A legbátrabb Formula-1-es pilóták

Robert Kubica balesete után akaratlanul is elgondolkodik az ember, hogy mit is kockáztatnak a pilóták, mikor beülnek egy betontorpedóba. Az utóbbi években annyira belekényelmesedtünk az ultrabiztonságos F1-es futamok figyelésébe, hogy ezt a kockázati tényezőt szinte el is felejtettük. Az ilyen balesetek látta során azért megnő a tisztelet a pilóták felé, hiszen ők értünk, a mi szórakozásunkért kockáztatják az életüket. Ők a modern kor gladiátorai. Minden valaha élt F1-es versenyző nagy bátorságról adott tanubizonyságot, mikor beült egy ilyen versenygépbe (főleg az F1 hőskorában, mikor még a biztonsági intézkedések szinte ismeretlen fogalmak voltak ebben a sportban, mikor pár cölöp és egy drótháló volt a biztonsági zóna az erdő elött), de most azokat a pilótákat sórakoztatom fel, akik a legszörnyűbb félelmeiket kellett hogy legyőzzék. Miért? Ime!

sennad.jpg
Ayrton Senna 1994-es halálos balesete óta a biztonság forradalmian változott.

Gondoljunk csak bele! Van egy csapat, van egy versenygépe, és van egy pilótája. Ez a pilóta fatális vagy horrorisztikus balesetet szenved. És mivel a show-nak folytatódnia kell, ezért beültetnek az autóba az elhunyt vagy súlyosan megsérült pilóta helyére egy másik pilótát. Na ezek a pilóták a legbátrabbak, szerintem!

1977, Dél-Afrika: Renzo Zorzi a pálya bal oldalára parkolta le autóját, miután abból a benzinvezeték leszakadását követően lángok csaptak fel. Az egyik pályaőr (Jansen van Vuuren) egy tűzoltó készülékkel a segítségére sietett, és keresztbe átszaladt a pályán, éppen akkor érkezett meg Tom Pryce a rajt-célegyenesbe 270 kilométeres óránkénti sebességgel. Az ütközés már elkerülhetetlen volt. A pályaőr azonnal életét vesztette, a tűzoltó készülék eltalálta Pryce-t, ami a pilóta halálát okozat. Mire az autó Jaques Laffite autójának ütközve megállt, a pilóta már halott volt. Laffite könnyebb sérülésekkel úszta meg a katasztrófát. Aki látta a felvételt, az a legszörnyűbb F1-es balesetnek volt szemtanúja. CSAK ERŐS IDEGZETŰEKNEK!!! (http://www.youtube.com/watch?v=lMr1X_sykEc) (http://www.youtube.com/watch?v=03cuokZ5cqM)
Gondoljunk csak bele, hogy Alan Jones fejében mi játszódhatott le, mikor először ült be Pryce helyére! Nem volt nyugodt éjszakája előzőnap, ebben biztos vagyok.

Vagy vegyük példának Gilles Villeneuve balesetét. Ami mellesleg 25 éve történt.
(http://www.youtube.com/watch?v=o5PDyrtdEfE)
Őt Patrick Tambay váltotta a Ferrari ülésében, aki nem mellékesen Gilles egyik legjobb barátja volt.

A mai mezőnyben is találunk olyan pilótát, aki egy elhunyt versenyzőtől “örökölte” a pilótaülést. Ő David Coulthard, aki Ayrton autóját kapta debütálásként. Mindenki döntse el, hogy akkor Davidnek az elszántsága vagy a félelme lehetett nagyobb, mikor először kipróbálta a Williams-et. Pláne úgy, hogy sokáig ismeretlen volt a Senna halálát kiváltó ok. (http://www.youtube.com/watch?v=Nmr3pqkhSgA)

A korábbi halálos kimenetelű baleseteket két okból nem sorolom ide. Egyrészt korábban nem volt az a rendszer, hogy a konstruktőr szigorú csapatrendben két autót indít, mint manapság. Nem egyértelmű, hogy ki kinek a helyére ülhetett be. Másrészt a haláleset után nem rajtoltatták el az adott rajtszámú versenyautót.

Ennek ellenére ime néhány eset, ahol szintúgy nagy bátorság kellett ahhoz, hogy beugorjon valaki az elszenvedő helyére, de ezek (hála Istennek) nem halálos kimenetelűek:

1989, Jerez: Martin Donelly megvadult Lotusa 250-es tempóval, közel merőlegesen zúdult a biztonsági korlátba, ennek során az autó elülső fele gyakorlatilag szétrobbant, de ezzel annyi energiát nyelt el, hogy a pilóta túlélte a teljesen valószínűtlen helyzetet. A videófelvételeken kitűnik, hogy Donelly az autójából szó szerint kiszakadt.
http://www.youtube.com/watch?v=QhGjuTpej3Q
http://www.youtube.com/watch?v=ZAkRvc9syoo
Őt Johnny Herbert váltotta a Lotus volánja mögött.

1994, Monaco: Karl Wendlinger F1-es pályafutását törte ketté a félelmetes balesete.
http://www.youtube.com/watch?v=CWWdiTHbH5E
Andrea de Cesaris nem kis bátorsággal rendelkezhetett, mikor megkapta a Sauber-Mercedest.

1997, Kanada: Olivier Panis kevésbbé látványos, de annál súlyosabb balesete lábtöréshez vezetett. http://www.youtube.com/watch?v=X2aC84_kWng
A Minardiban meglepően jól teljesítő Jarno Trulli ült be a Ligier-be a francia helyett.

1999, Silverstone: Michael Schumacher ominózus kettős bokatörése. http://www.youtube.com/watch?v=TF1LFXyjlp0
Minden tisztelet Mika Salo elött, amiért be mert ülni Michael helyére.

2004, Indianapolis: Ralf Schumacher a falnak csapódik. http://www.youtube.com/watch?v=XA1KRf9s8Ds
A tesztpilóta, Marc Gené váltotta a németet.

2007, Kanada: Robert Kubica esete. http://www.youtube.com/watch?v=WxBJnukAzeM

A hősöket mindig csak bátrak követhetik!!! Ezt ne feledjük! És tisztelegjünk minden F1-es pilóta elött! Ez a legkevesebb, mit tehetünk!

Advertisements

2 hozzászólás

  1. Rettenetesen veszélyes sport, aminek a veszélyeit nem csak a pilóták, hanem a verseny helyszínén lévő a pályabírók is elszenvedik.
    Például 2000-ben Monza-ban a második sikán:

    De sajnos akad olyan is amikor “ártatlan” nézők életébe kerül a verseny.
    Például 1977 Fujiban Villeneuve repülése:

    RIP

  2. K.J.B.! Köszi a linkeket!
    De akkor már ne feledkezzünk meg Von Tripsről, aki a nézők közé vágódott Monzában a Parabolica kanyarban. 14-en haltak meg. Von Trips élettelenül terült el a pályán.

    Vagy ime egy brutális eset 1955-ből Le Mans-ból. A nézök közé repülő – ismétlem repülő – Mercedes Pierre Levegh-el a volán mögött. 80 néző halt meg!!!

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: