy Mika Hakkinen McLaren MP4-16-osa sem képes felvenni a versenyt Michael Schumacher Ferrari F2001-esével.
Helye az összetettben az első 7 futam után: 9. (csupán 4 pont Schumi 52-jével szemben)
Gyenge évkezdet oka(i): Műszaki hibák sorozata. Coulthard versenyképesebb a McLarenben, így mögé áll a csapat az évad második felére.
Kilábalás a hullámvölgyből: ha a két győzelem, és az összetett 5. hely annak számít… Visszavonulás (igaz ideiglenesnek nyilvánított) lett a vége.

hakkinen.jpg
Mika Hakkinen itt már a visszavonuláson töri a fejét?

2005: Michael Schumacher sorozatban a hatodik világbajnoki cím begyűjtésére készült.
Helye az összetettben az első 7 futam után: 7. (csupán 1 dobogós hely)
Gyenge évkezdet oka(i): Alonso zsenialitása, és a Ferrari versenyképtelensége.
Kilábalás a hullámvölgyből: részben sikerült, meglett az év végi harmadik hely az összetettben.

schumi.jpg
Schumi kénytelen átadni 5 éves trónolását a hibátlanul vezető Alonsonak.

2007: Kimi Raikkönen-Ferrari párosítás a Senna-Williams párosításhoz hasonlóan előre jelezte a sima győzelmeket. Hiszen a leggyorsabb pilóta a legütőképesebb csapathoz igazolt. Szezonnyitó győzelme óta Kimi nem igazán találja igazi formáját. Igaz a pontszerzések folyamatosak.
Helye az összetettben az első 6 futam után: 4.
Gyenge évkezdet oka(i): Hamilton tündöklése, Raikkönen nem ismeri a Bridgestone-ban rejlő lehetőségeket és talán a csapatsorrend hiánya a Ferrarinál.
Kilábalás a hullámvölgyből: Ha sorozatosan megveri Massát, akkor ott lehet a világbajnoki címért folytatott harcban. De akkor még mindig ott van a fiatal titán Hamilton!

Advertisements

2 hozzászólás

  1. Reménykedjünk?
    Vagy adjuk meg a lehetőséget az ifjoncoknak, hogy ők jobbak lesznek, mint az elődeik.
    Reménykedjünk.

  2. Hát, őszintén remélem, hogy Kimi kilábal ebből, mindenesetre ma már mutatott valamit.
    Gratulálok a cikkhez, érdekes nagyon! és végre valami történelem 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: