CDG-szárnyat akarunk!

“CDG-szárnyat akarunk! CDG-szárnyat akarunk!” – követelőzik a Formula-1 rajongótábora. “No de gyerekek, talán kérünk” – csillapítottak eddig az FIA-n keresztül a konstruktőrök. De az idei futamok sajtótájékoztatóit hallgatva, talán fordul a kocka és a mi – mint nézők – oldalunkra pártolnak át a csapatvezetők is.

fia_cdg-wing_full2.jpg
CDG szárnyakkal ellátott F-1-es gépekkel látványosabb lett volna a bahreini futam!

Nem akarok panaszkodni az idei Bahreini Nagydíjra, mert mind előzésekben, mind taktikai harcban, mind meglepetésekben igazán gazdagon megajándékozott minket, legalábbis ha az előző maláj futammal vetjük össze. De!

De annyira szánalmasnak tűnik már, hogy egyszerűen képtelenek a gyorsabb autók megelőzni a náluk jóval lassabbakat. (Tisztelet a kivételnek, akit most David Coulthardnak hívnak!) De még az élcsapatoknál is emiatt panaszkodnak. Mint például ma Kimi: “A gumik tapadásának csökkenése következtében az eddiginél többet veszít az ember, ha valaki mögött halad, mert tavalyhoz képest kevésbé ragadósak a gumik. Ezért úgy érzem, még nehezebb lett előzni”

A jövőre vonatkozó szabálytervezetekből tudjuk, hogy a korábban felvetett CDG-szárnyak bevezetését elvetették a csapatok. (Vagy legalábbis pár évre elhalasztották) Pedig emlékezzünk csak vissza, hogy 2005-ben merült fel ennek a technikai újításnak az ötlete. Tavaly tesztelték is. És akkor még úgy nézett ki, hogy idén bevezetik. Majd elhalasztották 2008-ra, ugyanis a csapatok azzal érveltek, hogy még nem készültek fel maximálisan ezeknek a hátsó szárnyaknak a használatára. Az új aerodinamikai elemet potenciálisan új baleseti forrásnak tartották. És most úgy néz ki, jövőre sem találkozunk ezzel a szokatlan (de annál inkább hasznos) megoldással.

Mi is ez a CDG? Egy angol rövidítés. Centerline Downwash Generating. Magyarul: középen lebukó légáramlatot keltő szárny.
Mi a lényege? Ha egy autó a másik mögött halad, akkor az üldőző autónak az első vezetőszárnya nagyobb leszorítóerőt tud kifejteni. Mindezt a leszorító erőt (és ezzel a nagyobb lendületet) az okozza, hogy az elötte haladó autó hátsó szárnya (CDG) éppen az aszfalt szintjére tereli a légáramlatot, nem pedig felfelé (mint a mai hátsó szárnyak).

Miért lennének látványosabbak a futamok? Mert így több előzést látnánk, nem pedig olyan vonatozgatásokat, amiket Trulli mögött megszokhattunk, vagy amit a bahreini futamon láttunk Alonsotól Kimi ellenében.

Miért nem élnek ezzel a technikai újítással a csapatok? Elsősorban a marketinget okolhatjuk! Hiszen kissebb reklámfelületet eredményezne! Ez pedig a főszponzoroknak nem igazán tetszik. Végülis ők pénzelik a csapatokat, a csapatoknak meg fejet kell hajtaniuk. Ez érthető. Bár az FIA előállt azzal a lehetőséggel (talán éppen a szponzorok kedvében akar járni), hogy megnövelik a kocsiszekrények szélességét a hátsó kerekek elött egy méterről két méterre. Ezzel a kólásüveg formák eltünnének, és kicsit retro módon visszatérnének a 80-as évek formái. Ezzel a szívóhatást tudnák növelni.

Bevallom ennek akkor látnám értelmét, ha a CDG szárnyakkal együtt vezetnék be. Több előzés, no Trulli-train, és a szponzorok is ki vannak elégítve!!! És ki tudja, talán ha a Kimi féle nyilatkozatok elszaporodnak, akkor meggondolják magukat a csapatok is. Az FIA már 2005-ben nyitott volt ebben a kérdésben. Sőt, a tesztek is kedvezőnek minősültek tavaly. Úgyhogy, Ron, Jean, Flavio és a többiek….CDG szárnyat akarunk!

Reklámok

4 hozzászólás

  1. Nem tudom valójában mennyire válna be a CDG szárny, de az biztos, hogy ez a mostani vonatozósdi tarthatatlan. Egyébként az élmenők hozzáállásán is változtatni kellene, mert egyelőre senkinek nem érdeke, hogy kockáztasson bármilyen helyzetben is, ígyhát nem is teszik meg. Pedig most adott lenne több egy szinten lévő csapat is, lehetne egymást hajtani, ehelyett kivárják amíg a másik hibázik, bemegy a boxba, vagy éppen elrontják a taktikáját, de semmiképpen sem mennek bele kétes kimenetelű szituációkba. Kár érte. 😦 Viszont remélem akad majd egy-két ambíciózus emberke is majd a későbbiekben… (és itt óhatatlanul is megint Hamiltonra gondoltam, mert a GP2-ben mutatott pár olyat amit ha itt is véghez visz, akkor végre talán felébred a mezőny. /Bocsi, hogy mindig belekeverem! Nem akarok vele az agyadra menni. 🙂 /)

  2. Mindig is a pénzről szólt az összes profi sport – kivéve hazánkban, de ne politizáljunk – így könnyen elfogadható lenne ez a reklámos feltevés. Bár a Honda idén ebben legalább újított, de nem tudni mennyire vált be ez a “mentsükmegaföldetdeizibe” stílus. A vonatosdi eléggé eluralkodott valóban, néha előfordul velem, hogy elbóbiskolok a körök fogyásával, és csak a boxutcai “harcra” riadok fel, merthát unalom határát súrolja néha az F1. Idén az időmérök mutatnak valamit, és nem a versenyek, úgyhogy tényleg itt lenne az ideje a változtatásnak – a befagyasztásos időkben :S

  3. Az FIA megteszi a tőle telhetőt (megkérdezik a nézők vélaményét, a csapatokkal is kompromisszumra törekszik), de azért mikulásbácsit sem játszhat, hiszen mégiscsak egy döntéshozó, bíráló intézmény. Itt már a csapatoknak kell kezdeményezni, meg áldozatot hozni a nézők érdekében.

  4. Ha ez az “utazó cirkusz “a pénzről szól – márpedig arról szól, miről másról – akkor a vevőket, azaz minket nézőket kötelezségük lenne kiszolgálni. Márcsak a piszkos anyagiak miatt is, különben mehetnek máshová a hirdetők, hiszen nem lesz aki megvegye az olajaikat, czigijüket, repülőjegyüket, fékjeiket, és a világot jelentő csillogásukat a nagy márkáknak.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: