Panem et circenses!

Cirkuszt és kenyeret! – tartja a latin szállóige. No meg Bernie Ecclestone is ezen koncepció szerint osztja a lapokat. Ime azon intézkedések, amelyekkel fel akarták kavarni a fejesek a Formula-1 állóvizét. Érdemes összegzésként megszámolni, hogy ezek közül, mennyi is valósult meg valójában!

champ_overview_tnt.jpg
Vajon az éjszakai futam is csupán egy elképzelés marad?

1. Három autót egy csapattól!
Még Ron Dennis fejéből pattant a 90-es évek végén az az ötlet, mely szerint akár 3 autót is indíthatna egy csapat. Ez a rohamosan fogyatkozó mezőny pótlását célozta volna meg. Persze nem minden konstruktőr rendelkezett anyagi kerettel ahhoz, hogy plusz egy autót indítson, ezért az ötlet már önmagában elvetélt. Ez amolyan 80-as évekbeli megoldás lett volna, amikor is a két autós csapatok mellett több egy versenyautót indító kis csapatok is serénykedett. Csak most ez a 2+1, 3+2-re változott volna.

Hátrányai:
– túlzott költségkiadás a kis csapatok részéről
– a motorszállítók gyártási kapacitását túllépte volna az erőforrások iránti igény
Előnyei:
– több autó, több versenyző, több akció a pályán

Megvalósult?
– Nem! De mára a mezőny felduzzadt 22 fősre, sőt ez a Prodrive csapattal csak gyarapszik 2008-ban!

2. Minden pilóta versenyezzen minden csapat autójával!
A Minardi egykori csapatfőnöke, Paul Stoddart pár évvel ezelött azzal az ötlettel állt elő, hogy az évad során minden pilóta versenyezzen az összes csapat kocsijával. Mintegy rotációs módszerrel ezt meg lehetett volna valósítani. Bár elég furcsa lett volna elképzelni Michael Schumachert egy Minardiban.

Hátrányai:
– a szponzorok nemcsak csapatokkal, hanem versenyzőkkel is szerződésben álltak. Így összeférhetetlenség alakult volna ki, elsődleges és másodlagos szponzorok közt.
– mi alapján döntötték volna el, hogy ki melyik pályán melyik csapatnál indul? Mert ugye nem mindegy, hogy Monacóban, vagy Monzában milyen karakterisztikájú autót adnak az ember feneke alá.
– ki fizette volna a pilótákat?
– követhetetlen lett volna a verseny. Minden futamon újra kellett volna tanulni a nézőknek a rajtrácsot!
Előnyei:
– valljuk be őszintén: ez nem igazán lett volna!

Megvalósult?
– Nem! De nem is bánjuk!

3. Mesterséges esőt a pályára!
Ez a tavalyi kezdeményezés arra irányult, hogy az egyre ritkább esős futamok számát mesterségesen meg lehetne növelni. A tesztpályákon gyakran használt felvizezési módszer már kifinomult, de az aquaplaning veszélye továbbra is fennállna a Formula-1-es gépeknél. Emlékezzünk csak vissza a 3 évvel ezelötti brazil nagydíjra! Volt ott roncsderbi bőven! Na ebből nem kérünk!

Hátrányai:
– fokozott balesetveszély
– kiszámíthatatlan veszélyforrások
– egyenetlen felvizezés
Előnyei:
– a pilóták tehetsége jobban megmutatkozna

Megvalósult?
Mesterségesen nem! Bizzuk csak az időjárásra ezt a dolgot! Mint ahogy azt tettük tavaly a Hungaroringen!

4. GPS-t a nézőknek!
Az átláthatóbb versenyek érdekében felmerült annak a lehetősége, hogy a prémium díjat fizető nézők egy GPS-es nyomkövetőt kapnak a jegyük mellé, és amin keresztül átlátják a pálya egészén zajló eseményeket. Sőt felmerült egy olyan szemüvegnek a kifejlesztése is, amelyen keresztül információkat láthatunk az adott autóról, időkülönbségekről…

Hátrányai:
– drága lenne ezen berendezéseknek a kifejlesztése
– minden eszközhöz külön kölcsönszerződést kellene kötnie a nézőnek?
Előnyei:
– átláthatóbb lenne a futam a helyszínen
– TV közvetítés és futam egyszerre? Miért is ne!

Megvalósult?
– Még nem! De elképzelhető, hogy 10 év múlva a nézők ilyen igényeit is ki lehet már elégíteni.

5. Éjszakai futam
Idei elképzelés a túlzott időeltolódások kiküszöbölésére. Ezzel a távol-keleti futamok is élvezhetők lesznek a kényelmes európai nézők számára.

Hátrányai:
– pilóták egyelőre vonakodnak tőle. Azaz Alonso fintorog!
– nem homogén fényviszonyok balesetveszélyt jelentenek (Bár a Monacói alagút be- és  kijárata erre élő ellenpélda)
Előnyei:
– több helyszín, több futamot igér
– látványos kuriózum
– barátságosabb közvetítési időpontok

Megvalósult?
– a Formula-1-ben eddig nem. Eddig! Bernie igen csak a fejébe vette!

6. Két futamot egy hétvégére!
Flavio Briatore minap ezt hozta fel izgalomserkentőnek. A GP2 lebonyolításához hasonlóan lenne egy sprintverseny, és lenne egy futam. “Két futamot kell rendezni: egy 45 perces sprintet vasárnap reggel, és egy egyórás versenyt délután.”- mondja Flavio. Briatore a két futam között megtiltaná a tankolást, és a sprintverseny első nyolc helyezettjét fordított sorrendben állítaná fel a délután rajtrácsra. A pilóták mindkét futamon kapnának pontokat.

Hátrányai:
– elveszítené a királykategória címet a Formula-1
– ha egy autó az első futamon lerobban, akkor a második futamon nem is indulhat?
Előnyei:
– a fordított rajtrács több előzést igérne
– kiscsapatok nagyobb esélye a pontszerzésre
– több kiélezett párharc

Megvalósult?
– nem! Kérünk belőle? Én személy szerint nem!

Reklámok

4 hozzászólás

  1. Falom ezeket az írásokat, nagyon jók! 🙂

  2. Köszi! Ha nem is minden nap jelentkezem új írással, de azért rendszeresen frissítek. A futamok hétvégéje alatt pedig természetesen jönnek a jobbnál jobb fordítások-ferdítések, véleményezések! Azért nézzetek be minden nap! Köszi: Kelta

  3. Jókor térek vissza a kérdéshez, de nemrég hallottam 1-2 új javaslatot:

    Valaki újra felvetette a minden autótba üljön minden pilóta ötletet…

    Bernie Eccleston most a fejébe vette, hogy a továbbiakban ne legyenek pontok a F1-ben és a győzelmek számától függjn a VB-cím, ha az =, a második heyek számától, stb… hogy őszinte legyek, nekem ez nem nyerte el a tetszésem, összefoglalom miért nem:

    Hátrányai:

    – A kis csapatokat, amiknek nincs győzelmi esélye, mi motiválja?
    – A dobogós helyek elértéktelenednének.
    – Nem reális, hogy majdnem ugyanannyit és egy egy másodperc hátrányos 2. hely, mit egy utolsó helyen kullogó erdménye.
    – Mivel a győzelem csak a legfontosabb és minden más másodlagos, biztos több olyan lenne, mint Jerezben 97-ben.
    – A nagy győzelemorientáció akár a biztonság rovására is mehet.

    Előnye:

    – Nem nagyon va Esetleg az, hogy akik nagyon gyors, de megbízhatatlan kocsival technikai problém miatt esnek ki, nem vesztenek annyit.

    Remélem, ez nem valósul meg, de Ecclestone nagyon a fejébe vette.

    Erről mi a véleményünk?

  4. Ezt szépen összefoglaltad! És teljes mértékben egyetértek.
    Amúgy nekem is szöget ütött a fejemben Ecclestone új elképzelésével kapcsolatban valami.
    De ezt majd a legújabb cikkemben fejtem ki.
    Kelta

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: